Gå til innhold

Toyota Carina 1,6 xli 1991 - rådebank

Ranger emnet


Nynne

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg holder på å kjøpe bil og i dag prøvekjørte jeg en Toyota Carina 1,6 XLI 1991-modell. Håndbrekket fungerte ikke optimalt og det var noe rust, men det er ikke utslagsgivende på EU-kontroll.

 

Når jeg åpna panseret og sjekka etter ulyder ved å gasse, så oppdaget jeg bankelyder. Første gangen jeg hørte det, etter et par ganger med gassing, var rett etter jeg hadde sluppet gassen og da kom det 1 bank. Deretter fremprovoserte jeg bankelyden ved å gasse noenlunde unormalt for å få hørt på lyden skikkelig. Jeg kom frem til at det måtte være rådebank.

 

Han som eide bilen sa at de tidligere hadde hatt problemer med at bilen svetta mye olje, men at dette gikk bort en kort tid etter oljefilterskift.

 

Kan rådebanken da være forårsaket av for lite olje og at det har kommet luft i systemet? Hva er worst case scenario her? Og hvor mye vil det bli å koste?

 

Bilen var ellers veldig fin, så jeg er i grunnen interessert i å kjøpe denne bilen, men jeg vil ikke kjøpe en 20 år gammel bil som jeg må påkoste kjempemye slik at jeg kan kjøre den.

 

EDIT: Alt skal gjøres i verksted av bilkyndige folk.

Endret av Nynne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det rådebank er ikke bilen verdt 5000 heller....

 

I denne prisklassen er det ikke normalt å koste på bilen store summer med mindre det er en helt spesiell bil. Siden du må bruke verksted til alt, blir det enda dyrere. Så jeg anbefaler å fortsatt lete etter biler i samme prisklasse, men i vesentlig bedre stand og uten alvorlige feil som rådebank.

 

Kvaliteten på biler i denne prisklassen varierer veldig, og det fins ingen grunn til å kjøpe en som allerede er dårlig.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det rådebank er ikke bilen verdt 5000 heller....

 

I denne prisklassen er det ikke normalt å koste på bilen store summer med mindre det er en helt spesiell bil. Siden du må bruke verksted til alt, blir det enda dyrere. Så jeg anbefaler å fortsatt lete etter biler i samme prisklasse, men i vesentlig bedre stand og uten alvorlige feil som rådebank.

 

Kvaliteten på biler i denne prisklassen varierer veldig, og det fins ingen grunn til å kjøpe en som allerede er dårlig.

 

Du har sannsynligvis rett. Jeg har leita etter bil i godt og vel en måned nå og jeg bor i Tromsø. Forunderlig nok er det dyrere å kjøpe bil her i Tromsø fremfor Midt-Norge og Sør-Norge. Jeg ser at 10 000 kroners klassen i Trondheim er mye lik 20 000 kroners klassen i Tromsø. Det er fryktelig kjipt og jeg syns ikke at det er så greit å måtte la handelen gå over telefon og nett for å kunne få en noenlunde bra bil. Jeg har ingen mulighet til å prøvekjøre bilen eller noe før handelen er avsluttet og jeg henter bilen. Er det noen som har noen tips?

 

Mitt eneste krav er at bilen er EU-godkjent, registerreima er nylig bytta og at den er i bra teknisk stand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste tipset jeg kan komme med er å følge VELDIG godt med på finn.no, og ikke være kresen på merke eller farge.

 

De beste bilene i denne prisklassen forsvinner ekstremt fort, siden mange er på jakt etter billig bil som er eu-ok.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han som ville selge meg den gamle toyotaen sa at han hadde snakka med mekaniker og at mekanikeren hadde sagt at om han byttet alle rådelagrene ville bilen være som ny og at det var det eneste han trengte å gjøre for å fikse rådebanken. Jeg har lest andre plasser at motoren gjerne må overhales for å se etter flere skader siden bilen hadde gått tom for olje en gang. Er det sant at det mekanikeren sier eller vil dere råde meg til noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg råder deg til å glemme den bilen. Det kan sikkert hende at holder å bytte lagrene men du spesielt vet jo ikke OM det har oppstått andre verre følgeskader. Høres ut som å kjøpe seg bekymringer og potensielle problemer.

 

Fortsett å lete så finner du nok en bra bil til rett pris. Men jeg har lagt merke til (også i egen familie) at det ER noe med kvinner og olje. Peiling av olje for å være spesifikk. Ikke nødvendigvis en god kombinasjon.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår