Gå til innhold

Problemer med bil snarlig etter salg

Ranger emnet


Sondreland

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Skal prøve å være kortfattet. Russebilgjengen vår solgte nettop den gamle bilen vår, en 1991 chevrolet g20 starcraft, til en gjeng fra oslo. De kom og prøvekjørte og besiktiget den etter alle kunstens regler, før vi skrev kontrakt, de gav oss pengene (prutet noe grønnjævlig) og tok med seg bilen. Ingen feil ble funnet, og absolutt alt med bilen vi visste om, fortalte vi også om. Vi prøvde ærlig talt å være ærlige selgere. På kvelden etter salget ringer gjengen, da står bilen urokkelig og det viser seg at mellomakslingen har knekket. Selvfølgelig er dette meget beklagelig, men dette var da på ingen måte noe vi kunne forutse at skulle skje? Har vi som selgere et juridisk ansvar her? Vi gav jo ingen garanti med på kjøpet, og dette var heller naturligvis ikke en feil vi viste om... Vi skal selvfølgelig være behjelpelige og ikke være påståelige drittsekker her, men har vi et ansvar?

Takker for alle saklige svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette visste du ingenting om før du solgte bilen, derfor har du ikke ansvar her. Hadde du visst at mellomakselen var elendig uten å si noe, så hadde det vært noe annet.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere solgte bilen i god tro antar jeg. Dere kjente neppe til at mellomakselen var i ferd med å ryke. Tviler på at det kan regnes som kjøpsrettslig mangel. Har gjengen kjøpt en "typisk" russebil til lav pris, tror jeg nok både Forbrukerråd og Forbrukertvistutvalg ville regne det som lite sannsynlig at du som selger skulle stilles til ansvar om du har brukt standardkontrakt.

 

Har de prutet "hardt" på den så tror jeg heller ikke jeg ville imøtekommet dem med en kompensasjon for å være "grei". Hadde de derimot betalt annonsert pris ville jeg tilbudt dem en kompensasjon for å slippe unna alt peset som følger med en forbrukersak.

 

 

Hei folkens!

 

Skal prøve å være kortfattet. Russebilgjengen vår solgte nettop den gamle bilen vår, en 1991 chevrolet g20 starcraft, til en gjeng fra oslo. De kom og prøvekjørte og besiktiget den etter alle kunstens regler, før vi skrev kontrakt, de gav oss pengene (prutet noe grønnjævlig) og tok med seg bilen. Ingen feil ble funnet, og absolutt alt med bilen vi visste om, fortalte vi også om. Vi prøvde ærlig talt å være ærlige selgere. På kvelden etter salget ringer gjengen, da står bilen urokkelig og det viser seg at mellomakslingen har knekket. Selvfølgelig er dette meget beklagelig, men dette var da på ingen måte noe vi kunne forutse at skulle skje? Har vi som selgere et juridisk ansvar her? Vi gav jo ingen garanti med på kjøpet, og dette var heller naturligvis ikke en feil vi viste om... Vi skal selvfølgelig være behjelpelige og ikke være påståelige drittsekker her, men har vi et ansvar?

Takker for alle saklige svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår