Gå til innhold

Vurderer Passat 2001-2005

Ranger emnet


Beinet1

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Nå har jeg hatt min -99 passat 1.8 automat i snart 4 år, og må innrømme at jeg har blandede følelser med dette bekjentskapet. Stor og komfortabel bil med det meste en trenger av utstyr, men jeg synes det har blitt vel mye feil på bilen iløpet av tia jeg har hatt den. Den har gått langt, 276000, så normale slitedeler er forventet at det går litt av og dette er helt greit. Det som ikke har vært så greit, er feil jeg har hatt på automatkasse, A/C, vannlekkasje og nå topper det seg med en ABS enhet som også må byttes. Jeg har fikset alle feilene etterhvert som de har dukket opp slik at bilen forsatt er hel og grei men føler likevel at bilen er iferd med å gå fra B-bil til C-bil.

 

Tanken er nå at jeg vurderer om jeg skal selge den og kjøpe med en Passat 2001-2005 modell med TDI og manuell kasse.

 

Er denne generasjonen egentlig samme "dritten" som den jeg har, eller kan jeg forvente at endel av svakhetene på denne er utbedret og at jeg får en mer pålitelig og fullkommen bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er denne generasjonen egentlig samme "dritten" som den jeg har, eller kan jeg forvente at endel av svakhetene på denne er utbedret og at jeg får en mer pålitelig og fullkommen bil?

 

Utifra tråder her på forumet, og utifra erfaringer fra søsken og bekjente, vil jeg si at det er samme dritten. Mange av de samme feilene går igjen... ser du skal ha manuell kasse da, da luker du jo bort endel feilkilder der.

 

Du kan selvfølgelig være heldig med den neste bilen, men det er ingen selvfølge at du får mindre problemer med den enn du hadde med den forrige. Selv overså jeg glatt disse bilene, og kjøpte Mondeo. Angrer ikke enda, og kommer neppe til å gjøre det.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er feil med alle biler. Men jeg er hvertfall fornøyd med min Passat, har hatt den i 1,5år nå.. kun slitedeler som er byttet :)

 

Er så morsomt at folk som aldri har eid en Passat kan si at det er dritt (JA, DU JChE!).

 

Jeg vet nok til å holde meg langt unna en slik bil. Broren min har hatt en, kompiser har hatt flere, kollegaer har hatt flere og jeg har kjørt endel av de. Når man i tillegg ser alle trådene som blir opprettet om disse bilene på div fora, skjønner man at det ikke akkurat er en feilfri bil. Broren min måtte selge sin Passat 01 med stort tap, siden automatkassa gikk til dundas, og ingen ville overhale den eller selge ferdig overhalt kasse. Han fikk beskjed om at disse girkassene var så dårlige at ingen ville gi garanti på de.

 

Lakk som løsner, forstilling lagd av kjeks, tvilsom elektronikk, idiotiske løsninger, automatkasser fra helvete, og en HAUG med andre feil gjør at en Passat aldri kommer i mitt eie. Man hører innimellom om folk som er fornøyd, og det er jo vel og bra. Med så mange solgte biler, er det nødt til å være noen eksemplarer som er bedre enn andre. Men hvordan skal man vite dette når man kjøper en bruktbil? Derfor sliter jeg veldig med å anbefale en slik bil til andre, og velger å si min mening.

 

Nå liker ikke jeg designet heller, men smak er vanskelig å diskutere. Folk må gjerne kjøre Passat så mye de vil, men jeg nøler ikke med å si hva jeg mener om disse bilene. Så får folk velge selv.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet nok til å holde meg langt unna en slik bil. Broren min har hatt en, kompiser har hatt flere, kollegaer har hatt flere og jeg har kjørt endel av de. Når man i tillegg ser alle trådene som blir opprettet om disse bilene på div fora, skjønner man at det ikke akkurat er en feilfri bil. Broren min måtte selge sin Passat 01 med stort tap, siden automatkassa gikk til dundas, og ingen ville overhale den eller selge ferdig overhalt kasse. Han fikk beskjed om at disse girkassene var så dårlige at ingen ville gi garanti på de.

 

Lakk som løsner, forstilling lagd av kjeks, tvilsom elektronikk, idiotiske løsninger, automatkasser fra helvete, og en HAUG med andre feil gjør at en Passat aldri kommer i mitt eie. Man hører innimellom om folk som er fornøyd, og det er jo vel og bra. Med så mange solgte biler, er det nødt til å være noen eksemplarer som er bedre enn andre. Men hvordan skal man vite dette når man kjøper en bruktbil? Derfor sliter jeg veldig med å anbefale en slik bil til andre, og velger å si min mening.

 

Nå liker ikke jeg designet heller, men smak er vanskelig å diskutere. Folk må gjerne kjøre Passat så mye de vil, men jeg nøler ikke med å si hva jeg mener om disse bilene. Så får folk velge selv.

 

Da spør jeg deg; Ville du heller anbefalt en Audi A4 fra 2003?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da spør jeg deg; Ville du heller anbefalt en Audi A4 fra 2003?

 

Audien er finere og mer komfortabel, men kvaliteten er vel mye det samme. :)

 

Jeg er ikke så begeistra for V.A.G, så det blir vanskelig for meg å anbefale noen å kjøpe en. Bortsett fra VW Transporter T5 da, det er bra arbeidsbil.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har hatt min 3bg nå i 5 år, og kjenner meg ikke helt igjen i kritikken her. Men før jeg kuttet ut møller, så var det alltid noe galt med bilen. Skulle nesten tro at de saboterte bilen, slik at de skulle få mere å gjøre. Har nå de siste 3.5 år kun brukt en uavhengig verksted, og er meget fornøyd med både det og bilen. Bilen er kjørt 240000, og den har feks ikke skiftet en eneste del i eksosen enda. Men forstillinga har jeg jo skiftet opptil flere ganger ja, men man får jo ikke den perfekte bil uansett. Bilen ble også kjørt 210000 på orginale dempere/fjærer. Og da gikk den med stort sett 5 i bilen+ campingvogn og full oppakning hver sommer. Synes og passat er veldig snill med dekkslitasje i forhold til andre biler. Og i tilleg har den jo en nydelig kjørekomfort. Eneste minus med komforten for min del må være at det ikke er dieselvarmer i denne, slik at den blir veldig seint varm da det er kaldt. Dette er noen av mine syspunkter på passat, håper de er til nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir alltid for dumt å si at en bil har mye feil på grunnlag av at kompiser, naboer, tanter og onkler har hatt det. Mange biler har feil og problemer, mye kan ofte skyldes dårlig vedlikehold, manglende servicer osv. Det jeg kan si er at det var langt færre feil på 3BG som kom i 2001 ift. 3B. Dette er jo bare en facelift av 3B, men mange av feilene ble plukket bort. Fremdeles ikke en problemfri bil, men ligger på gjennomsnittet ift. feil. Og jada, jeg har to kompiser og en far i tillegg til meg selv som ikke har hatt problemer med disse ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Takker for svar. Jeg har hørt og lest litt rundtom. Slik jeg forstår, så kan 6 trinns kassen sammen med 130HK dieselmotor være et problem. 100 hesteren med 5 trinns kasse skal være safe. Har også hørt at turboene ryker rimelig tidlig på disse, bør byttes før 100000km. Synes dette høres litt rart ut, er dette tilfelle?

 

P.S.

Vurderer også om Volvo V70 kan være et greit alternativ, men disse ligger noe høyere i pris og da. Noen formeninger om dette?

Endret av Beinet1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Takker for svar. Jeg har hørt og lest litt rundtom. Slik jeg forstår, så kan 6 trinns kassen sammen med 130HK dieselmotor være et problem. 105 hesteren med 5 trinns kasse skal være safe. Har også hørt at turboene ryker rimelig tidlig på disse, bør byttes for 100000km. Synes dette høres litt rart ut, er dette tilfelle?

 

P.S.

Vurderer også om Volvo V70 kan være et greit alternativ, men disse ligger noe høyere i pris og da. Noen formeninger om dette?

 

ehh..? 130hk'en er skuddsikker, er ikke noe gæli med girkassa heller. Man får forresten ikke 105hk i 3BG, men du får 100hk.

 

Bilen min har trilla 217 000km med samme turboen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke til at det skal være problemer med 6-trinns kassen på 130hk tdi, følger en del med på VACN-forumet, og aldri lest om dette tidligere. Turboer har jeg hørt kan ryke, men ikke at det er et veldig vanlig problem.

 

Ville absolutt satset på en Highline ja, får igjen for det når du selger den.

 

V70 er en fin bil, men langt fra feilfri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår