Gå til innhold

Billigste varebil man kan eie?

Ranger emnet


TheTransporter

Anbefalte innlegg

Hiace må du foreta en sjikkelig antirustbehandling selv før du kjører med den.

 

Kjørkomfortmessig er dem ikke dårlige. T5 er ikke noe bedre. Vivaro er bedre å kjøre.

 

4wd systemene (viskosekobbling på Hiace og Haldex-kobbling på T5) er ikke noe ordentlige systemer. Dem er bedre en bare 2 wd men kan ikke sammenlignes med biler som har permanent 4wd (om stiv forbindelse eller mellomdiff.) og sperrer (ikke bare brems/LSD).

Negativt med T5 er at den har framhjulstrekk og framhjulene "graver" seg ned før Haldex kobblingen slår in bakhjulene.

 

T5 må du styre unna 2.5 pumpe dyse motorer. Mye trøbbel.

 

Du har sikkelig peiling skjønner jeg? :thanks

 

T5 er ikke noe bedre komfortmessig? Er du morsom...

Men jeg ser jo du er fra bygda og der er råner dere jo rundt i traktorer så da er det vel ikke annet å vente... :blunk:

Parts and Retards - Størst på senk i Norge.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hiace må du foreta en sjikkelig antirustbehandling selv før du kjører med den.

 

Da har produsenten(Toyota) gjort en elendig jobb.

 

Kjørkomfortmessig er dem ikke dårlige. T5 er ikke noe bedre. Vivaro er bedre å kjøre.

 

Det er det MANGE som vil være uenig med deg i. Man sitter bedre i en T5, rattet er mindre og i bedre vinkel, girspaken er MYE kortere og mer presis og alt er generelt mer ergonomisk korrekt.

 

 

4wd systemene (viskosekobbling på Hiace og Haldex-kobbling på T5) er ikke noe ordentlige systemer. Dem er bedre en bare 2 wd men kan ikke sammenlignes med biler som har permanent 4wd (om stiv forbindelse eller mellomdiff.) og sperrer (ikke bare brems/LSD).

Negativt med T5 er at den har framhjulstrekk og framhjulene "graver" seg ned før Haldex kobblingen slår in bakhjulene.

 

En viskosekobling er MYE tregere enn en haldex-kobling. På den siste generasjonen Haldex (som på min) dreier framhjulet en åttendedels omdreining før bakhjula følger etter. Det merker man ikke. I tillegg må man huske på at bilens ESP kan bremse ned hjul med lite grep, for å bedre framkommeligheten. Toyota har ikke engang ESP, og det er jaggu ikke mange år siden de kom med ABS heller(Hiace). Firehjulstrekk med manuell innkobling har den ulempen at det nettopp må kobles inn manuelt, noe mange folk ikke har vett til å gjøre i tide. For folk flest vil det derfor være bedre med et automatisk system. Er klar over at et manuelt system med sperrer er det beste, men det krever også mer av føreren, og en vanlig bil skal kunne kjøres av hvem som helst.

 

 

T5 må du styre unna 2.5 pumpe dyse motorer. Mye trøbbel.

 

Nå er ikke dette noe problem hvis du skal ha NY T5, da 2,5 Tdi er helt borte fra markedet. Kun 2 liter med Common Rail som gjelder nå, og disse får man helt opp i 180HK. En fantastisk motor sammenlignet med tidligere utgaver, hva angår støy, forbruk og motorkarakteristikk.

 

 

Folk må få velge selv hva de vil kjøpe, ingen av bilene er perfekte. Men jeg kjører heller en Transporter enn en gammeldags Hiace som bruker over litern på mila uten at det er noe krefter i bilen. Vivaro er forresten TOTALT ubrukelig på vinterføre, en av de få bilene som klarer å sette seg fast på flatmark.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig savner jeg tilbakemelding fra trådstarter, han har ikke vist seg her inne siden han startet tråden. Så vi vet ikke engang om han skal bruke 5000kr eller 400.000 på dette her...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svigers har en renault trafic! denne er vist veldig kjekk! nå vet ikke jeg hvordan holdbarheten er på disse men han er hvertfall veldig fornøyd! helt grei på glatta er den og! men det beste er jo en hest med skikkelig sko og slede bak;)

04 Opel combo 1.7di

Opel rekord c caravan 1700

Vespa bravo

vw golf 2.0i stv(skrotet)

vw vento 1.9tdi(skrotet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å du, vi klarer da fint å ødelegge (les: spore av) denne tråden uten ham, gjør vi ikke? :D

 

Saksopplysning: Det fantes en ubrukelig treg ABS på den '99 HickAcken jeg egenhendig tok ut splitter ny i Oslo. Det fant jeg ut da jeg testet den på holka fra der du svinger rett frem til Asea og passerer NSB, Tullpost, Somlegods og Arvegods på Alna/Kalbakken ved kirka der. Det tok iallefall flere hundre meter å stoppe opp fra 80 på nåla.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å du, vi klarer da fint å ødelegge (les: spore av) denne tråden uten ham, gjør vi ikke? :D

 

Saksopplysning: Det fantes en ubrukelig treg ABS på den '99 HickAcken jeg egenhendig tok ut splitter ny i Oslo. Det fant jeg ut da jeg testet den på holka fra der du svinger rett frem til Asea og passerer NSB, Tullpost, Somlegods og Arvegods på Alna/Kalbakken ved kirka der. Det tok iallefall flere hundre meter å stoppe opp fra 80 på nåla.

 

Haha, moro :) Ja ABS var jo ekstrautstyr på den tiden. DYRT ekstrautstyr. Så dyrt var det at det måtte flashes med store bokstaver på bakluka hvis man var så heldig å ha denne fantastiske luksusen.

 

En annen kandidat hvis man liker gammeldagse varebiler er jo Citroen HY:

hy_citroen.jpg

 

Eller forløperen til Berlingoen:

1978.citroen.2cv.750pix.jpg

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

294.jpg

 

Den har blitt portrettert i Les.Triplettes.de.Belleville.2003.720p.HD.DVDRi..fnise.gif jeg mener .. den gikk på tv her om dagen!

 

Se bare på denne utrolig praktiske baklukeløsningen; både saloon-svingdør OG topphengslet luke! :D De frankautofile av dere vil sette pris på den

biljakten som får både Hollydekkwood og Taxifilmene til å blekne stilltiende. Rekk opp handa den som husker den gedigne
i Taxi 2? :hellothere:

Filmen er full av detaljerte bilerog andre detaljer, sjekk bare lista på imcdb.org

Og som TheTransporter spør om: Ja, hvilken bil er det som koster deg minst i innkjøp + å eie? (avskrivninger og kostnader). Hvilken er det minst knot med? Hvilken ruster ikke i hjel etter et år, og gjør at du må besøke verksted annenhver uke?

Billig innkjøp, ikke så mye å skrive av, hvor MYE kan egentlig bølgeblikk og sykkeldekk koste? Om det så er litt knotete kan du lett fikse både rust og mekanikk annenhver uke selv med enkle midler. :mekke:

 

 

PS! Bad guysa kjører alltid de kuleste bilene, både i Taxi og Olsenbanden. :jail

PPS! For ikke å snakke om at det er ei dødsrå likvogn. :fatality:

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt Hyundai h1. Rart at ingen har nevnt den i tråden. MYE bedre komfort enn Hiace å gamle Transporter synes jeg. Ulempen er at 4x4 typen har det vært endel problemer med vakumpumpen til firhjulstrekksystemet samt endel kuler i forstilling som går "ofte". Ellers er det en knall bil kjøremessig og du sitter deg ikke fast med den.

Trenger du ikke 4x4 så er det en bil som det er lite feil på. Vil tørre å påstå at den holder Hiace en lang vei..

 

Nye H1 er jo en milsluker så det holder. NYDELIG å kjøre, godt isolert og stort lasterom. Ulempen er at den ikke kommer som 4x4...

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
For�vrig savner jeg tilbakemelding fra tr�dstarter, han har ikke vist seg her inne siden han startet tr�den. S� vi vet ikke engang om han skal bruke 5000kr eller 400.000 p� dette her...

Wohooo, jeg klarte meg 2 �r til uten bil!!

 

N� flytter jeg jobbetinget til �demarken... "by" med under 20k innbyggere, m� kj�re over 100mil for � komme dit fra der jeg har bodd til n�. Teknisk sett, s� kan jeg fremdeles klare � pendle til family et par ganger i �ret med buss og tog. Jeg klarer kanskje � f� en ren mtb p� buss og tog ogs�. Og jeg klarer kanskje i polarv�r � pendle til og fra butikken med to plastposer p� sykkelstyret. Og s� svir jeg av noen lapper p� flyttelasset mitt...

 

Jeg lider av beslutningsvegring. Jeg har muligheten til � betale en 200k for bil uten l�n, men jeg vet ikke hva jeg vil. Jeg aner ikke hvor jeg kommer til � jobbe om et �r, og hva planen er. No family. Det er to grunner til at jeg vurderer bil, det ene er at jeg skal flytte p� meg, og ikke har s� mye st�sj, slik at jeg kanskje kunne sluppet unna � betale dyrt for et firma, det andre er at jeg syns det er s� j�vla pes � f� med meg sykkel p� tog og buss for � bes�ke min syklende bror og far.

Dessuten innbiller jeg meg at det � ha bil kanskje er et fint incitament til � f� v�re med p� flere ting n�r jeg bor s� innih�llvetes grisgrendt. Dvs flere ting en � spille tv-spill, runke og sitte p� internett...

 

Er det noen som kan lese mellom linjene hva slags bil jeg b�r ha? F�lelsen min sier en som er mest mulig holdbar, billig � ha service p�, evighetsmaskin, og som samtidig ikke er s� vond at hver kj�retur m� suppleres med tur til fastlegen. Jeg s� p� varebiler igjen, kom fram til at Berlingo/Partner scoret bra p� holdbarhet, men det g�r kanskje an � f� noe toseters som er mer personbilaktig? Eller en brukt personbil som er like billig og god i drift som en toseter. Under 100k?

 

HJELP...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår