Gå til innhold

Merkelige problemer med Audi A6 2.5TDI R5!

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Hei.. Kan begynne historien helt fra begynnelsen...

 

 

Det hele startet 23.desember 2008. Vi hadde parkert utfor en butikk, gikk inn og gjorde vårt, og kom ut igjen og skulle kjøre hjem.. Men bilen startet bare i 1sek for så å dø ut igjen. Vi prøvde å på å få start på bilen i en god stund, uten hell.. Ringte rundt til folk som har peiling på disse bilene, og dem mente at det var startsperra som hadde slått inn.. Vel, vel.. Vi slepa bilen til Møller, og etter at dem hadde justert dieselpumpa 2 hakk som dem mente var feil, fikk vi bilen tilbake konstatert at det var startsperra i nøkkelen som var årsaken. Ikke hadde vi råd til å kjøpe ny nøkkel til nesten 3000kr, så vi brukte reservenøkkelen frem til for ikke lenge siden..

 

Etter denne dagen har igrunn bilen oppført seg merkelig.. Den er tungstartet når den er kald, og da mener jeg tungstartet. Den glødet bare i ett par sekunder uansett om det var 5+ eller 20-

 

Vi bytta glødeplugger og gløderele, og den gløda litt lengre enn noen få sekunder, men fremdeles for lite gløding kontra hva den gjorde før lillejulaften 08..

 

Jeg kobla fra en temp. sensor slik at den glødet fullt ut i 30-40sek, men fremdeles like tungstartet.. Måtte gløde fullt ut 4-5-6 ganger og holde den på starteren i 30-50sek om gangen før jeg fikk start.

Når jeg endelig fikk start, røykla den HELE nabolaget og gikk dårlig på tomgang i 10-20sek. Å gi gass funket ikke. Den reagerer ikke på gassen når den går slik på tomgang som den gjør. Virker som den bare går på ett par sylindre, da motoren, ja bilen forsåvidt rister kraftig, og turtallet er bare på 2-400rpm..

Såvidt den går med andre ord..

 

Men etter den har tullet seg ferdig, er omtrent alt normalt, bortsett fra følgende feil:

 

Den går dårlig. Har ELENDIG trekkraft. Risikerer å bli forbikjørt i bakker av 50 tons lastebiler, dersom jeg ikke girer ned 2-3 gir, selv om jeg har turtall på ca 2200rpm.. Må ha rundt 3500rpm for å gå greit opp bakker.

 

Vet at jeg har en dårlig slange fra intercooler -> innsug, men dette har ikke mye å si, vil jeg tro, da jeg har sprayet med startgass rundt, og turtallet økte ikke.

Slangen koster btw 2400,- hos godeste Møller, så denne blir ikke kjøpt inn med mindre den er feilen til ALT..!

 

Har hatt bilen inne på møller 4 ganger pga disse feilene, og har bedt dem om å justere pumpen tilbake de hakkene dem skrudde pumpa i begynnelsen, men dette nekter de å gjøre, da dem mener pumpa er rett nå.. Dem har også kjørt feilkodesøk på bilen uten å finne en eneste feilkode.

 

Men startproblemene er kun når motoren er kald. Er motoren kald og jeg har startet, og stopper i det sekundet motoren har startet, for så å starte den igjen, er den så lettstartet som bare det. Dette gjelder hele tiden, sålenge motoren har fått start på begynnelsen av dagen. Men står den i 5-6timer, er det på'an igjen..

 

Har for ett par dager siden hatt bilen inne på et ikke-merkeverksted for bytte av registerreim og dieselpumpereim, og dem har itillegg etterjustert dieselpumpa slik jeg ba dem om, da jeg hadde mistanke om at den var feiljustert pga veldig dårlig reim.

 

Men bilen er like tungstartet som før, og går like dårlig, om ikke værre etter registerreimsbytte.

 

Må vel kanskje nevne at den ryker noe forferdelig ved forbikjøringer/harde pådrag. Om jeg kjører forbi noen, ryker det såpass at bilen jeg kjører forbi, må bremse ned for i det hele tatt å se noe.. Røyken under oppstart, og under pådrag har samme farge (Grå/sort), og lukter diesel..

 

Noen flinke sjeler der ute som kan si meg hva som er galt med bilen min? Er desperat etter å få bilen normal igjen. Dette er jo såvidt levende med. (Den bruker forresten ikke noe mer diesel enn normalt, ca 0.7-0.8L på blandet kjøring).

 

 

PS: Det gjør ingenting dersom noen medlemmer av VACN kopierer dette over til det forumet. :)

Endret av esbandos

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å nevne det, men innsuget har jeg hatt av 2 ganger og rensa det fullstendig for sot. Var så rent at jeg tror ikke det var så rent ved montering på bilen når den var ny engang. Bytta også diverse pakninger til eksos, turbo, innsug etc..

 

EGR-ventilen er blindet og satt ut av funksjon, så denne er neppe årsaken.

 

Har også bytta turbo til en litt større sak, da den gamle lada dårlig med trykk og ikke holdt på trykket under fullgass.

Jeg får ikke mer enn 0.7bar i trykk slik bilen står nå, og det er vel litt lite igrunn? Skal ikke denne ha mer enn som så?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Det jeg gjorde med bilentil svigers når den oppførte seg sånn som du beskriver er! Skru ut luftmasse måler ta den inn å åpne den sånn at du ser noen tynne tråder i den. Legg alt i et bad med bremse rens i 10 min. Deretter tar du nå tørker den med en hårføner etc.. Få tak i en spray med elektro rens å spray alt av kontakter på den, og den kontakten som går inn på måleren. La alt bli helt tørt å monter i sammen. Kjør bilen skikkelig varm å se om dette hjalp til deg. Funket som fjell til meg.

Vet det kan høres jalla ut men verdt forsøket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener luftmengdemåleren er årsaken til tungstartet motor ved kald motor? Er luftmengdemåleren i orden når motor er varm da, siden motoren er lettstartet når den er varm? :P

 

Men skal prøve det ja. Takk for tips. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Dette er vel en dieselpumpe-motor?

Kan det være at drevet på dieselpumpa sitter feil, og selv om drevet sitter på merkene, så stemmer ikke dette med pumpa, syns dette lukter fei timing jeg, ville hørt med ett dieselverksted med peil(Vestfold elektrodiesel, minges eller noe).

Er det VP44 er jeg rimelig sikker på at drevet lett kan settes feil, og kun kan settes rett i benk.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drevet kan lett settes feil uten riktig verktøy. Har timet en slik motor og brukte sikkert en time på å få det helt perfekt.

 

For å kontrollere timingen, bruk vag-com og gå inn på TDI Timing Checker. Det skal følge med vag-com programvaren orginalt.

[Audi 90 Sedan 88 2.3 10v Q] [Audi 100 Sedan 94 2.5 TDi]

[Audi S2 Sedan 94 2.2 20v TQ] [Audi S6 Avant 96 2.2 20v TQ]

[Audi A8 Sedan 95 2.2 20v TQ]

X:[Audi 100 Avant 93 2.3 10v Q][Audi 80 Avant 95 2.0][Audi S4 92 2.2 20v TQ][Audi 100 94 2.5 TDi]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår