AlexB Skrevet November 5, 2010 Rapporter Share Skrevet November 5, 2010 driver å demonterer hele bilen omtrent innvendig for å få bytta varmeregister.. og da fant jeg ut at omtrentlig hele det elektriske nettet inne i dashbordet ser ut som et slitent russisk tivoli, og airbagene er kobla ut.. nå vet jeg ikke hva tidligere eier har drevet på med inni der, så jeg lurer på om det er noen måte for å få sjekka at airbagene ikke dreper meg så snart jeg slår på tenninga om jeg kobler de til..? er vel en topunkta kontakt, skal det gå strøm gjennom denne, eller hvordan skal det der fungere? tenker på at de kan være kobla ut grunnet gåen sensor eller noe sånt.. eventuelt om noen har et voltmeter for hånden og kan sjekke det.. er en golf 3 jeg eier, og på passasjer siden ligger det en blå kontakt opp over hanskerommet.. hanskerommet er løst om man tar av 2 skruer oppi innvendig og 1 skrue ved døra. takk på forhånd. Mvh Nervøs Airbag-Forsker! Siter 1993 Volkswagen Golf 3 (1.8 GL) Alex - Trondheim - HobbyMekaniker - Mannen bak Norwegian Racing Community Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
macrom Skrevet November 5, 2010 Rapporter Share Skrevet November 5, 2010 driver å demonterer hele bilen omtrent innvendig for å få bytta varmeregister.. og da fant jeg ut at omtrentlig hele det elektriske nettet inne i dashbordet ser ut som et slitent russisk tivoli, og airbagene er kobla ut.. nå vet jeg ikke hva tidligere eier har drevet på med inni der, så jeg lurer på om det er noen måte for å få sjekka at airbagene ikke dreper meg så snart jeg slår på tenninga om jeg kobler de til..? er vel en topunkta kontakt, skal det gå strøm gjennom denne, eller hvordan skal det der fungere? tenker på at de kan være kobla ut grunnet gåen sensor eller noe sånt.. eventuelt om noen har et voltmeter for hånden og kan sjekke det.. er en golf 3 jeg eier, og på passasjer siden ligger det en blå kontakt opp over hanskerommet.. hanskerommet er løst om man tar av 2 skruer oppi innvendig og 1 skrue ved døra. takk på forhånd. Mvh Nervøs Airbag-Forsker! Jeg har ikke svar på spmene dine desverre, men jeg lurte på om du kunne følge airbag-ledningen på passasjer-siden, og fortelle meg hvor den havner? Jeg presterte nemlig å "miste" den når jeg skiftet varmeregisteret på en passat her tidligere :) (regner med at den har gjemt/glemt seg bak varmeapparatet, men å demontere hele bilen igjen for å finne den er uaktuelt, hehe) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet November 5, 2010 Rapporter Share Skrevet November 5, 2010 Koble av batteri, vent 555555555 min, koble på airbager, koble til batteri og skru på tenninga med ei ghand under rattet. går nok fint, er nok bare noen fikse idèer, airbagsystemet kobles ut ved feil. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet November 5, 2010 Rapporter Share Skrevet November 5, 2010 1)eg lurer på om det er noen måte for å få sjekka at airbagene ikke dreper meg så snart jeg slår på tenninga om jeg kobler de til..? 2) er vel en topunkta kontakt, skal det gå strøm gjennom denne, eller hvordan skal det der fungere? 1) Anbefalt metode for tilkobling er: Batteriet koblet fra, helst minst 10 minutter Koble til Airbag kontakter La tenning stå på Koble til batteriet Om noe eksploderer da, så sitter du ikke i bilen. 2) Skal gå en liten hvilestrøm til Airbag (for at systemet skal sjekke at det er kontakt), og full 12V for å løse den ut. Tror kontaktene for airbag på VW pleier å være gule. Måling med multimeter kan være risikabelt. Bedre å lese ut feilkoder via diagnosekontakt. -- Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet November 5, 2010 Rapporter Share Skrevet November 5, 2010 Diagnose må du uansett ha for å slukke lampa på golf 3. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet November 5, 2010 Rapporter Share Skrevet November 5, 2010 Man skal aldri koble på batteriet med tenninga på. Ikke at jeg vet hvor følsom gIII er, men man skal nok helst unngå det. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Møllergutt Skrevet November 5, 2010 Rapporter Share Skrevet November 5, 2010 hvis du skal vite om airbagen funker som Ohm'er du den :) nei serriøst ikke gjør det :P Siter -Peugeot 306 (vrak) -Vw jetta(avskiltet/ble til isbil/vrak) -Mazda 323f (vrak)-Vw passat 1.8(bruksbil) -Opel Calibra(vrak)-Bmw 520 24v(Solgt) -Vw caravelle (vrak)-Vw passat 2.0(prosjekt/bruksbil) -Volvo 240GL(vrak) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tsbusa Skrevet November 6, 2010 Rapporter Share Skrevet November 6, 2010 hvis du skal vite om airbagen funker som Ohm'er du den :) nei serriøst ikke gjør det :P Da smeller det ja! Gjør som han andre over sa, monter sammen, handa uder rattet og sett på tenninga. Airbag er "farlige" greier, folk har blitt drept før, ved arbeid på biler og airbag! Siter -Subaru Impreza WRX "STi" 01' -Subaru Impreza WRX 01' http://www.dlgracing.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dreamboy Skrevet November 6, 2010 Rapporter Share Skrevet November 6, 2010 Som sjefen på jobben min sa:du må ta av batteri polan så kommer ikke airbagen for airbag er ikke noe billig leketøy Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Scoody Skrevet November 7, 2010 Rapporter Share Skrevet November 7, 2010 I Haynes-boken for Volvo'en min så står det om airbag at batteri skal være frakoblet, tenning skal stå i posisjon II, og så kobler man til batteri; som Bwana har sagt. Antar det er samme for andre biler her da :) Sjekk om airbag er ok gjør jo systemet selv, så du skal ikke måle noe som helst, og du vil jo få lys i SRS-lyset hvis det er feil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet November 7, 2010 Rapporter Share Skrevet November 7, 2010 Han vil få lys i airbaglampa uansett, da det ligger feilkoder inne. Disse slettes ikke av seg selv på golf 3. Regner med lampa har lyst hele tida? Gjør den ikke det er den kobla ut, eller pæra har gått. Sistnevnte hadde skjedd på golfen jeg hadde, da den hadde lyst i endel år ifølge forrige eier(en slask). Jeg ville bare kobla fra batteriet, koblet sammen alle plugger og koblet på batteriet igjen. Når du slår på tenninga da, kommer lampa til å lyse for å indikere at systemet ikke er i drift gr. feil. Hvis alt har vært koblet ut, ligger det inne en haug av feilkoder, og alle disse må slettes. Så får du bare krysse fingra for at sleperingen i rattstammen funker, og at det er god kontakt i pluggene under setene(hvis du har disse). Det er ihvertfall de vanligste feilene, men bilen din begynner å bli gammel så litt av hvert kan ha skjedd. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet November 7, 2010 Rapporter Share Skrevet November 7, 2010 Det kan forresten hende at forrige eier har byttet/bygd om dashbord og ratt for å få airbagger, det er ikke sikkert det var originalt i bilen din. Jeg trodde dette kom originalt i '95, men jeg er ikke sikker altså. Kanskje han har gjort dette for å få et mer moderne utseende på interiøret, uten å koble de til. Vanskelig å vite egentlig... uansett en merkelig løsning. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.