Gå til innhold

Bi-Xenonlys - oransje/rosa lys

Ranger emnet


tor-hole

Anbefalte innlegg

Saab 9-3 2007 modell med Bi-Xenon fra fabrikk (3 1/2år gammel).

 

Det ene lyset gir nå et oransje/rosa lys som er svakere enn det andre(hvit/blå). Er det et tegn på at pæren er i ferd med å gå og må skiftes?

Ingen melding i SID display.

 

Det ser greit ut å følge Haynes her for å bytte dette selv - noen som har erfaring og vet hvor mye man sparer på å gjøre dette selv i forhold til verksted? Og hvor kan jeg få tak i ny pære (er det Saab-handler som er best å bruke til dette)?

 

Torstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saab 9-3 2007 modell med Bi-Xenon fra fabrikk (3 1/2år gammel).

 

Det ene lyset gir nå et oransje/rosa lys som er svakere enn det andre(hvit/blå). Er det et tegn på at pæren er i ferd med å gå og må skiftes?

Ingen melding i SID display.

 

Det ser greit ut å følge Haynes her for å bytte dette selv - noen som har erfaring og vet hvor mye man sparer på å gjøre dette selv i forhold til verksted? Og hvor kan jeg få tak i ny pære (er det Saab-handler som er best å bruke til dette)?

 

Torstein

 

Da er det på tide å bytte ja.. Får ikke opp i SID så lenge den ikkeh ar gått helt.. Jeg kjøpte løse pærer og byttet selv.. kostet langt under tusen lappen.. Om du ikke vil gjøre selv så kan du ringe Speedparts på kjeller.. De hjelper deg mer enn gjerne..

 

morten

Du skal ikke stjele! Staten liker ikke konkurranse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det på tide å bytte ja.. Får ikke opp i SID så lenge den ikkeh ar gått helt.. Jeg kjøpte løse pærer og byttet selv.. kostet langt under tusen lappen.. Om du ikke vil gjøre selv så kan du ringe Speedparts på kjeller.. De hjelper deg mer enn gjerne..

 

morten

 

Takk - jeg prøver å kjøpe en ny pære.

 

Torstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk - jeg prøver å kjøpe en ny pære.

 

Torstein

 

sjekket litt rundt:

 

Hos Saab-forhandler: 2400 (da skulle han sette den inn gratis).

Mekonomen.no: 1330

Mekonomen.se: 645 SEK

 

Han på Saab sa jeg skulle ha D1S, men når jeg taster modell og bilnummer på enten Mekonomen eller på http://www.pal-guide.com får jeg D2S som svar.

 

Noen som vet om D1S eller D2S er riktig her, og om det er noen grunn til ikke å kjøpe på Mekonomen? Nå skal jeg til Sverige om 1uke, så det spørs vel om kanskje jeg drøyer til det.

 

Torstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1330 på mekonomen? Det kan ikke stemme engang. For er ikke den prisen vi hadde da jeg jobbet der, og det var i år. Ser du er fra Oslo, Torshov Bilrekvisita tar 990 per pære(osram) men er d2s du skal ha om jeg husker riktig. Eller så har meknomen en 2pk med xenon for 8-900kr. husker ikke merke, og tørr ikke si noe på kvalitet når jeg ikke har prøvd dem. Er like greit og bytte dem selv. Ikke så vanskelig at det gjør noe.

Saab 93 2008, Vw golf cabriolet 1989, (x)Vw golf gt 1994, (x)Bmw e36, (x)Vw golf 1992, (x)Vw golf 1989, (x)Opel Kadett C City.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greger 1987: Artikkelnummer hos Mekonomen: 22-D2S-66240 kr1336,-, men jeg ser ingen grunn til å kjøpe der.

 

Til dere andre som vurdere å gjøre dette selv:

- Det er svært enkelt å bytte pærer.

- Pæren til 9-3 1,9TiD 2007 modell var D2S.

- Jeg kjøpte Philips pærer fra xenonkungen.se (har svensk adresse som jeg kunne sende til). Betalte totalt 1050 SEK for to stykk pærer. Veldig rask levering (2 dager). De sender til Norge også, men da råker du trolig på litt moms og toll... (sjekk).

- For å bytte selv tar man bort gummidekselet bak, vrir transformatoren litt veien der det står 'open' og drar bort transformatoren. Ledningen kan enten stå i eller du kan sette den tilbake etterpå. Selve pæren tas bort ved å klipse bort de to metall-pinnene (som vanlige pærer i andre biler).

- På venstre side må man fjerne spylerveske 'tuten' for å komme til. Denne kan dras opp - kanskje bøye den litt utover først.

- Merk at Haynes sier at disse pærene har 7bars trykk og man må derfor bruke hansker og briller ved bytte. Selvsagt aldri ta på selve pæren.

- Jeg hadde litt problemer med å feste ledningen i trafoen. Den satt liksom ikke helt fast. Men man skulle bare trykke den litt lengre inn. Kan være smart å se hvordan det ser ut før man starter, evt. bruke andre siden som mal for hvor langt den skal inn.

- For å finne ut om det er pære eller trafo eller kontakt kan man kryssbytte og teste.

 

Torstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår