Gå til innhold

Omega diesel mister ALL kraft og går ujevnt på tomgang v kald motor - hjelp!

Ranger emnet


Santino

Anbefalte innlegg

Hei folkens,

 

trenger virkelig hjelp her nå, har fått et utrolig kjipt problem med min 2,5 td.

 

Når motoren er kald så går den litt ujevnt og fusker litt på tomgang. Den er lett å starte. Det store problemet er imidlertid under vanlig kjøring, bilen mister all kraft og selv om jeg gir bånn gass så skjer det svært lite.

 

Det virker nesten som den går i nødmodus, men jeg kan fint dra den opp på høyt turtall, det er bare det at den har mistet alt drag. Hvis jeg stopper kjøringen og lar den gå litt på tomgang så kan den plutselig være noenlunde fin igjen i veldig kort tid. Jeg kan ikke akslerere i slakke oppoverbakker selv om jeg gir bånn gass.

 

Jeg tenkte først at dette måtte være luftmassemåler det viser seg at den bilen har ikke luftmassemåler! Fikk tips om katalysator men det virker rart siden den går så utrolig dårlig og dårlig på tomgang.

 

Har sjekket alle dysene og de ser fine ut synes jeg. Jeg lurer på om dette kan være:

- Dyser

- Dieselpumpe

- ECU?

- Turbo? (høres ut som denne lader når jeg gir gass på tomgang i hvertfall

- Wastegate?

 

Noen som har noen tips til hva jeg kan sjekke? Er ganske frustrert når, bilen går nesten så dårlig at den ikke er forsvarlig å kjøre rundt med.

 

Skal legges til at jeg har kjøpt chip og fikk feil type og startet såvidt opp bilen med denne i 2 minutter, da gikk den utrolig stygt og røyk-la hele plassen. Satte så tilbake originalchip og venter på riktig trimchip. Selgeren av chippen sa at det at jeg startet bilen med feil chip ikke skulle ødelegge noe.å si. Jeg MENER også at problemene mine begynte før jeg gjorde dette men nå begynner jeg å bli usikker.. Noen som har tips?

Omega 2,5TD Stv Automat - Chip + MV6 Girkasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

disel pumpen er en stor svakhet på disse motorene eg har bytta den som sto i min og veit om en kar her eg bor som har byttet 2 eller 3 ganger. et verksted finner fort ut om det er den. symtomene min bil hadde var at den jaget mye på turtall sånn at når den sto stille i drive(automat) så jokka den opp og ned på rumpa vist eg i det hele tatt fikk den til og gå på tomgang i D. ein annen svakhet er også girkassen(automat) da den ikkje tåler så mye juling

Opel Omega 2,5TD (sedan) 1994

volkswagen Polo 1,7sdi (stv) 1999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar folkens..

 

Liten update her: Har skrudd i hele kveld og sjekket wastegate, turboslanger, intercooler slanger osv. Trodde fast at wastegaten hadde låst seg men det viser seg at den beveger seg. (normalt, tror jeg, ikke mye bevegelse på den). Vakumventilen til wastegaten alstå.

 

Leste av feilkode via bindersmetoden og fikk kode 34. Dette er vel noe sånn som "Injector Timing Out Of Range".

 

Dette tyder vel på at dere har rett i at det kan være dieselpumpa som har tatt eller holder på å ta kvelden? Blir symptomene sånn da altså?

 

Takker for svar, hva skulle en gjort uten forumet.. Tenkte å prøve og få til en tur til en BMW-ekspert i området, siden dette tross alt er en BMW-motor som sitter i disse..

 

ER vel en ganske lei jobb å skifte dieselpumpe på disse..Med tanke på timing osv.

Omega 2,5TD Stv Automat - Chip + MV6 Girkasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener timinga er enkel på denne. eller så hadde eg flaks. trur ein turn på pumpa er ein turn på motoren så bare pass på at sporkilen står på samme plass men eg fikk laga et verktøy som man skrur innpå som presser ut pumpa siden den sitter på en kon og holder igen tannhjulet som pumpa sitter på.

Opel Omega 2,5TD (sedan) 1994

volkswagen Polo 1,7sdi (stv) 1999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener timinga er enkel på denne. eller så hadde eg flaks. trur ein turn på pumpa er ein turn på motoren så bare pass på at sporkilen står på samme plass men eg fikk laga et verktøy som man skrur innpå som presser ut pumpa siden den sitter på en kon og holder igen tannhjulet som pumpa sitter på.

 

Ok takk for tips. Er ikke disse dieselpumpene svindyre? Hvor kjøpte du?

 

Skal prøve å få dratt til BMW-guruen idag.. Han er av den typen som bare hører på motorlyden og sier hva som er feil, hehe.

Omega 2,5TD Stv Automat - Chip + MV6 Girkasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg fant mi på finn. blomdal selger dei for 4500 vist eg ikkje tar helt feil og hos opel skulle dei ha 13000 ca for ei overhalt pumpe. ville leita litt hos huggere og eventuel ebay. trur den som står på bmw biler(med lik motor) er helt like bare en annen plugg.

Opel Omega 2,5TD (sedan) 1994

volkswagen Polo 1,7sdi (stv) 1999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var problemet løst gitt, nå går bilen bedre enn noensinne.. Tror det bør flytte seg bra når jeg får chippen jeg venter på.

 

Var så enkelt som en kontakt som ikke satt skikkelig koblet til på en sensor. Er faktisk ikke riktig sikker på hvilken sensor dette er men den sitter rett over oljefilteret? Må studere dette nærmere men den har tydeligvis noe med luft/diesel/turbo å gjøre..

 

Uansett, takk for hjelp. Slapp billig unna denne gangen. Nå blir det chip og MV6-kasse som skal monteres til uka!!

Omega 2,5TD Stv Automat - Chip + MV6 Girkasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår