Gå til innhold

Audi a4, turbo eller quattro?

Ranger emnet


the king

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Nå er det snart på tide å kjøpe seg bil, og jeg har sett en god del på Audi a4 (1.8). Aller helst ville jeg hatt turbo quattro sedan, men det alle meste er stasjonsvogn. Og blir litt i dyreste laget også.

 

Så jeg vet ikke helt hva jeg skal velge, har utrolig lyst på turbo utgaven, men har hørt at du får veldig mye igjen for å kjøpe en med quattro kontra en med forhjulstrekk.

 

Hva anbefaler dere?

Har lyst på en bil med litt futt i og som sparker godt i fra.

Chip, effektanlegg osv. har jeg igrunn planlagt, så vil dette "rette opp" for turboen og forhjulstrekken om jeg kjøper meg quattro utgaven?

 

Håper jeg gjorde meg forstått, og at jeg får noen gode svar :)

95' Golf 3, 2.0 Gl - Solgt

90' Mercedes 230e - Død

96' Ford Fiesta kul edition - Kasta

90' Volvo 240 (snart turbo)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du angrer garantert om du ikke kjøper quattro, og du angrer garantert om du ikke kjøper turbo. turbo quattro er valget du blir fornøyd med. Jeg syntes personlig stasjonsvogner er penere en sedan, og de er like enkle å kjøre å føles like korte, så ingen negativ ting å si på det hvertfall.

97" Audi A4 1.8TQ, 500HK Prosjekt

*91" Audi S2 MTM Chipped, *97" Audi A4 1.8TQ, *91" Audi 80 Quattro, *97" Skoda Octavia TDi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du angrer garantert om du ikke kjøper quattro, og du angrer garantert om du ikke kjøper turbo. turbo quattro er valget du blir fornøyd med. Jeg syntes personlig stasjonsvogner er penere en sedan, og de er like enkle å kjøre å føles like korte, så ingen negativ ting å si på det hvertfall.

 

Ja turbo quattro hadde jo absolutt vært det beste. Men om du skulle valgt? Hadde du da valgt quattro eller turbo? :)

95' Golf 3, 2.0 Gl - Solgt

90' Mercedes 230e - Død

96' Ford Fiesta kul edition - Kasta

90' Volvo 240 (snart turbo)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrunnelse?

 

Fordi du sier at du vil ha en bil med godt skyv i, og 1,8 turboen går rimelig godt med chip. Du vil aldri få samme drag med quattro'en (uten turbo).

 

Greit nok at quattro er greit å ha noen dager i året, men på vanlig føre kommer du deg fram selv med FWD.

Og om du tenker at du vil ha quattro for å leke deg med på vinteren så er det uansett ganske kjedelig uten turbo, så jeg vil såklart annbefale turbo quattro'en uansett.

1973 Pontiac Firebird

2007 VW Passat 2.0 TDI

[X] 1961 VW Boble

[X]1983 VW Golf MK1 OldSchool

[X]1988 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for quattro, kan du skifte motor og hjerne så kan du få turbo quattro når du har råd. Og mye bedre på vinteren og mere morsomt. Kan ikke bare bygge om en turbo forhjulstrekker til quattro.

Det jeg og tenker på, ikke like lett å bygge om til firehjulstrekker nei! Også tenker jeg på dette med at det blir lettere på vinteren, må opp en laaang bakke for å komme hjem, der de aldri klarer å brøyte (blir for en del snø oppover, så det hjelper ikke å strø heller...) på vinteren. (Vi hadde forhjulstrekk på den forrige bilen vår, mesteparten av vinteren parkerer vi i garasjen nedenfor huset vårt fordi vi ikke kommer opp bakken til huset) Vil jo derfor tro at quattro er bedre på den siden, og det blir vel nok "power" i bilen om jeg bytter eksos, filter, muligens chip etc? :)

 

Grasto: Har fulgt med på prosjektet ditt på mopedportalen, utrolig fin bil! :) Men nok litt over min prisklasse ;)

 

Forresten, budsjettet er vel på rundt max 50.000 tenker jeg :)

95' Golf 3, 2.0 Gl - Solgt

90' Mercedes 230e - Død

96' Ford Fiesta kul edition - Kasta

90' Volvo 240 (snart turbo)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

begge deler uten tvil. da har du Quattroen som er drit gøy om vinteren og turboen som sparker unna(m chip) uten chipen er det rett å slett kjedelig.

 

Men uansett om du velger en av delene, vil du garantert angre deg for at du ikke valgte begge delene. men se etter hva du har brukt for vis du ikke har råd elns til å velge begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg og tenker på, ikke like lett å bygge om til firehjulstrekker nei! Også tenker jeg på dette med at det blir lettere på vinteren, må opp en laaang bakke for å komme hjem, der de aldri klarer å brøyte (blir for en del snø oppover, så det hjelper ikke å strø heller...) på vinteren. (Vi hadde forhjulstrekk på den forrige bilen vår, mesteparten av vinteren parkerer vi i garasjen nedenfor huset vårt fordi vi ikke kommer opp bakken til huset) Vil jo derfor tro at quattro er bedre på den siden, og det blir vel nok "power" i bilen om jeg bytter eksos, filter, muligens chip etc? :)

 

Men kommer du virkelig til å bygge om til turbo etter hvert? Veldig tvilsomt.

 

Når du forklarer bostatusen din så kan det vel lønne seg med quattro ja. Dette er noe du må tenke på fra begynnelsen av. Vi som skal annbefale deg noe burde ha noen veiledninger på hva du skal bruke bilen til og hvor.

 

Og om du bytter eksos og filter merker du ikke en dritt. Chip hjelper litt, men siden det er bil uten turbo blir det ikke den veldig store effektøktningen selv med chip.

1973 Pontiac Firebird

2007 VW Passat 2.0 TDI

[X] 1961 VW Boble

[X]1983 VW Golf MK1 OldSchool

[X]1988 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kommer du virkelig til å bygge om til turbo etter hvert? Veldig tvilsomt.

 

Når du forklarer bostatusen din så kan det vel lønne seg med quattro ja. Dette er noe du må tenke på fra begynnelsen av. Vi som skal annbefale deg noe burde ha noen veiledninger på hva du skal bruke bilen til og hvor.

 

Og om du bytter eksos og filter merker du ikke en dritt. Chip hjelper litt, men siden det er bil uten turbo blir det ikke den veldig store effektøktningen selv med chip.

Siste året på skole nå, ut som mekanikerlærling til neste år, så ombygging kommer helt an på. Har nå selvfølgelig mine tvil jeg og, er vel nesten bedre å bytte bil da, økonimien vokser jo etterhvert den og :)

 

Men altså: Jeg liker godt å kjøre bil, så det blir mye kjøring.

Så godt som alle bilverksteder ligger på andre siden av byen, ca. 3 - 4 mil en vei fra der jeg bor.

Der jeg bor er mer et tettstrøk enn landevei for å si det sånn, men kommer til å kjøre en god del på litt mer "øde" veier.

Kjæresten min bor i rett utenfor byen, så kjøring til/fra byen blir det. De har også hytte ca. halvannen time opp i landet, så noen turer oppover der blir det og.

Og som sagt dette med vinter, og litt vanskeligheter for å komme opp bakken.

 

Så jeg skulle jo selvfølgelig helst hatt begge, og til mitt behov virker det jo og som at jeg kunne hatt begge deler, men hva synes dere er viktigst?

Og hva er "verd mest", det lille ekstra fra turboen eller trekkraften til quattro? :)

95' Golf 3, 2.0 Gl - Solgt

90' Mercedes 230e - Død

96' Ford Fiesta kul edition - Kasta

90' Volvo 240 (snart turbo)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ganske billige turbo-quattroer, så jeg ville kjøpt en slik. Som du selv sier er det mest stasjonsvogn. Og jeg syntes jeg A4 stasjonsvogn ser best ut.

Du er jo mekaniker så du kan du kjøpe en med litt deffekter om du kommer over en. Uansett er du jo forberedt når du kjøper en billig bil i tilfelle det skulle dukke opp noe.

 

Du har jo f.eks DENNE. (Men det står ikke opplyst km-stand)

Eller DENNE.

1973 Pontiac Firebird

2007 VW Passat 2.0 TDI

[X] 1961 VW Boble

[X]1983 VW Golf MK1 OldSchool

[X]1988 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår