Gå til innhold

Om syklister langs veien - bør leses!

Ranger emnet


A.K

Anbefalte innlegg

Jeg SER poenget DITT, Mr_Ford, Jeg har INGEN problemer med å FORSTÅ det DU sier. Nå ER det ikke snakk om hva JEG gjør til ENHVER tid heller, FOR, som sagt, selv opptrer JEG hensynsfullt når JEG beveger MEG i trafikken MED sykkel. Det VIRKER ikke som om DU har forstått en DRITT av det JEG har sagt, les en gang til, så KANSKJE du FORSTÅR...

 

Kunne ikke dy meg, makan til skriving =)

 

dItT sØte MeNnEsKe,HåPeR jEg MøTeR dEg På SyKkElEn DiN i SkI eNgAnG da kommer du til å bli søkkvåt av spyler veske gammal cola og alt annet flytende jeg må være så heldig å finne å kunne helle ut av vinduet i det jeg gjør en veldig intim og skummel forbikjøring.

-Ford Sierra 2,8i drifter

-Ford Sierra 2,0 prosjekt

-Ford Scorpio 2,9i bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

selv så har jeg kjørt forbi syklister med scooter(automat moped) og da ligger dem gjerne 2 og 2 i bredden eller enda bedre 3 i bredden og med ei litt bråkete potte på scooter'n triller jeg opp på sia av dem sakte og rolig før jeg gir på så dem kvepper!, jeg har sykla mye selv sleit ut 2sykler på likemange år sykla 10tusen km i året (hadde sykkelcomputer, jeg ignorerer folk som vil sykle over fotgjenger felt og slikt dem får gå over og trille sykkeln, (det er det jeg ble lært opp til), møtt på syklister i kondom drakt ute når jeg øvelseskjører og det er ikke altid likelett og kjøre forbi dem heller! (min mening)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, begynner å bli temperatur her nå ser jeg birthday

 

Merce-123: Jeg er ikke den første her som begynte å kalle andre for idioter, jeg har heller aldri sagt at idiot er synonymt med å bryte regler, så det er nok produkt av din egen fantasi eller manglende tolkningsevne..

 

Mondeo: ..nytter ikke å prate fornuft med sånne som deg, som kun er opptatt av trailere. Det finnes da for pokker mer enn trailere på veiene, og personlig har jeg ikke store problemene med de, ei heller de med meg, pleier å gå knirkefritt de få gangene det har kommet opp en bak meg. Skyldes nok at jeg ikke farter mye på typiske trailerveier, sykler mye på lite trafikerte stikkveier. Men da HAR hendt, så jeg tok det kun som et eksempel, skjønner ikke at du lager så j*vlig storm i vannglass for hele tiden. Du blåser alt opp i store typer, du drar alle syklister over en og samme kam og presenterer det du påstår som fakta, men realiteten er jo at du ikke vet en dritt om hvordan f.x jeg bedriver idretten min. Det er tydeligvis veldig enkelt å kritisere når man kun vet hvordan det er å være på bilistsiden, hadde du hatt denne idretten hjertet nær, ville nok pipe fått en annen tone..

 

MrFord: Hehe, gleder meg allerede, du må bare finne meg først, og det er mange å velge blant her i Ski, og det tror jeg nok du er godt klar over =) Sykkelsporten har eksplodert, og, lokalt sett, bare de to siste årene har det blitt ufattelig mange som er utpå i Ski og Ås. Så, lykke til, håper du ikke velger ut akkurat den typen du absolutt ikke skulle køddet med =)

 

Sinnsykhumor: Du sier ikke noe om årsakene til at du mener de kan være mindre lett å komme forbi. Det er et par parametere som stiller betingelsene, men hvis det ofte er farten som er utfordringen, at de holder akkurat så høy hastighet at det ikke bare er å køle på forbi, så vil jeg vel si at nettopp det faktumet er med på å understreke at disse syklistene i utgangspunktet bør holde aktivitetene sine unna fortau og gang- og sykkelveg. Her møter man ofte flere utfordringer enn man gjør på veien, og det er vel få som er uenige at en syklist i godt driv som spretter inn og ut fra fortauet stadig vekk, er en langt større sikkerhetsrisiko enn han som ligger stabilt og forutsigbart ute ved den hvite linjen..

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De dummeste dere gjør i diskusjonen er å generalisere. Har én sykelist gjort noe dumt, er alle sykelister idioter! Har én bilist sneiet deg på sykkel er alle bilister idioter!

 

Eneste resultatet av dette er høyt blodtrykk. Syklister av alle slag, også 8 åringer på vei til skolen, møter dere hver dag. Koker det over i topplokket hver gang du ser en, ja da har du alvorlige komplekser. Likeså for syklister.

 

Det sunneste du kan gjøre, for deg selv og for dine likemenn er å akseptere. Akseptere at også andre har et behov for å benytte samme veg som dere. Det være seg til jobbsykling, trening, ritt, rekreasjon, travle bilister, transportnæringen og andre som har vegen som arbeidsplass. Og behovsprøve andres ferdsel langs veiene, og påstå at mitt ærend er viktigere er helt uten betydning. vtrl §3 har ingen slik hensikt.

 

Andre ting å reflektere over er andre bilister og syklister mangel på aggresjon ved interessekonflikter i trafikken, hvorfor foretar bilen foran deg en sikker forbikjøring uten å tute, sprute og banne uansett hvor idiotisk oppførsel syklisten har? Klarer han og heve seg over syklistens nivå? Er han empatisk nok til å forstå syklistens handling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, begynner å bli temperatur her nå ser jeg birthday

 

Merce-123: Jeg er ikke den første her som begynte å kalle andre for idioter, jeg har heller aldri sagt at idiot er synonymt med å bryte regler, så det er nok produkt av din egen fantasi eller manglende tolkningsevne..

 

Mondeo: ..nytter ikke å prate fornuft med sånne som deg, som kun er opptatt av trailere. Det finnes da for pokker mer enn trailere på veiene, og personlig har jeg ikke store problemene med de, ei heller de med meg, pleier å gå knirkefritt de få gangene det har kommet opp en bak meg. Skyldes nok at jeg ikke farter mye på typiske trailerveier, sykler mye på lite trafikerte stikkveier. Men da HAR hendt, så jeg tok det kun som et eksempel, skjønner ikke at du lager så j*vlig storm i vannglass for hele tiden. Du blåser alt opp i store typer, du drar alle syklister over en og samme kam og presenterer det du påstår som fakta, men realiteten er jo at du ikke vet en dritt om hvordan f.x jeg bedriver idretten min. Det er tydeligvis veldig enkelt å kritisere når man kun vet hvordan det er å være på bilistsiden, hadde du hatt denne idretten hjertet nær, ville nok pipe fått en annen tone..

 

MrFord: Hehe, gleder meg allerede, du må bare finne meg først, og det er mange å velge blant her i Ski, og det tror jeg nok du er godt klar over =) Sykkelsporten har eksplodert, og, lokalt sett, bare de to siste årene har det blitt ufattelig mange som er utpå i Ski og Ås. Så, lykke til, håper du ikke velger ut akkurat den typen du absolutt ikke skulle køddet med =)

 

Sinnsykhumor: Du sier ikke noe om årsakene til at du mener de kan være mindre lett å komme forbi. Det er et par parametere som stiller betingelsene, men hvis det ofte er farten som er utfordringen, at de holder akkurat så høy hastighet at det ikke bare er å køle på forbi, så vil jeg vel si at nettopp det faktumet er med på å understreke at disse syklistene i utgangspunktet bør holde aktivitetene sine unna fortau og gang- og sykkelveg. Her møter man ofte flere utfordringer enn man gjør på veien, og det er vel få som er uenige at en syklist i godt driv som spretter inn og ut fra fortauet stadig vekk, er en langt større sikkerhetsrisiko enn han som ligger stabilt og forutsigbart ute ved den hvite linjen..

 

det jeg mener er på svingete vei spesielt smale veier da erre køl umulig og køle forbi dem det er gjerne da dem benytter anledninga til og sykle flere i bredden har og blitt pressa av en kvinnelig mopedist i fart nesten helt over i andre kjørebane bare pga jeg kjørte fortere en hun ergo det burde vært sykkelførerkort og enkelte skulle ikke hatt førerkort i det hele tatt, og di syklista som ligger midt i veien på dissa smale veia her man finner dem i oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ENDELIG kom det innlegget jeg hadde håpet skulle komme i løpet av denne diskusjonen, et velformulert og konstruktivt innlegg, ikke bare en masse egoistisk betingede oppgulp som ikke vikrer annet enn fordømmende, ekskluderende og provosorende. Har jeg svart spissfindig her, så er det fordi noen har tatt initiativet til det før meg. Jeg burde heve meg over det, men fristelsen blir for stor noen ganger.

 

Innlegget ditt viser, etter mitt syn, at du både har lest skikkelig gjennom innledende artikkel, og virkelig har forstått det som står der.

 

Artikkelen er opprinnelig ment som et positivt tiltak for å få frem litt informasjon om hvorfor sykling foregår slik den gjør, ikke som en provokasjon eller invitt til at folk som er glade i å være tøffe trynet på nett skal få noe å skrike om. Ta artikkelen for hva den er, verdifull informasjon, ha den i bakhodet neste gang man tar igjen en syklist og bruk informasjonen på en vettug måte. Visst finnes det en del tåpelig oppførsel blant syklister, det har jeg aldri motsagt noen på, men jeg tror likevel at de fleste som driver med denne idretten er mer enn godt nok klar over farene og hva som forventes av dem selv i trafikken, og at de stort sett er flinke til å opptre på en akseptabel måte.

De er ikke ute for å trimme egoet, slik noen her påstår, eller på pur F hevde sin rett til hverken det ene eller andre, bare fordi de KAN. De er ute fordi de har et lidenkapelig forhold til idretten sin, der gir et godt velvære å være ute og føle elementene på kroppen, få super mosjon og samtidig føle at man kommer seg noe sted. Slikt finner man ikke i andre idretter. Kunne sagt mye mer om dette, men det har vel ikke så mye hensikt.

 

Takk for godt innlegg, ENMAS, håper på flere som er like reflekterte, enten de mener det ene eller det andre =)

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da lurer jeg på hvordan paragraf 3 tolker dette:

 

-skape kø og være til hindre for andre trafikanter.. såvidt jeg veit så blir saktegående kjøretøy bøtelagt hvis de ikke slipper forbi biler.. det bør vel være slik for syklister også? men har aldri hørt om syklister som blir bøtelagt for den slags?!

 

Forøvrig er den eneste med gode svar i denne tråden Mondeo..Trådstarter hadde i hvertfall ingen argumenter å komme med som svar, så da tolker jeg det som et godt innlegg.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, begynner å bli temperatur her nå ser jeg birthday

MrFord: Hehe, gleder meg allerede, du må bare finne meg først, og det er mange å velge blant her i Ski, og det tror jeg nok du er godt klar over =) Sykkelsporten har eksplodert, og, lokalt sett, bare de to siste årene har det blitt ufattelig mange som er utpå i Ski og Ås. Så, lykke til, håper du ikke velger ut akkurat den typen du absolutt ikke skulle køddet med =)

 

At sykkelsporten har eksplodert har nok de fleste som ferdes i trafikken fått med seg. Bare synd at super-syklistene ikke forstår et kvidder av samhandlingsmønstret som bør gjelde for ALLE som ferdes i trafikken.

Ikke så rart kansje, når annenhver "toppsyklist" er dopet. :fatality:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merce-123: Det har aldri vært min intensjon å stå på muren og kjempe ned samtlige kommentarer som taler imot det jeg selv står for. Og innleggene fra den kanten synes jeg er så tåpelige at de ikke er verd å kommenteres hhver gang..

 

Grandisjohn: Hvordan kan du vite hvordan ALLE supersyklister tenker eller oppfører seg? Da har du noen egenskaper som er temmelig sjeldne.. Blir for dumt når man skal dra ALLE over en kam hele tiden...

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er at Både syklister og bilister trenger å lære seg å samhandle i trafikken bedre, i og for seg alle trafikanter.

 

Men min mening, er at disse folka, som sykler i trange klær som får overkåte fjortisjenter til å virke innpakka, gjerne i store pulje, og ikke viser hensyn til verken møtende trafikk, og ikke minst trafikken som kommer bak dem, som sikkert ikke er en størstepart av syklistene, må skjerpe seg, flesteparten av disse jeg tenker på, har så liten hensyn og forståelse for trafikksystemet, at de ikke burde få lov å gå til postkassa en gang.

 

Dette, i tillegg til at andelen syklister på veiene som tviholder på retter de både har og mangler, gjør at vi trenger ett klart regelverk her som mangler i dag.

 

Når det gjelder dette med syklister over fotgjengerovergang, så taper vi i biler uansett. En syklende har vikeplikt for alt og alle på vei ut i fotgjengerovergangen, men straks han er ute i fotgjengerovergangen, så har han like retter med gående

 

I praksis vil en bilist som kjører på en syklende få skylden uansett med mindre andre kan vitne om at han overhode ikke kunne gjort noe.

 

Men ett annet spørsmål, har en på rulleski, som benytter 60% av hele veibanen lov til dette, disse er jo om mulig enda verre enn disse terrorsyklistene jeg irriterer meg over.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter:

 

Vet du hvor mange tonn ekstra CO2 en lastebil spyr ut om han ikke greier å få fart op en tung bakke?

 

 

Syns forøvrig mondeo har mange gode, om enn ikke supert formulerte poeng, som du burde ta hensyn til.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, hvor mange usaklige kommentarer er det virkelig mulig å komme med? Slik det blir argumentert her, levner det INGEN tvil om at bilistene er de virkelig store egoistene, som ikke ønsker noe annet enn å ha veien for seg selv, de er ikke villig til å dele veien med noen, spesielt ikke syklister. Og hvorfor? Fordi det tydeligvis er livsfarlig å berøre bremsepedalen og bli "forsinket" noen skarve sekunder.

 

Og det er tydeligvis j*vlig pop å bruke disse lastebilene som brekkstang for dårlig argumentasjon. Dette faller tvers igjennom, kun EN person som har kommentert her hittil kjører selv lastebil, resten er vanlige bilister som ikke har noe bedre å komme med, derfor henger de seg på argumentasjon for en gruppe de ikke engang tilhører. Det er ikke mindre enn latterlig.. Hva er det mest av på veiene, vanlige biler, eller lastebiler? Det tror jeg de fleste vet, så spar på usaklighetene og kom med noe som henger på greip..

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vørt sykklist selv, jeg sykkla hver eneste dag fra jeg var 5 til jeg var 18, det inkluderte rett etter jeg ble påkjørt av en billist som kutta svingen og traff meg head on, jeg fiksa sykklen å fortsatte å sykkle noen dager etterpå, selv med en skade som er en plage den dag idag fortsatt.

 

Så jeg vet akkurat hvor myk en my traffikant er, jeg vet hvordan det er å bli meid ned av en billist som ikke følger med på hva i helsikken han/hun holder på med.

 

Det er derfor jeg er såpass kvass mot sykklister, ikke for de er irriterende å ligge bak, er altid mulig å komme forbi på en eller annen måte.

 

Men, trenden hvor noen sykklister (ikke alle heldigvis) kaster seg ut foran biler, for sykklisten regnes som myk traffikant, dermed må bilen stoppe, dette er de samme sum sykkler rett ut i tungt traffikerte forkjørsveier, uten i det heletatt å tenke over hva vikeplikt er for noe, og at kanske den 2 tonn store bilen som kommer, vil ikke være særlig myk å møte på.

 

Det er disse suicidal sopphuene så må gjørest noe med, ikke nok med at en tulling som kaster seg ut foran en bil, blir billisten sin feil, selv om han ikke hadde kjangs i det hele tatt til å stoppe.

Men det er stor risiko at sykklisten blir skadet for livet... om han overlever.

 

Er det å vøre grønn, elle den treningsturen virkelig verdt å risikere liv å lem for?

Biler kan ikke stoppe på en femøring, selv om noen kanske vil si det om bilen sin.

De få idiotene som sykkler mot enveiskjøring, å kaster seg ut i veier der de har vikeplikt for bilen som kommer, er de som gir så dårlig inntrykk på resten av sykklistene, det og folk som blir irritert over å måtte bremse for å ligge bak en sykklist, her er det somregel billisten som har skyld i farlige situasjoner.

Ved forbikjøring, på bil, moped eller sykkel, så er en god regel å altid legge seg helt over i motsatt felt, for å ha en sikker forbikjøring.

 

MEN!

 

Jeg må si meg enig i å ikke slippe lastebiler forbi.. er ganske smålig av en sykklist, hvis du så absolutt må sykkle på veien, og ikke har nok kontroll på sykklen din til å sykkle opp å ned en liten fortauskant, har du relativt lite å gjøre der.

 

Lastebiler har en tendens til å ha tung last, som gir veldi dårlig akeslerasjon, spesielt i oppover bakker, ofte sliter de med å komme opp i det hele tatt, å må ta fart, oss billister må ta hensyn til dette, hvorfor kan ikke sykklister det og?

 

I de årene jeg brukte sykkel, så var det ingen problem å komme opp en liten fortauskant, er bare å nappe i styre, så er framhjulet oppe, så bøye seg frem å litte nykk som om du hopper, så letter bakhjulet opp over kanten og, du trenger ikke være RDL for å klare det.

Om din sykkel ikke tåler det, så er det like logisk som billistene så senker bilene ned til asfalten, for å så klage at det slo hull i bånnpanna, feil redskap til feil bruk.

-1980 Buick Century Estate Wagon (kosebil)

-1991 Volvo 240GL stasjonsvogn (bruksbilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er litt rart i grunn, at en del syklister ikke klarer og ta inn over seg det faktum at det de driver med til tider kan være direkte livsfarlig, uavhenging av hvordan andre oppfører seg rundt dem. Og handler deretter. Som fotgjenger, etter at man selv har blitt bilist i alle fall, skjønner man at det er livsfarlig og valse ut i et fotgjengerfelt, selv om man som fotgjenger har forkjørsrett akkurat der.. Så man stopper opp litt, søker litt øyekontakt -her kommer jeg, stopper du?- ikke sant? risikovurdering, konsekvensvurdering og handling deretter kalles det..

 

Hvorfor klarer ikke syklister som sykler 4 i bredden i sentrumsnære(midtrabatter/lyskryss) strøk og ta inn over seg det faktum at de er til hinder for andre? En gårdbruker i traktor klarer det, og stopper på bussholdeplasser.. Dere har de samme rettighetene!..

 

Sykling på dårlige stammveier med stor trafikk er heller ikke noe særlig. Når køa er 2 mil lang(elverum-hamar kl 16.05 hver dag! 15000 biler i døgnet, og helt vilt kl 16.05) Der er det tildels livsfarlig og rett og slett tåpelig og prøve og være syklist. Det rare da er at på halvparten av nevnte strekning er det NY gang og sykkelvei som ikke har noe særlig trafikk what so ever, i alle fall ikke samnelignet med gangstier/fortau i sentrum.. Likefordømt sykles det i veien. Skulle tro det gikk ann og ta inn over seg nevnte fakta og vurdere om hvorvidt det er verdt og være så jevla miljøvennlig/treningsnarkoman til enhver tid..

 

I sentrumsnære strøk syntes jeg stort sett det greit for seg, enklestående syklister er da i det minste på gang og sykkelstien uavhening av hva slags utstyr de har/ærend de er i.. MEN jeg har møtt sykklist som kom i mot kjøreretningen i ei rundkjøring, det gikk gudskjelov bra. Som bilist ville man ikke vurdert en sånn manøver en gang.. Hva går gjennom hue på en syklist som gjør sånt? Skulle tro det finnes mere fornuftige måter og ta livet av seg selv på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A.K. Jeg lurer strengt tatt på hvorfor du startet denne tråden jeg. Du har til nå ikke besvart et eneste motargument, du bare omtaler alle som er uenig med deg for lavpannede idioter og egoister. Og den eneste som er enig med deg, han roses opp i skyene.

For å prate litt egoisme da. Norges Cykelforbund anbefaler vegen fremfor gang/sykkelveien fordi det på sistnevnte må sykles på gåendes premisser. Farten må ned og det må taes hensyn.

Da er det selvfølgelig tryggere å sykle i veibnen, for der må det tross alt taes hensyn til dere..... I stedet for å være den parten som tar hensyn, så skyves det ansvaret altså over på andre.. Tja.

 

En annen ting du hisser deg fælt opp over er at vi bruker lastebiler som argumentasjon. Det var ingen andre enn du som dro inn lastebiler i tråden, fordi de var farlige. Det er å engang slik at uten lastebilen så stopper verden opp. Skjer det samme om syklistene blir borte? Da bør du faktisk tåle å høre litt om trailersjåførens problemer med syklister også

 

Du sier også at denne idretten er helt unik hva naturopplevelser o.l angår. Selvfølgelig er den det, den foregår jo, ulikt alle andre idretter, midt i veien

 

Herregud, hvor mange usaklige kommentarer er det virkelig mulig å komme med? Slik det blir argumentert her, levner det INGEN tvil om at bilistene er de virkelig store egoistene, som ikke ønsker noe annet enn å ha veien for seg selv, de er ikke villig til å dele veien med noen, spesielt ikke syklister. Og hvorfor? Fordi det tydeligvis er livsfarlig å berøre bremsepedalen og bli "forsinket" noen skarve sekunder.
Er du helt sikker på at det er svaret? Hvorfor er det da hele tiden syklistene folk er irritert på? Hvorfor er det ikke gravemaskiner, traktorer, mopeder o.l som tar mer plass i trafikken og ofte går enda saktere? Det er vel ikke helt utelukket at en stor del, altså en stor del, ikke alle,av disse råsyklistene har ertet på seg mange bilførere med fullstendig hensynsløs adferd i trafikken, og samtidig ropt høyt om at de er utsatt for livsfarlige billister? Er du enig i at det kan være noe av forklaringen, eller er det bare fullstendig satt på spissen med store bokstaver og helt fullstendig latterlig det også?

 

Når en del av en gruppe oppfører seg dårlig, så rammer det desverre hele gruppen. Se på de kriminelle MC bandene der de aller fleste er fullstendig lovlydige. Se på hvilke forslag og regler som rammer og kommer til å ramme unge gutter med ferskt førerkort, fordi en del av denne gruppen ikke vet hva det å ha førerkort innebærer.

 

Derfor er oppfordringen både til deg og Norges Cykelforbund og starte i egne rekker. Vis at dere følger trafikkreglene, så er jeg helt sikker på at trafikken vil være et bedre sted for dere også. Som sagt. Respekt er noe man gjør seg fortjent til, pr i dag så er det en så stor del av syklistene som opptrer slik at folk både blir redde og irriterte.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår