Gå til innhold

Vraking av bil med lån og ubetalt årsavgift!

Ranger emnet


kriell

Anbefalte innlegg

Jeg har rotet meg oppi noe voldsomme greier.. En laaaaang historie blir dette :(( Håper noen kan hjelpe..

Eier en Alfa Romeo 156 99 modell, som har gått rett under 200000km. For tre år siden kjøpte jeg den ut av min eks, da vi splittet, så jeg "overtok" lånet kan man si. Bilen hadde ikke blitt spesielt godt vedlikeholdt av oss, så den hadde nok noe problemer med oljefilteret +div. Til slutt tok hele motoren kvelden, og jeg hadde den på verksted som sa at reperasjonene kom på ca 80000kr, fordi det eneste som kunne gjøres var å bytte motor! Altså mer enn bilen var verdt. Jeg hadde forsikring på bilen, men dette dekket ikke den. Etter dette gikk jeg inn i en saftig depresjon og mer eller mindre blokket ut alt som hadde med bilen å gjøre, og den stod lenge hos verkstedet, før de ble lei og fraktet den hjem til meg...

Jeg har fortsatt lån på bilen, men fordi jeg ikke betalte forsikringen etter at den ble parkert, gikk lånet til inkasso pga mislighold ved å ikke ha forsikring. Disse har jeg per dags dato en nedbetalingsavtale med. Jeg har heller ikke klart å levere inn skiltene, så jeg har tre år med ubetalte årsavgifter for en bil som ikke har vært kjørbar.. Ja, jeg vet det er sløvt!

Jeg står nå med en bil i oppkjørselen som tar unødvendig mye plass og gjør vondt i sjelen å se på. Så spørsmålet mitt er om det går an å vrake denne bilen selv om det er lån på den? Jeg vil bare kvitte meg med den, og betale lån osv og bli ferdig med alt...

Jeg kan ikke tenke meg at noen vil kjøpe den og fikse den, for den har stått ute i vind og vær i tre år nå.

 

Noen som har en god ide for hva i all verden jeg kan gjøre? Alle tips mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ringt Statens Vegvesen og hørt med dem ang. årsvgiftene.

Jeg kjøpte en bil i 2002 som hadde stått med skilter på i over 3 år og da ble årsavgiftene slettet når jeg overtok bilen.

Mulig reglene har blitt forandret etter det men er jo en mulighet.

Mitsubishi Pajero -93

Volvo 145 Ekspress -72

Bmw 520i -97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da må du løse inn lånet før/når du selger den. Om ikke får den nye eieren lånet på bilen med på kjøpet..

 

Men når lånet er større enn det bilen er verdt, blir det jo stress å selge den som delebil da... For jeg har ikke så mye penger liggende, poenget blir liksom litt borte da :P Så skroting er eneste alternativ? Er i så fall synd, for det er jo en veldig bra delebil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da må du løse inn lånet før/når du selger den. Om ikke får den nye eieren lånet på bilen med på kjøpet..

 

Må du vel ikke. Hvis du selger bilen som delebil/i deler så blir det jo ikke noen ny eier på bilen. Man må bare levere inn skiltene og "kondemnere" bilen. Da vil lånet fortsatt stå på deg og du vil fortsette å trekke måntlige avdrag frem til beløpet er nedbetalt.

 

Har vært gjennom det samme selv. Lånet var på mere enn bilens verdi så jeg leverte inn skilter. Solgte bilen i deler og hentet ut vrakpanten på chassi. Fikk godt over 20 000 for deler ink vrakpanten i forhold til å bare hente ut vrakpanten. Hadde jeg solgt den hadde jeg kansje fått mellom 5 000 og 10 000.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lol, verkstedet skal ha 80.000kr for å bytte en gammel motor?? Skal de sette inn noe fra en ferrari da eller? En motor til den bilen burde du fint kunne få for 2-3000kr, og det burde de opplyst deg om.

 

Det har foresten nylig kommet nye regler når det gjelder skroting/salg av bil med skyldige avgifter, uten at jeg har satt meg helt inn i hva det innebærer, men dette bør du sjekke ut før du selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lol, verkstedet skal ha 80.000kr for å bytte en gammel motor?? Skal de sette inn noe fra en ferrari da eller? En motor til den bilen burde du fint kunne få for 2-3000kr, og det burde de opplyst deg om.

 

Det har foresten nylig kommet nye regler når det gjelder skroting/salg av bil med skyldige avgifter, uten at jeg har satt meg helt inn i hva det innebærer, men dette bør du sjekke ut før du selger.

 

Haha.. Ja, dette er tre år siden da, og da var bilen verdt ca 70000 tipper jeg. De skulle sette inn en ny motor, eller så kunne jeg finne en motor, og da kunne de gjøre jobben for litt mindre.. Helt tragisk. men som sagt, var jeg ikke helt ved mine fulle fem i toppen på den tiden, så jeg valgte å fortrenge hele greia... Kjipt nå, men jeg prøver ihvertfall å rydde opp. Håper jeg får solgt den som delebil, men jeg skal prøve å sjekke ut nye regler! Noen som har peiling på hvem som vet om disse reglene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kriell..

 

Skikkelig penge knipe du har satt deg i her, dette ordner seg vet du.. Finnes værre ting man kan rote seg opp i.

 

Jeg forstod på deg at lånet var i boks med at du har inngått en avtale med inkasso selskapet som har tatt over det utestående beløpet på billånet. Det er et problem i boks så lenge du klarer og betjene dette lånset slik at det går rikig vei.

 

Det første jeg ville gjort hvis du også skylder forsikringselskapet penger kan det være lurt og ta kontakt for og vite om også dette er gått til inkasso.

 

Det andre jeg hadde gjort var og kontakte statens vegvesen og høre med dem hvordan disse utestående beløpa kan ordnes og levert inn skiltene fortere en svint slik at du ikke får flere årsavgifter på nakken.

Du kan helt sikkert få delt det totalte beløpet opp i mindre beløp over en tid, summen her blir jo rundt 9000kr og dem er helt sikkert interessert i og få pengene inn litt eller litt i stede for alt på en gang som du kanskje ikke har råd til.

 

Den tredje tingen jeg hadde gjort var og kontakte det inkasso selskapet du har billånet ditt i, så forklarer du situasjonen at bilen har havarert og hvordan man best kan ordne dette. Dem er uansett mest interessert i og få inn pengene sine og at du har en bil som ikke er verdt det den står med i lån trur jeg ikke dem bryr seg noe om så lenge du bare betaler. Ring uansett og hør om du kan selge i deler, så vrake eller evt selge hele bilen og skrive resten av lånet over på deg slik at det ikke følger ny eier.

 

Den fjerde tingen jeg hadde gjort som er nevnt tidligere hadde vært og legge bilen ute på http://www.klubbalfaromeo.no/. Hvis du ikke ser deg råd i og legge den ut på finn er dette plassen og annonsere bilen på.. http://www.autodb.no er også en gratis side. På første nevnte treffer du hvertfall entuiaster som er interessert i akkurat DIN bil. Bare pass på at du ikke blir for ambisiøs og priser bilen gjennom taket.

 

Siden bilen bare står og gjør vondt i sjela så må du kvitte deg med den slik at du får resten på stell, det tjener ingen og spessielt ikke du og ha en ubrukelig bil med vonde minner i hjemmet ditt.

 

Siden du betaler jevnt og trutt på inkasso lånet ditt på bilen forstår jeg på deg at "eneste" problemet er de skyldige årsavgiftene du sitter med, statensvegvesen og du finner en løsning på dette, blir du så kvitt bilen og får inn noen kroner er jo mye løst..

 

Dette ordner seg, er jeg sikker på.

 

mvh Kenneth

Endret av Svolp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

når du høgger bilen forsvinner årsavgifta, den følger bilen til grava fikk jeg beskjed om når jeg høgde en bil som var skyldig på. resten er jo din gjeld som du har ordna deg, som sakt de er og int i få pengene sine og du får nok laga en avtale der.

 

selg det meste du får solgt av bilen og skrot resten, da har du fått litt penger til lånet men bruk de pengene du får av dele salgt til beltale ned den gjelda! selv om det bare er små penger så hjelper alt..

audi 100 2.2 quattro

chrysler stratus 98 mod, auto,ac selge

xmerce 190e x2

xnissan 200sx s13

xAudi 90 quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det beste du gjør er å ta kontakt med hoggere i sverige! de har massse slike biler. eventuelt danmark. kjøp komplett motor derifra. hiv inni bilen slett så gjelda du har på årsavgiftene, få den eugodkjent og selg den, værtfall til en pris å få lånet i null:)

 

 

jeg ser 2 ting du har driti deg ut på her! ALFA og DAMA!

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår