Gå til innhold

Trenger en forsterker. Hjelp.

Ranger emnet

golf98

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg ganske ny til bilstereo og sånt. Men det virker som jeg at jeg trenger en forsterker til komponenthøytalerene jeg har kjøpt ettersom svensken bak kassa i Svinesund ikke visste hva han solgte meg (jvc KD-411 50w x 4 mosfet og Alpine SPG-17cs) Høytalerene trenger 70w RMS og max 280 W). Nå er jeg nødt til å kjøpe en forsterker til å drive dette men er ikke så veldig keen på å bruke så mye penger på en forsterker siden jeg skal bare drive 2 høytalere og 2 diskant. (Skal bare ha lyd foran i bilen).

Har dere noen forslag på forsterkere med bra lyd for en rimelig penge? Hva er det man bør se etter når man kjøper forsterker?

Er dette noe jeg bør vurdere http://www.bestbilstereo.no/index.php?nr=90&case=4&id=2381&idkategori=99&kat_name=&prod_name=A/D/S/%20P500.2&startrow=

Jeg er åpen til å kjøpe brukt om noen har det til salgs, kanskje jeg er heldig nok til å montere opp alt i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du testa høgtalerene med spilleren?

Du trenger ikkje ein ekstra forsterker.

Spilleren skal kunne drive dette greit, men skal du kunne spille ekstra høgt er det greit med ein ekstern forsterker. (men da bør du ha skikkelige kasser til høgtalerene, so du ikkje får skramlelyder)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke testa de enda. Men tenkte siden bilradioen kjører 17 w rms ikke kan drive høytalerene som bør ha 70 w rms. Tenker jeg riktig nå eller tar jeg helt feil?

Hadde vært supert om jeg kunne montere dette uten noen forsterker og fortsatt ha god lyd uten vreng o.l.

PS: er ikke ute etter å spille "ekstra høyt" men vil ha det greit høyt uten at jeg ender opp med en såkalt "Dunk-Dunk-bil".

Endret av golf98
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv uten ekstern forsterker du.

Det er ikkje sånn at høgtalerene bør ha 70w. Dei tåler opptil 70w

Du kan selfølgeligt spele litt høgare med 70w kontra 17w, men eg rekner med at du kan spille høgt nok med forsterkeren til spilleren.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett alt inn i bilen og prøv! Du får ikke noen dunk-dunk-bil med kun en spiller til å drive ett par 6,5", så der er det ingen fare. Forsterker er det intet problem å koble til etterpå om du ikke blir fornøyd slik det er.

Du fikk med overgangsringer til å montere 6,5"erne i fordørene på Golf'en din?

2065_phonocar_3_859.jpg

Disse må du ha for å kunne montere dem i dørene. Og det er ikke lett å bedømme hvor bra høyttalerne er eller hvor høyt de spiller før de er ferdigmontert i bilen... Alpine-settet bør nok være noe bedre enn originalhøyttalerne ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fastmonterte ikke høytalerene nei, men holdt dem manuelt i plassen de skal sitte i. Merket litt forskjell ja, men det var fortsatt ikke like fyldig lyd som orginalhøytalerne. Men jeg koblet bare den ene høytaleren + tweeteren mens den andre siden fortsatt hadde de orginale høytaleren montert ( har ikke tatt av dørpanelet på andre siden enda). Ligger det kanskje noe i det? Prøvde både med og uten crossoverene som fulgte med. Uten dem så begynte tweeteren å vrenge og durre. Med crossoverene så hørte jeg diskant sus (kanskje det var bare pga jeg testa med radio?)

Fikk sånn Protect mode melding fra JVC KD-R411 stereoen etter hvert.

Jeg kjøpte sånne overgangsringer fra torshov bilrek, men mistenker at de egentlig er ment til Golf V og ikke Golf IV (98 modell) som jeg har. De så iallfall ikke sånn som på bildet du la til.

Nå vurderer jeg å ordne sånne MDF ringer av tre. Bør jeg gjøre det?

Vil jeg få klarere lyd ut av mine 2 høytalere om jeg brukte en forsterker?

Blir litt frustrert av prosjektet mitt, får stadig flere spørsmål enn jeg kan få svar på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ALDRI koble til tweeterne/diskantene uten delefilter/crossover'ene, de blir permanent ødelagt veldig raskt! Les bruksanvisningen; siden du selv sier du ikke har peiling bør du ihvertfall ha vett til å heller spørre folk FØR du prøver ting du ikke har peiling på. Bare det at JVC-spilleren går i protect viser at du leker for mye med dette.

Som sagt før, koble opp alt i bilen og koble det riktig slik koblingsanvisningen til høyttalerne forteller deg, og hør etterpå når alt er klart. Du får jo uansett ikke gjort noe annet med det du har kjøpt inn allerede. Det kommer nok til å spille litt lavere enn før på max-volum, men med langt bedre lydkvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grunn til at jeg koblet opp tweeteren uten crossover var fordi de var de samme kablene koblet opp til de forrige tweeterene som fulgte med bilen. Tenkte derfor at det allerede var en crossover i bilen.

Skal ordne med at alt blir montert opp som de skal. Men utfra første lytt så virket ikke lyden så dynamisk og klart som de som fulgte med bilen. Litt kjipt om jeg ender opp med dårlig lyd som jeg må styre med og kable om igjen med forsterker. Er dere sikre at får like bra lyd med bare brukt av forsterkeren innebygd i Head Unit'en?

Her er specsene om dere ikke har sjekka: Alpine SPG-17CS

http://www.bernhardsbillyd.no/webshop/product/67024

Lenke til kommentar
Del på andre sider