Gå til innhold

Elektrisk Turbo 10% mer effekt.

Ranger emnet


markula

Anbefalte innlegg

Folk har testet slike før.

Når en motor skal omdanne overtrykk ( som kreves for og få en reel effektøkning ) så må man først finne ut hvor mange cfm med luft motoren trekker orginalt, også må den nye turbo,kompressor eller liknende klare og levere mer luft. right?

 

Om trådstarter hadde brukt søkefunksjonen og søkt på for eks, elektrisk turbo, så kunne han ha sett hva liknende produkter har levert.

 

Jeg har heller aldri gått i mot fysikkens lover, men har skrudd på diverse biler og bygget diverse motorer så, prinsippet bak turbo er jeg ganske godt kjent med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Var det noen som testet dette ???

Alle former for overladding vill jo trekke energi fra motoren,går ikke å hente 0.5bar med luft fra intet.. Så har man jo muligheter til å lagre energi i batteriene til når du trenger det..

Å det som mange sier om fysiske lover stemmer ikke helt.

det stemmer at man trenger å bruke mere effekt på å drive en dynamo enn den klarer å produsere, MEN dere har glemt at det tilføres til motoren bensin som gjør det mulig..

 

Men det at den lille viften skal klare å levere overtrykk til en motor med litt turtall skal vel godt gjøres..

Ta av røret inn til luftfilter boksen og kjenn foran hullet der mens noen ruser opp bilen, så kjenn i inntake på en støvsuger. Støvsugeren har jo mye tynnere innløp å burde derfor suge MYE sterkere enn bilen. Men tipper ikke at den gjør det. en 200 hk dieselmotor har behov for 10-12 m3 luft i minuttet,

bensinbiler bruker en del mindre men på max pådrag må man regne med at det går over 100l med luft i sek. å klarer den å levere 100l i sek er det bare nok til å få trykket til 0. Må opp i 200-250l i sek for å få trykket opp i 0,1bar, 4-500l i sek på 0,2.

+ at det kan nu ikke være noe serlig å kjøre rundt i en bil som høres ut som en støvsuger..

 

Bedre å legge inn litt mere kr å kjøpe ett lystgass anlegg...

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2liter motor på 6000rpm, ved 100% fyllingsgrad og atomsfærisk trykk = 12m2 (200liter/sek)

ved 0.2bar legger du på 20% = 14,4m2

ved 1bar 100% = 24m2

 

Det er lett å flytte mye luft når det ikke dannes mottrykk, men flow tallene på en vifte faller som en stein det øyeblikket den må danne trykk. En vifte der du sperrer luft strømmen vil gå lettere siden den ikke kan flytte luft (har ikke luft å tilføre bevegelses energi)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er søppel og bortkastede penger. Blir som å kalle et fancy luftfilter for powerfilter, da for å lure intetanende til å kjøpe noe de ikke har bruk for, og som på en original motor ikke gir merkbar effektøkning. Denne vifteanordningen vil redusere flow ved fullt pådrag, dermed vil den også redusere effekten. På en moped hadde den kanskje hjulpet, men tvilsomt.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en slik en bare på gøy for et års tid siden, og kan bekrefte at dette IKKE fungerer.

Prøvde den på 2 forskjellige biler.

Først på en Mercedes C180 98'mod, da døde den helt ut på tomgang, og INGEN merkbar endring ved fult pådrag. Kan tenke meg den døde ut pga latterlig spenningsfall ved oppstart av motoren, Desse motorene har en høy oppstartspenning..

Prøvde den så på en Nissan Sunny GTI N13, med CA16DE motor, der merket man bare ingen ting uansett nårtid en trykket på knappen.

[-] Audi A4 B5 1,8tq 95' [-] Ford Sierra BC 93' [x] Ford Sierra 92' [x] Ford Sierra 87' [x] Mazda 323 GTX/R [x] Nissan Primera 95' [x] Nissan Sunny GTI 88' [x] Nissan Sunny GTI 87'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
En 2 liter bilmotor bruker ikke veldig mye mengder med luft faktisk. Så litt på intecoolere ikke at jeg skal bruke det, men de hadde max luftflow på 450 kubikkmeter pr. time, og en vanelig 120 mm datavifte klarer en 150 ca.
En 2 liters bilmotor på 100 hk bruker rundt 4 kubikkmeter i minuttet. Det er 4000 liter luft / min...
Så man trenger ikke så mye flow men et overtrykk. Alle kitene man får kjøpt er på 900W og klarer et overtrykk på 2-3 psi (0,2 bar). En turbo til en vanelig bli ligger nok på 0,5-1 bar og kan fort øke hestene med en 30-40%.
Logic fail. For å i det hele tatt få et overtrykk trenger du så mye fløde at motoren ikke klarer å slippe det igjennom. 1 bar overtrykk på en turbo gir fort 80 - 120% effektøkning..

 

Så hvis kitene på 900W klarer 0,2 bar burde støvsugeren klare 0,4-0,5 så da er jeg rimelig sikker på at den vil øke motoren din med minst 20% og hvis man da hadde hatt en 100 hester, vil man få 120. Men så drar støvsugeren 1500W ( 1 hest er 736W, 2 er 1472W) så man mister da nesten prikk 2 hester. Da sitter man igjen med 118 hp.
En støvsuger, ja.. flowbenken min på 6600W - det er en forvokst støvsuger - drar 0.14 bar ved flatt jern igjennom et hull på 2" diameter. Reality check..

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, grunnen til at de ser sånn ut er for at man skal lage mer turbulens inn i motoren. Hvis det er turbulens inne i selve sylinderen når tenpluggen tenner vil luft og bensinblandingen fortere tenne. Man vil gjerne ha et så kjapt så mulig smell og ikke at den antennes sakte. Man kan da spare litt bensin og motoren blir litt kvikkere.

 

Man vil ha turbulens i kammeret... IKKE i innsuget/porten. Logic fail V2.0.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et vitenskap / tenkologimagasin. Hva vil du at jeg skal komme med da, et dokuments singert av Obama ?

 

"Jo høyere temperatur, jo høyere fart får eksosen.

Dette vil en aldri klare med en elektrisk turbo."

 

Feil.

Er jo derfor man bruker intercoolere etter turboer fordi man ikke vil at tempraturen skal bli høyere. Derfor biler er sprekere på vinterern.

 

Hvis bensin og luftblandingen har en brenntemp på 500grader da. Hvis da tempraturen er på 20 grader, vil luften utvide seg med 480 grader. Hvis luften blir varmet opp av en turbo som den blir med en 100 grader som er typisk. Blir det da 500 - 120 grader, luft temp og turboen. Sitter man igen med 380 grader forskjeld som da er mindre ytelse.

 

Bensin og luftblandingen, altså selve gassen, har en flammetemperatur på ca 2200 grader. 1.5 bars ladetrykk gir fort en innsugstemp på 200 grader uten IC, og det er med en frisk turbo...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Hei

 

Nå har det kommet kit som fungerer. 

http://www.phantomsuperchargers.com/fts-tq25024v.html

 

Brushless RC motorer og bruker en orgentlig turbo også bare fjerner eksos siden.

 

Kommer også hybrid turbo på F1 snart. 

http://oppositelock.jalopnik.com/f1s-hybrid-turbos-are-awesome-and-you-want-one-in-you-1464497196/1464624821/@orlove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Eg drar igang denne tråden igjen for å informere om at Audi har lagt ein konseptbil med nettopp ein elektrisk turbo, Audi RS5 TDI konsept heitar bilen, motoren i denne testbilen er ein V6 3.0 TDI med biturbo. Motoren har 385 hk og 750 nm. Det er ein 48 volts elektrisk turbo i eller rett på sida av intercooleren.

Det er ryktar om at denne motoren blir tilgjengeleg i den nye Q7en. 

http://bil.aftenbladet.no/bil/Ny-teknologi-gir-ekstreme-ytelser-70084.html

 

Litt meir teknisk info.

http://www.netcarshow.com/audi/2014-rs5_tdi_concept/

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår