Gå til innhold

ingardh

Bruker
  • Innholdsteller

    34
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om ingardh

  • Bursdag 08/21/1987

Contact Methods

  • Bosted
    Nordland

ingardh's Achievements

  1. Og hvis noen lurer på hvorfor det ser ut til at motoren til håndbrekket er limt, så er det fordi den er limt ;) Før eller siden sprekker plasten på disse motorene (sprukket på andre siden også) og vann trenger inn. Da låser til slutt motoren seg pga. rust. Men denne motoren kan med litt arbeid taes fra hverandre (platen med kontakten er limt fast til resten av huset og må skjæres løs), smøres og limes tilbake igjen. Dette fungerte på denne motoren og har vært sånn i 60000 km. Venter på at den andre motoren skal stoppe også.
  2. Oppdatering! Da kan jeg melde at det går helt fint å gjøre denne jobben uten et eneste spesialverktøy. Jeg tør til og med å påstå at dette er den tryggeste og enkleste måten å gjøre det på. Man slipper å tukle med VAGCOM og lignende (eller noen av bilens systemer i det hele tatt). Det du trenger er to flatstifthylser, litt ledning og et 12v batteri (se bilder) Så er det bare å koble fra kontakt til EPB-motor og sett strøm på motoren. Hvis man på forhånd strammer til med stempelverktøy på stempelet vil man høre når motoren går tyngre og dermed feil vei. Da snur man bare på strømmen og man vil kunne presse stempelet sammen etter at motoren har kjørt inn. "Håndbrekket" aktiveres når alt er ferdig og skrudd sammen. Motoren vil da stoppe når det er riktig motstand som vanlig. Selvfølgelig, dette gjør du på eget ansvar ;)
  3. Ja, det er jo bare to instillinger man kan foreta uansett, så vidt jeg vet; 1: motoren kjører helt inn, 2: motoren kjører ut til den møter så mye motstand at den stopper. Sistnevnte gjør den vel når man slår på "brekket" med knappen på dashbordet. Takk for hjelpen folkens!
  4. Tror egentlig det blir løsningen. Skjønner ikke hva som skulle gå galt :)
  5. Noen som har prøvd å bare ta 12v på polene til EPB-motoren og på den måten kjøre den tilbake? I mitt hode blir det jo akkurat det samme, bare mye enklere og billigere. Det er jo ingen andre instillinger man kan gjøre under skifting av klosser så vidt jeg er kjent med. Ser det er noen på andre forumer som har prøvd dette.
  6. Trenger bare et enkelt et sånn som dette: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Nullstillingsverktoy-for-elektronisk-parkeringsbrems-EPB-2000032741/ Ja, jeg må kanskje det ;)
  7. Er det noen vet om leiemuligheter av nullstillingsverktøy for elektronisk parkeringsbrems (EPB) for Passat 2006->? I området Drammen/Tønsberg hadde vært konge. Har søkt, men finner ikke noe særlig. Skulle jo tro noen ville tjene inn utlegget for dette verktøyet jeg skal bruke det 1 gang pr 100000km eller noe, så det er kjipt å kjøpe nytt.
  8. Kan legge til at jeg fikk avlest feilkoder. Fikk kun en feilmelding på gåen lyspære. Feilmeldingen jeg opprinnelig hadde; "AFS Inoperative" etterfulgt av "Lower Right Dipped Beam out" var ikke mer enn en ødelagt xenonpære. Jeg byttet pæren og AFS-feilen forsvant. Takk til Hansesa her på forumet for dignaosehjelp. Det er forskjell mellom 2006 frontlykt og 2010 frontlykt. De går ikke overens.
  9. Jeg har kjøpt et høyre frontlys til min passat ettersom jeg fikk AFS feil. Jeg tenkte å bytte hele lampa, og har fått levert en lampe fra en 2010. Men denne ha to kontakter. Hva er forskjell på lampa fra min 2006 modell og en fra 2010? Kan jeg bruke denne?
  10. Hehe, nei ikke noe fest.. :P 31 ja. Ja, den var helt løs fra før. Så må ble jeg jo litt usikker på om jeg strammet nok til, for jeg tok ikke noe hardt i på den. Men jeg kan jo bare ta bolten i toppen og skru den igjen i ettertid. De (søster og familien hennes) skal etterhvert ha seg ny bil, så jeg gikk for det billigere alternativet. Men Sachs fikk jeg høre skal være av god kvalitet, så håper de holder noen år. Men ja, det var maks irriterende at stanga dro seg ned.. Det var bra jeg hadde biltema i nærheten nå slik at jeg fikk ordnet en del ting. Jeg likte fjærklemmene deres, og verktøyet generelt har fungert bra. Men de har så vanvittig mye i dårlig kvalitete der og. Reservedeler kjøper jeg ikke der.
  11. Da er det gjort!! Og hendene og kroppen gjør vondt. Har skrudd på bilen i en knøttlitengarasje, hvor det omtrent bare var nok plass til bilen.. :P Det tok meg to dager pga diverse problemer. I tillegg hadde jeg jo ikke så mye verktøy å bruke. Heldigvis hadde jeg med med den svære rørtanga, og det angrer jeg ikke på.. ;) Bolten på toppen av demperne er 22, så jeg måtte bruke rørtanga der og. Og det "spesial" verktøyet til biltema passer ikke. Jeg måtte kutte av en del av de taggene for at den skulle passe. :P Demperne som stod i hadde en mye mindre diameter enn Sachs demperne jeg satte i nå. De gikk inn med liten klaring. Og da jeg tok ut de gamle delte den seg i to!! :D Det var et skikkelig WTF-øyeblikk. Olja rant jo overalt. Masse gris. Billig sjitdempere eller originalt? Bytta og den foringa i toppen, men jeg klarte å sette den feil vei først. Oppdaget det mens jeg hadde fjørklemmene fortsatt på, men sykt irriterende, spesielt siden demperstanga ville konstant gå nedover mens jeg måtte knote disse skivene og lagrene på. En siste ting Quattro73; Hva mye skal jeg dra til den mutteren som krever spesialverktøy? Den satt nesten ikke i det hele tatt da jeg tok fra hverandre demperne, men jeg skrudde litt til. Noen tanker om det? Har kjørt bilen i dag, og det virker fint. Ble langt dette! Takk for hjelpa Quattro73, det hjalp utrolig mye!
  12. Bærebroene framme :) Og så den foringa mot fjørbeinet med tre bolter som kan beveges. Så da måtte den inn. Bytta begge. Edit: hehe, ah ja sånn ja.. Nei, det var vel forsåvidt bare en forhjulskontrol.. :)
  13. Den har ikke nådd 200000km enda, så lite er vel byttet tror jeg. Fra side 1 på eu kontrollslippen har jeg ordnet bærearmene og det staget som er koblet til den. Alt i orden tenker jeg, men neida, et verksted som skulle ta en enkel 4-hjulskontroll oppdager at alle feilene ikke er tatt enda (den forsvunnende side 2 av eukontrollen) og ikke nok med det, de tar 4600!!!! for å stramme håndbrekket og 4hjulskontrollen. De slet med å få løs styrestagene, så de bruke evigheter på dette uten å si i fra! Jeg kunne bytte alle disse stagene i stedet for, for en mindre pris. ETT siste spm (for nå): Er det noe som tar skade av at hele fjørbeinet bare dingler etter bærearmene? Ikke noe med drivknutene og sånt som tar vondt av det?
  14. Jeg skylder deg en tjeneste! :P Tusen takk for hjelpen. Nå skal det gå veldig greit. Jeg tar tog fra Trondheim til Bodø bare for å fikse dette i helga. Ellers blir bilen stående fordi det koster alt for mye å gjøre dette på verksted. Har jobbet litt med bil, men kun på min egen BMW, så det var greit å ha ting litt på stell før man begynner, og har dårlig tid :D Og denne guiden blir jo stående for andre som skal foreta samme operasjon senere.
  15. Takk for svar! Det er en 1994 modell. Du har vel ikke noe link til biltema og det verktøyet? :) Da kunne jeg sett etter det allerede nå. Mansjett, er det nr 17 eller mer? Hvor får jeg tak i det? Anbefaler du å la fjærbeinet være fast i bunn selv etter biler fra 1988? Mye spørsmål, så takk hvis du orker å ta deg tid! :)
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår