Gå til innhold

Tvist med kjøper etter bilsalg

Ranger emnet


oddgeir

Anbefalte innlegg

Hei

 

Solgte i går bilen min, en 1995modell BMW 320i Touring som akkurat har passert 240.000 km.

Bilen ble solgt for 30.000,-,noe som er 18.000,- under listepris på tilsvarende bil.

Jeg solgte bilen såpass billig p.g.a en del feil og mangler med bilen som jeg opplyste

om klart og tydelig både i annonsen og i salgskontrakt, som ble signert av begge parter via telefaks kvelden

før levering av bilen. Jeg har opplyst kjøper om de feilene bilen har som jeg visste om og har

tilstrekkende kunnskap til å oppdage,da jeg langt fra er noen bilmekaniker.

Feilene ved bilen var problemer med kaldstart, overflaterust på hjulbuer bak og på bakluke,

utslitte bremser, feil på vindusheis, varmeapparat virker kun på nivå 4 og førersetet er slitt.

Bilen har også tidligere vært frontkollidert. Ble da byttet panser,frontfanger,grill og lykter, dette står

også i salgskontrakten.

Både bilde av rusta og bilde av slitasjen i setet lå ute i annonsen.

Møtte så kjøper og en venn på flyplassen som avtalt. Ble litt paff da den eneste undersøkelsen de gjorde av bilen var å

gå ett par runder rundt bilen. Kjøper og vennen tenkte å åpne panseret, men orket ikke allikevel da jeg forklarte at

panseråpneren ikke er montert,men at det er bare var å trekke i en vaier for å åpne panseret,noe som er gjort på 10 sekunder.

Jeg brydde meg ikke mere om det, men hadde kjøper spurt meg hadde jeg selvfølgelig åpna panseret.

Kjøper spurte heller ikke om å få prøvekjøre bilen en runde, signerte bare salgsmelding og ga meg pengene kontant.

Vi dro så avgårde og jeg tenkte saken var grei.

 

Da kjøper er på tur hjem ( ca 50 mils kjøretur) ringer hun meg og sender flere tekstmeldinger om at bilen ikke går som den

skal og at heller ikke girkassen girer som den skal,dette er midt på natta og jeg ligger naturligvis og sover.

Jeg ringer opp kjøper med en gang jeg oppdager dette og forklarer at dette med motoren er feil jeg aldri har opplevd og

heller ikke vært klar over men at jeg har ved en tidligere anledning hatt problemer med girkassen, noe som kun viste seg å

være en dårlig kobling og denne feilen ble utrettet. Dette var tidlig i vår, og alt har fungert fint siden.

Vennen til kjøper forteller også at han har oppdaget en bulk innunder ene dørtrekket (?), og mener derfor bilen KAN være

rammeskeiv. (Rammeskeiv bil p.g.a en tydeligvis liten bulk inni døra høres for meg meget usannsynlig ut?),noe jeg forteller

at jeg heller ikke har vært klar over, og jeg synes høres meget merkelig ut.

Kjøper forlanger først å få tilbake en del av kjøpesummen, vi blir ikke enige og kjøper forventer i dag å få hevet kjøpet.

Sier også hun i dag har vært i kontakt med forbrukerrådet, og de sier hun har rett til å heve kjøpet p.g.a feilen de oppdaget

med girkasse og bulken inne i døra, siden Forbrukerrådet iflg henne mener dette er store feil og mangler. Hun sier hun blir

fortalt fra Forbrukerrådet at ved å få disse feilene påpekt av ett verksted kan hun enkelt heve kjøpet.

 

Jeg kan ikke skjønne at jeg har opptrådd uriktig eller gjort noe feil her og mener kjøper har en svært dårlig sak.

Mener det er viktige kriterier at salgskontrakten er klar og tydelig på at ''bilen selges som den står'',

kjøper ikke undersøker bilen i det hele tatt ved henting, heller ikke prøvekjører den,jeg har opplyst klart og tydelig

ved flere anledninger både i forkant av salget og i salgskontrakt om de feilene jeg kjenner til, og

at bilen har rundet 240.000 km, er over 15 år, og jeg solgte bilen 18.000,- under listepris i god tro ettersom

de feilene jeg visste om var blitt opplyst om veldig klart for å unngå slike episoder som jeg nå allikevel har blitt..

 

 

..Det hører også til historien at jeg har fått en sms fra kjøper noen dager i forveien der hun understreker at hun er klar

over at dette er en gammel bil som det kan være ukjente mangler på,men at hun er fornøyd så lenge motoren holder på turen

hjem, da de uansett har planer om å bytte motor.

 

Hva mener dere?Bør jeg ha noen som helst grunn til å frykte at kjøper kan få kjøpet hevet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, en 95 vanlig bmw som har kjørt 240.000 Er ikke verdt 48.000.

 

Uansett, du har gjort ALT korrekt! Flott at du har opplyst om feil og mangler (skulle bare ønske alle var like ærlige). At dette er presisert på kontrakt er gull verdt.

 

Og når kjøper ikke engang gidder å ta seg bryet om å sjekke bilen grundig, og ikke prøvekjøre engang så kan de bare GLEMME å få hevet kjøpet!

Jeg har vanskelig for å tro at de i det hele tatt har kontaktet forbrukerrådet for forbrukerrådet hadde nok sagt akkurat det samme som meg.

Du har alt på det tørre og kan bare slappe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig mer Remulade her.

Så lenge det du skriver her er riktig, så tviler jeg på at de har noen rett til å heve kjøpet.

Vil si du har gjort alt etter boka mtp å informere om feil og mangler.

 

Kan være en fordel om du fortsatt har sms'n fra kjøper om at kjøper var klar over at det kan være skjulte feil på en 15 år gammel bil..

 

Men si meg en ting, betyr ikke "Selges som den står" noe lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke til den prisen nei. heter vel at til av en pris av 25000 selges den som et "rep" objekt. og kan da ved ekstremt sjeldene ganger kreves tilbake penger eller kompansasjon for feil som dukker opp..

 

 

jeg hadde ikke giddi og brydd meg mere om saken, hvis det hu sier om forbruker rådet er sant så be få en kopi av dette og se hva annet hu kanskje kan ha jugd om. hvis det er sant det hu sier så se om hu faktsk har sendt kopi av kontrakten.

er mye du kan gjøre for og motbevise her.

 

Bulk inne i døra?!?! Har INGENTING med rammeskeiv. dermed at døra ikke har lik linje runt hele, a stolpe har knett, takluke ikke funker. osv er tegn på ramme skeiv. hvis han påstår den er det så sier du at han skal skaffe papirer fra at bilen har vært på JIG og at det kan bekreftes. dette koster vel ca 15000kr. hvertfall den prisen jeg fikk på en merce..

 

 

girkassen har de ødelagt selv. den virket når du leverte men døde på veien. kjipt men sånt skjer.hadde det vært en bil til en rundt 60+ hadde det vært og bry seg om men en bil til 30k, neeh ikke vits. skjønner ikke at de gidder engang...

audi 100 2.2 quattro

chrysler stratus 98 mod, auto,ac selge

xmerce 190e x2

xnissan 200sx s13

xAudi 90 quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Åh? Jeg har pratet med forbrukerrådet, og de sier noe annet. Gjør de jobben sin feil da eller? Noe du vet som du har lyst til å dele med dem?

 

Jeg elsker når folk synser på forum..

 

Forbrukerområdet, hva er det? SVADA!! Når forbuker området kun får vedkommendes "skrekk og gru" historie er det klart at det blir lett og si HEV KJØPET, INGEN PROLBEM.. Pøh!

 

Her er det skrevet kontrakt der feil og mangler er opplyst, utover det er det ord mot ord. Selger har alt på sitt tørre med mindre det kan bevises at selger har bevist hold andre feil eller mangler tilbake for selger. Slik vedkommende beskriver salget ser det ut til at alt er på stell..

 

De kan mene og påstå hva dem vil, blir uansett stadig forbauset over hvilke kvalitet folk forventer på biler til 10, 20 og 30000kr.. At dem i tilegg ikke sjekket bilen skikkelig før den skrev under på kontrakten er også kjøpers ansvar, IKKE SELGER...

 

Ingen ting og tenke på kompis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra det du har skrevet er, er saken helt klar.

 

Kjøper har ingen rett til å heve kjøpet.

 

 

Det er alltid en risiko å kjøpe en bruktbil (uavhengig om det er en bruktbil til 20.000,- eller 200.000,-).

 

Ting kan holde i mange år, men kan også ryke den første kilometeren etter kjøpet.

Skjer det er det uflaks for kjøperen (og flaks for selgeren at det ikke sjedde 2 kilometer tidligere!).

 

Vil kjøperen ha trygghet mot det, må hun kjøpe seg en nybil med garanti. Så enkelt er det.

 

Hvis bilen er rammeskakk, er det noe du viste og ikke opplyste dem om??? Hvis ikke er det også uflaks for kjøperen. Kjøper skulle undersøkt bilen nøyere.

Ikke din feil dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår