Gå til innhold

Tomgang problem relatert til temperaturer

Ranger emnet


Low-Ryder

Anbefalte innlegg

Har en peugeot 405 mi16 (bensiner) som har hatt et slappt og irriterende problem i lang tid.

 

Virker som om motoren ikke klarer overgangen fra kald motor til lunka/halv-varm motor.

Når den er helt kald, så starter den med engang og går helt fint på tomgang. Ikke noe tull eller fusking.

Men lar jeg den stå i 3-4 minutter, til den begynner å bli bli varm (enda under 60 grader på nåla) så faller den på turtall, begynner å slite med å holde seg selv i gang.. og ender opp med å dø ut.

Hvis jeg kjører i sentrum, og clutcher ut inn mot et kryss, så dør den ut med en gang..

Når den stopper, så er jeg NØDT til å vente til den er kald igjen.

Den nekter å starte igjen på 15 min ca.

Lar jeg den stå i 15 min og kjøle seg, så starter den tvert jeg vrir om nøkkel.

 

Dessuten, hvis jeg hiver meg på E6'en og holder bilen i gang til den har blitt skikkeli varm, så er den også helt fin på tomgang og kan stoppe og starte bilen så mye jeg vil.

 

 

Fikk tips om å bytte en haug me greier, så kan liste opp det jeg har testa UTEN noe forbedring:

Bytta brukt coil

Bytta ny svinghjulssensor

Bytta vakuumslanger

Bytta brukt tenningsmodul

Bytta brukt luftmengdemåler (evt. massemåler)

Ohm'et tennpluggkabler

Nye tennplugger

Bytta brukt kald-start føler

 

Noen som kjenner igjen problemet og vet akkurat hva det kan være?

Vær obs på at deler jeg har byttet ut er brukt og kaan enda være årsaken.. men trenger litt bekreftelse og veiledning før jeg kjøper inn helt nye deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uten skikkelig feilsøking er det nesten umulig å gjette seg til feilen. Men skal jeg førsta gjette så vil jeg tro Tomgangsmotor aka "stillmotor" som det heter i peugeot-verden som er synderen.

 

Du kan prøve å kakke på den med en hammer eller noe for så å resette tomgangsminnet i styreenheten. Da tar du av en batteripol - etter 10 minutt setter du den på igjen og har tendinga på i 10 SEKUNDER før du starter motoren og lar den gå på tomgang til kjøleviftene starter.

Husk å gjøre dette på KALD motor, og aircondition AV hvis du har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok ut tomgangsmotoren idag,prøvde å rense opp litt. Men oppdaget at ventilen satt bom fast..Den står med ca 5 mm åpning. Tok ikke så alvorlig hardt i i tilfelle den skule være sånn.

Var litt interissert i å se om den åpnet på seg når bilen gikk på tomgang, så jeg satt bare ledninga inn og prøvde å starte motoren. Kom bare ett par kraftige utblåsninger, så jeg lot være og satt på plass de to luftlsangene, men siden så har bilen vært helt uten gnist.

Motoren går rundt, men den prøver ikke engang å starte nå. Som om den ikke får gnist.

Nå har jeg ikke værktøy i nærheta til å skru ut en plugg og sjekke gnist, og det er ganske mørkt ute, så jeg får se mer på saken i morgen.

Endret av Low-Ryder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår