Gå til innhold

Verksted byttet motor, kastet den gamle

Ranger emnet


Marzo

Anbefalte innlegg

Verkstedet har kjøpt inn en brukt motor som ble byttet i min bil. Dette ble avslått dekket av reklamasjon og jeg må dekke halvparten av kostnadene til verkstedet.

 

Jeg får så opplyst om at den gamle motoren har blitt kastet?

Det er ikke gjort noen avtaler om pant i den gamle motoren, annet enn at veiv og rådelager må byttes, som kostet mer enn å bytte motor hos det aktuelle verkstedet.

 

Er dette lov? Juridisk sett blir dette min eiendom?

Endret av Marzo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble ikke gjort noen avtaler ut over innkjøp av en brukt motor hvor jeg deler regningen med verkstedet. Jeg hadde på forhånd bud på 6000,- for den havarerte motoren.

Kan jeg kreve dette i kompensasjon i form av reduksjon for min del av regningen? Kan dokumentere dette av mail av kjøperen datert før dette ble kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt avhengig av hva og hvor de har kjøpt hen kan det tenkes at de har kjøpt ei longblock, og da må det skrues over alt utvendig fra den gamle. Høggere og svensker er typisk at at de selger longblock relativt billig og så skal de ha minst like mye for alle komponentene som sitter rundt blokka. (shortblock = botning, longblock = botning med topp påmontert.)

 

Men ja, jeg synes også at det er ditt skrapjern rent juridisk. :)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har full forståelse for at det ikke skal spares på alt av deler som blir byttet på kundebiler.

Praksis i utlandet er gjerne at de gamle delene blir lagt i en eske i bagasjerommet slik at kunden selv kan se at bremsene faktisk var slitt, eller foringen gåen.

At praksisen her til lands gjør at småting går i søppla har jeg ingen problemer med å forstå, men når det er snakk om såpass kostbare og omfattende komponenter som girkasser og motorer ville vertfall ikke jeg kastet det før jeg hadde konfrontert kunden med dette, enten før eller etter reperasjonen.

 

Jeg vet også at motoren som ble kjøpt inn var komplett eks dynamo etc.

Den gamle motoren hadde ifl verkstedet fått påvist rådebank (etter 114.000km).

Derfor var toppen fremdeles intakt og verdifull, og for en som kan skru ville nye lagere og en polering av veiva gjort den gamle motoren brukbar igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

såklart motoren er din. Du har jo betalt for den nye også. Jeg tror de har lurt deg noe grådig.

 

Just presis!

var noe kjent med det nicket der: Marzo.. du som har sinnsykt med gromme golfer i stavanger der?

 

Dro litt kjensel på ditt nick også, er det du som bygde om en Santana med V8 og kjørte taxi med den en stund for å finansiere kredittkortgjeld?

 

Golfene får hvile i disse dager til fordel for S2 leiebil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt i tvil her jeg. Reklamasjon ble avslått og du måtte betale halvparten av det reprasjonen kostet. Da var det vel verkstedet som betalte den andre halvdelen da? Hvorfor gjorde de det? Og da eier de vel slik sett halvparten av de utskiftede delene.

 

Det er forhandleren som solgte meg bilen som tar den andre halvparten av regningen ja.

Bilen havarerte etter en snau måned og det ble påvist rådebank i en sugemotor som har gått 114.000km.

Forhandleren mener det ikke skal dekkes av reklamasjon, og har tilbydd å dekke halvparten av regningen av ren "good will".

Det nevnes ingenting om min gamle motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dem har satt inn annen motor og den havarerer HAR DEM ET ANSVAR MTP DEN NORSKE LOVEN SOM HETER REKLAMASJON. Derfor er det tydligvis kjeltringer som prøver seg. Be dem pent om og dekke hele regninga ellers går du til forbrukerområdet og avisa.

 

Kenneth

 

Det var bilens orginal motor som havarerte, men poenget ditt er fremdeles gjeldene. Og ja har advokat på saken og det hele...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår