Gå til innhold

HASTER - Golf 3 koker over på 3 minutter!

Ranger emnet


AlexB

Anbefalte innlegg

hadde et lite uhell og måtte bytte ut fronten på biln.. nå når jeg har montert ny radiator (visstnok en som er hakket større enn originalt, fra golf 3 stv) koker bilen..

kommer tydeligvis ikke vann i radiatoren selv når bilen koker..

 

 

før kollisjonen bet jeg meg merke i at det ble utrolig fort varmt i varmeapparatet (varmt etter en kilometers kjøring), men bilen kokte aldri over..

 

er dette noe så enkelt som termostat, eller kan det være noe mer alvorlig?

 

takk på forhånd!

- Alex

1993 Volkswagen Golf 3 (1.8 GL)

Alex - Trondheim - HobbyMekaniker - Mannen bak Norwegian Racing Community

Lenke til kommentar
Del på andre sider

starta opp bilen uten slangen som går inn nederst på radiatoren tilkobla.. og når motoren blir varm, åpner termostaten så vannet renner ut..

men når slangen er tilkobla virker det ikke som det kommer vann gjennom radiatoren..

 

både slangen inn på radiator i underkant og radiatoren er kald.. og denne skulle vel normalt vært varm dersom det hadde vært gjennomstrømming?

1993 Volkswagen Golf 3 (1.8 GL)

Alex - Trondheim - HobbyMekaniker - Mannen bak Norwegian Racing Community

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, så termostaten åpner og det kommer vann inn i bunnen av radiatoren.

 

Kommer det ut igjen oppe?

Kommer det videre derfra?

 

når slangen nede på radiatoren er av, så åpner termostaten når motoren begynner å bli varm, samtidig som det kommer LITT vann gjennom radiator fra oversida..

 

når slangen står på virker det på en måte som om ikke termostaten klarer å slippe gjennom vannet da det ikke er trykk på slangen inn på undersida av radiatoren, samt at den er kald.

 

slangen på oversida er derimot halvveis varm.. er usikker på om dette er pga. varmestråling fra motoren eller om det er en svak retur..

 

 

har lest en del om lufting av systemet.. kan dette være noe ?

radiatoren er akkurat byttet og av den grunn tom..

1993 Volkswagen Golf 3 (1.8 GL)

Alex - Trondheim - HobbyMekaniker - Mannen bak Norwegian Racing Community

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lufting gjøres enkelt ved å ta av lokket på ekspansjonstanken og la bilen putre og gå litt til termostaten åpner og vannet sirkulerer.

 

Virker nesten som radiatoren er tett, eller at det er noe som blokkerer så ikke vannet kommer videre ut av radiatoren oppe.

 

Løsne slangen oppe og se om det kommer vann der når termostaten åpner.

 

Burde kanskje bytta termostaten for sikkerhets skyld når du først holder på.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mja, håper egentlig på at det holder med radiator-rens..

 

man må jo nesten demontere halve bilen for å få ut termostaten på en golf 3 1.8i :(

får se nærmere på det i morgentidlig..

1993 Volkswagen Golf 3 (1.8 GL)

Alex - Trondheim - HobbyMekaniker - Mannen bak Norwegian Racing Community

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen systemer er selv luftende, mens andre må luftes manuellt, men du har vel fyllt på kjølevæske på radiatoren etter at du byttet og monterte den ??

 

har fyllt på ekspansjonstanken og latt det gå inn i systemet selv tidligere?

 

varmeapparatet blåser forresten kaldt, selv når motoren koker.

1993 Volkswagen Golf 3 (1.8 GL)

Alex - Trondheim - HobbyMekaniker - Mannen bak Norwegian Racing Community

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har fyllt på ekspansjonstanken og latt det gå inn i systemet selv tidligere?

 

varmeapparatet blåser forresten kaldt, selv når motoren koker.

 

 

Men har du fått på nok kjølevæske i radiatoren på den måten ? jeg hadde nok villet sjekket, og om det ikke er nok i radiatoren, fyll opp, at det blåser kaldt selv om bilen koker kan være så enkelt at det er alt for lite kjølevæske i systemet.

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tok av øverste radiator-slange og fylte opp hele radiatoren..

tok av øverste slange på ekspansjonstanken for å sjekke om det kommer vann tilbake til tanken, det gjorde det ikke..

 

sånn som jeg ser det nå, så er vel mest sannsynlig vannpumpa gåen..

prøvde å kjøre bilen en kort tur i stad.. det ble en tur på omtrent 200 meter før oljetemperaturen lå på 110 grader, mens varmeapparatet fremdeles blåste kaldt..

og fremdeles; øverste radiator-slange er varm, mens den fra termostaten og pumpa er kald..

1993 Volkswagen Golf 3 (1.8 GL)

Alex - Trondheim - HobbyMekaniker - Mannen bak Norwegian Racing Community

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fant ei lufting på framsida av motoren, der vannet går inn i motoren, fram til øverste tilkobling på radiator og til ekspansjonstanken + en plass til som jeg ikke husker i farten..

 

tok opp luftinga der..

og der var det sannelig rikelig med luft.. er jeg virkelig nødt til å finne en kranbil å løfte bilen rett opp og ned for å få ut all lufta?

1993 Volkswagen Golf 3 (1.8 GL)

Alex - Trondheim - HobbyMekaniker - Mannen bak Norwegian Racing Community

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår