Gå til innhold

Koble utenlandsk bil til norske lysinstillinger


Footy

Anbefalte innlegg

Jeg har en mor som bor i Frankrike. Hun er stor fan av de norske regler som tilsier at bilens frontlykter skal være på under kjøring. Fransk lov derimot tilsier at dette ikke er nødvendig.

 

Hun vil da ha sin nye Ford Mondeo 2006 Diesel 2.0 kjøpt i Frankrike kobles om slik at alt fungerer nøyaktig slik som norske biler, inkludert alt lys i dashbord.

Hun har besøkt Ford Forhandler i frankrike, men de har ikke peiling hvordan de skal gjøre dette.

 

Er det noen som har noen info om hvor man kan få ta i et koblingskjema for omkobling av lysene som hun da kan gi til sine mekanikere (som ikke forstår norsk). Evnt hvem jeg kan kontakte for å få tak i et slikt skjema.

 

Takk for hjelp

 

footy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er altså enkelt og greit ikke koblet opp med automatiske kjørelys, fordi det ikke er påbudt med lysbruk en solfylt formiddag i Frankrike.

 

Det greieste er å koble opp automatiske kjørelys uavhengig av det originale ledningsnettet til lys. Det finnes komplette universal pakker å få kjøpt til nettopp dette formålet. Prisen ligger på sånn ca 800 kr. Oppkobling kommer så klart i tillegg hvis man ikke har snøring på bilelektro selv. Et hvilket som helst bilelektrisk verksted kobler imidlertid opp ei slik pakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar jeg helt feil om jeg påstår at det i f.eks i Tyskland ikke er lov med kjørelys på dagtid? Mener å ha hørt/lest det at der (les: Autobahn) skal du heller legge merke til de blinkende fulltlyshornene til de som kommer jagende bak deg i 200km/t.

 

EDIT: Det er ikke ulovlig, bare ikke påbudt lik som i Frankrike, Italia etc... var det tysklandsfahrer som sa til meg nett nå.

Endret av Skody
vranglære

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en så ny bil ville jeg ikke rota med releer og ekstra ledninger, blir bare kluss med can-bus og alt som er. Det kan nok programmeres inn, men det er jo problematisk når forhandlerne ikke vet hvordan :)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår