Gå til innhold

Trenger tips; Bytting av dempere foran på Audi 80

Ranger emnet


ingardh

Anbefalte innlegg

I helga som kommer skal jeg dra nordover for å bytte dempere foran på en Audi 80. Jeg har bare helga å gjøre det på, så må jeg dra tilbake. Og bilen skal eugodkjennens innen utgangen av August, så det begynner å haste litt. Dette har Audi i Bodø (Sulland) all skyld i, da de ikke sa noe om feilene som stod på side 2 av eu-kotnrollen til min søster, og ikke gav henne denne heller.. Så jeg fikk bare muligheten til å ordne feilene på side 1. Snakk om en en gjeng tullinger!

 

Men jeg skulle gjerne hatt så mange tips jeg kan få her! Hvis noen har en guide eller noe slikt ville det vært bra!

 

Er det noe jeg trenger å tenke på? Hva må av for å bytte demperne og støtdempertoppene? Får jeg av hele fjærbeienet, eller skal det være fast i bilen? Klarer jeg meg med et verktøysett og noen fjærklemmer? Tenke jeg skulle bruke en tang på støtdeperstanga for å få av bilten i toppen slik på min BMW, funker det?

 

Takk for alle tips!! :D

Endret av ingardh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi 80 hadde helt fjørbein frem til ca 1988, delt etterpå.

Er bilen fra før dette så bør du skifte demperene mens fjørbeinet står på bilen, og du kan ta ut fjørbeinet om det er delt.

 

Løsne mutteren/lokket oppå demperrøret (nr 11 på bildet) mens alt står på bilen, ellers kan det være nokså vanskelig å løsne. Ellers er dette en 'rett frem jobb' som alle kan klare. Du trenger selvsagt fjørklemmer og verktøy til å skru av og på mutter merket med 21 på bildet under. Dette selges på Biltema, med kvalitet deretter.

Skift også mansjettene når du først har av alt sammen.

 

FjrbeinA80-1.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Det er en 1994 modell.

 

Du har vel ikke noe link til biltema og det verktøyet? :) Da kunne jeg sett etter det allerede nå. Mansjett, er det nr 17 eller mer? Hvor får jeg tak i det?

 

Anbefaler du å la fjærbeinet være fast i bunn selv etter biler fra 1988?

 

Mye spørsmål, så takk hvis du orker å ta deg tid! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Det er en 1994 modell.

 

Du har vel ikke noe link til biltema og det verktøyet? :) Da kunne jeg sett etter det allerede nå. Mansjett, er det nr 17 eller mer? Hvor får jeg tak i det?

 

Anbefaler du å la fjærbeinet være fast i bunn selv etter biler fra 1988?

 

Mye spørsmål, så takk hvis du orker å ta deg tid! :)

 

På bildet under ser du hvordan det ser ut på en 1994 Audi 80.

FjrbeinA80-94.jpg

 

LINKER TIL VERKTØY PÅ BILTEMA:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Chassis/Stotdemperhylser-VWAudi-4-stk/

 

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Chassis/Stotdemperverktoy-4-stk/

 

 

De på bildet under trenger du for å løsne mutter 31 på bildet over.

20-345_l.jpg

 

På bildet under kan de to hylsene til høyre være kjekke når du skal løsne mutter 33. Her må du holde igjen demperstempelet med en unbrakonøkkel når du løsner mutter 33.

De to til venstre trenger du når bakdemperene skal skiftes.

19-285_l.jpg

 

Med mansjett mener jeg 26 og 27 på bildet øverst. Dette har de ikke på Biltema, men fås bla. kjøpt på mekonomen. Har Artikkelnr: 10-80047 og heter mansjettsats foran.

 

Det er nesten like enkelt å skifte demperene når fjørbeinet står på bilen. Litt trangere å plassere fjørklemmene, men ingen problemer. Du slipper da å engste deg for feil camber og spissing etter utført jobb ;) I tillegg slipper du å løsne styrekulene.

 

Som før, lokk nr 25 løsnes først av alt. Sitter godt, jeg bruker en stor rørtang til dette. Skal kun løsnes, ikke skrues av! Sett på fjørklemmene og stram til så mye som trengs. Bruk så unbrakonøkkel for å holde igjen demperstempelet mens du bruker verktøy i linkene til å skru av mutter 33.

Ta vekk skive 32 og bruk verktøy i linken til å skru av mutter 31. Demperstempelet kan nå trykkes ned og fjørbeinslageret og øvre demperskål kan fjernes. Ta av de gamle mansjettene og skru så av lokk 25. Demperen kan nå trekkes rett opp og tas ut. Tøm en skvett olje nedi fjørbeinet (røret) der demperen stod før du setter i ny demper og monterer igjen i motsatt rekkefølge. Husk å lufte demperen før den monteres og hold den vertikalt til den settes ned i fjørbeinet.

 

SÅNN :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skylder deg en tjeneste! :P

 

Tusen takk for hjelpen. Nå skal det gå veldig greit. Jeg tar tog fra Trondheim til Bodø bare for å fikse dette i helga. Ellers blir bilen stående fordi det koster alt for mye å gjøre dette på verksted.

 

Har jobbet litt med bil, men kun på min egen BMW, så det var greit å ha ting litt på stell før man begynner, og har dårlig tid :D Og denne guiden blir jo stående for andre som skal foreta samme operasjon senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har ikke nådd 200000km enda, så lite er vel byttet tror jeg.

 

Fra side 1 på eu kontrollslippen har jeg ordnet bærearmene og det staget som er koblet til den.

 

Alt i orden tenker jeg, men neida, et verksted som skulle ta en enkel 4-hjulskontroll oppdager at alle feilene ikke er tatt enda (den forsvunnende side 2 av eukontrollen) og ikke nok med det, de tar 4600!!!! for å stramme håndbrekket og 4hjulskontrollen. De slet med å få løs styrestagene, så de bruke evigheter på dette uten å si i fra! Jeg kunne bytte alle disse stagene i stedet for, for en mindre pris.

 

ETT siste spm (for nå): Er det noe som tar skade av at hele fjørbeinet bare dingler etter bærearmene? Ikke noe med drivknutene og sånt som tar vondt av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om fjørbeinet kun henger i nedre bærekule så kan drivakselen i verste fall bli dradd ut av drivknuten. I ditt tilfelle vil fjørbeinet også henge etter styrestaget samt staget ned til stabilisatorstaget, er derfor liten fare for at dette skal skje.

Når du har skrudd av alt som skal av så tar det to minutter å trekke ut gammel demper, litt olje oppi røret og så nedi med ny demper. Deretter så er det på igjen med alt, fort gjort. Du kommer sikkert til å bruke halve tiden på den andre demperen i forhold til den første :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt i orden tenker jeg, men neida, et verksted som skulle ta en enkel 4-hjulskontroll oppdager at alle feilene ikke er tatt enda (den forsvunnende side 2 av eukontrollen) og ikke nok med det, de tar 4600!!!! for å stramme håndbrekket og 4hjulskontrollen.

 

4-hjulskontroll? Hvorfor det? Camber og caster kan ikke justeres bak på fwd. Eller er det quattro på bilen?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4-hjulskontroll? Hvorfor det? Camber og caster kan ikke justeres bak på fwd. Eller er det quattro på bilen?

 

Bærebroene framme :) Og så den foringa mot fjørbeinet med tre bolter som kan beveges. Så da måtte den inn. Bytta begge.

 

Edit: hehe, ah ja sånn ja.. Nei, det var vel forsåvidt bare en forhjulskontrol.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det gjort!! Og hendene og kroppen gjør vondt. Har skrudd på bilen i en knøttlitengarasje, hvor det omtrent bare var nok plass til bilen.. :P

 

Det tok meg to dager pga diverse problemer. I tillegg hadde jeg jo ikke så mye verktøy å bruke. Heldigvis hadde jeg med med den svære rørtanga, og det angrer jeg ikke på.. ;)

 

Bolten på toppen av demperne er 22, så jeg måtte bruke rørtanga der og. Og det "spesial" verktøyet til biltema passer ikke. Jeg måtte kutte av en del av de taggene for at den skulle passe. :P

 

Demperne som stod i hadde en mye mindre diameter enn Sachs demperne jeg satte i nå. De gikk inn med liten klaring. Og da jeg tok ut de gamle delte den seg i to!! :D Det var et skikkelig WTF-øyeblikk. Olja rant jo overalt. Masse gris. Billig sjitdempere eller originalt?

 

Bytta og den foringa i toppen, men jeg klarte å sette den feil vei først. Oppdaget det mens jeg hadde fjørklemmene fortsatt på, men sykt irriterende, spesielt siden demperstanga ville konstant gå nedover mens jeg måtte knote disse skivene og lagrene på.

 

En siste ting Quattro73; Hva mye skal jeg dra til den mutteren som krever spesialverktøy? Den satt nesten ikke i det hele tatt da jeg tok fra hverandre demperne, men jeg skrudde litt til. Noen tanker om det? Har kjørt bilen i dag, og det virker fint.

 

Ble langt dette! Takk for hjelpa Quattro73, det hjalp utrolig mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mutter 31 du tenker på da? Jeg vet ikke momentet på denne, men om den er tightet for lite så vil du høre det i hver eneste hump ;) Tipper rundt 50 Nm.

 

Om du kjøper gassdempere så slipper du at stanga siger under montasjen, da går den ut av seg selv :)

 

Vet at Biltema-verktøyet ikke er helt i 100, var derfor jeg skrev kvalitet deretter ;)

 

Rett på fest med deg i kveld da for å feire?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nei ikke noe fest.. :P

 

31 ja. Ja, den var helt løs fra før. Så må ble jeg jo litt usikker på om jeg strammet nok til, for jeg tok ikke noe hardt i på den. Men jeg kan jo bare ta bolten i toppen og skru den igjen i ettertid.

 

De (søster og familien hennes) skal etterhvert ha seg ny bil, så jeg gikk for det billigere alternativet. Men Sachs fikk jeg høre skal være av god kvalitet, så håper de holder noen år. Men ja, det var maks irriterende at stanga dro seg ned..

 

Det var bra jeg hadde biltema i nærheten nå slik at jeg fikk ordnet en del ting. Jeg likte fjærklemmene deres, og verktøyet generelt har fungert bra. Men de har så vanvittig mye i dårlig kvalitete der og. Reservedeler kjøper jeg ikke der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår