Gå til innhold

Trenger HJELP, føler jeg blir lurt av bilforhandleren

Ranger emnet


hobbykaren

Anbefalte innlegg

Hei! har en Audi A3 quattro tdi 2.0 som er 2006 modell. m/140 hk orginalt (chippet til 175). Bilen er importert fra tyskland og var da kjørt 66 000 km når jeg kjøpte den, har hatt bilen selv i 2 år og den er nå kjørt ca.80 000 km. Når jeg hadde den på service hos mekonomen fant de masse feil med bilen som de mente måtte fikses

 

Bl.a:

- Ulyd fra turbo og røyker endel -- turbolager er defekt og må skiftes

- Ulyd fra differensial bak. Det er nok oljenivå

- Drivakselmansjett er defekt. Ytre mansjett venstre side foran.

- Olje lekasje på turboslanger (må skifte turbo)

- Mer en 15% rust på innsiden av bremsekive foran

- AC service er anbefalt for lite gass på anlegg. Kan dra følgeskader.

- Register reim er anbefalt skiftet hvert 5 år.

 

Jeg leverte så dette inn til Snap drive i håp om de kunne reparere billig (siden jeg har hørt mekonomen ikke er så flinke). De ga meg et tilbud på 73 000kr hvorav en differensial quattro del koster 46 000 kr. Dette er jo sefføgelig langt over hva jeg trodde det ville koste, så jeg leverte bilen tilbake til den bilforhandler jeg handlet bilen i fra.. jeg hadde da snakket med en fyr på en audiforhandler som sa jeg hadde rett på noe som heter forbruker kjøpslov, som jeg forstår skal dekke alle slitasje skader på kjøretøyet så langt som 5 år etter den er produsert, stemmer dette? uansett om det er bruktbil eller nybil. Mitt spørsmål til dere blir da: hva er disse slitasje skadene? er turbo, slitasje skade? er differensialen en slitasje skade?

Har snakket med de hos bilforhandler som sier de ikke kjenner til noe som heter forbrukerkjøpslov..

og også, i og med at bilen er chippet uten registrering vil det da si at jeg ikke får noen forbrukerkjøps garanti?

 

Hadde satt utrolig stor pris på noen tips å svar til dette problemet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leverte så dette inn til Snap drive i håp om de kunne reparere billig (siden jeg har hørt mekonomen ikke er så flinke). De ga meg et tilbud på 73 000kr hvorav en differensial quattro del koster 46 000 kr. Dette er jo sefføgelig langt over hva jeg trodde det ville koste

 

Guri malla! Har ikke peiling på hva slik burde koste, men den prisen høres helt syk ut!

Anbefaler deg heller å poste dette i "annet bilrelatert" forumet. Vil tru det er flere der som kanskje kan hjelpe deg.

FORZA MOTORSPORT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bl.a:

- Ulyd fra turbo og røyker endel -- turbolager er defekt og må skiftes

Turbo er en slite del og siden bilen er chipet får du ikke igjen en dritt på denne. Her må du ta kostnaden selv.

- Ulyd fra differensial bak. Det er nok oljenivå

Mulig du klarer å få denne på garanti da det er noe som heter forventet levetid men igjen er bilen chipet så regner med du må ta denne på egen kappe.

- Drivakselmansjett er defekt. Ytre mansjett venstre side foran.

Dette er en slitedel du må ta kostnadden på selv

- Olje lekasje på turboslanger (må skifte turbo)

Igjen bilen er chipet og turbo er en slitedel.

- Mer en 15% rust på innsiden av bremsekive foran

Bremseklosser og skiver er slitedeler så denne kostnaden må du ta selv.

- AC service er anbefalt for lite gass på anlegg. Kan dra følgeskader.

Alle biler lekker AC gass og det er normalt å etterfylle etter endel år

- Register reim er anbefalt skiftet hvert 5 år.

Igjen en slitedel som skal skiftes etter 5 år eller 100 000-120 000 km Denne kostnaden må du ta selv.

 

Utfra hvordan jeg ser denne saken er det kun vanlige slitedeler som må byttes her. Eneste er diffen som du muligens kan undersøke om erstatning for da denne har noe som heter beregnet levetid på lenger enn 4 år som bilen er. Dette er jo også den delen som skyter opp regningen din.

Men resten kan du bare glemme. Dette er deler man normalt må belage seg på å bytte med gjevne mellomrom.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

audi har 5 års garanti. har akkurat vært der med min 2006 modell å fått byttet litt småting som ikke fungerte, men som ikke var vanlig slitasje (speilvarme, deksler på vindu, vindusheisknapper) MEN min bil er ny i Norge, jeg tror det muligens er andre regler på bruktimport desverre.. det skader ikke å høre med dem. den prisen du har fått er jo helt syk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok du kan glemme alt dette ja, men jeg ville nok prøvd en annen vri først jeg da.

 

 

- Ulyd fra turbo og røyker endel -- turbolager er defekt og må skiftes

- Olje lekasje på turboslanger (må skifte turbo)

merker du noe galt selv med turbo, ulyd eller manko på effekt, evt. blårøyk?

Har du ikke noen sjenerende problemer ville jeg avventet denne enn så lenge.

 

- Ulyd fra differensial bak. Det er nok oljenivå

Hva slags ulyd, er det uling eller summing ville jeg rett og slett prøvd ett oljeskifte med støydempende tilsetning

 

- Drivakselmansjett er defekt. Ytre mansjett venstre side foran.

Slitedel og helt normalt, skift yttre mansjett foran på begge sider, den andre går snart den og, eller vent, og skift drivaksler/knuter som er dyrere.

 

- Mer en 15% rust på innsiden av bremsekive foran

Drit i det, PKK-kravet er 25% på en side av bremseskive, og så lenge det ikke er sjenerende på verken bremsekraft eler ulyder så gjør det ingenting.

Forøvrig også helt normalt.

 

- AC service er anbefalt for lite gass på anlegg. Kan dra følgeskader.

Bullshit, dete problemet utgikk vel på 80-tallet eller noe, det er en sensor som kutter ut kompressoren om trykket i systemet er for lavt.

 

- Register reim er anbefalt skiftet hvert 5 år.

endelig noe fullstendig vettugt, men sjekk intervallet for regreim med merkeverksted, det er ingen som blir kloke på intervallene til VAG, men 5 år er nok i beste fall, bør skiftes i god tid.

 

 

når det gjelder Turbo, så kan dette sikkert skaffes billig fra f.eks Turbopower

 

Bremseskiver og klosser, samt mansjetter og regreimsett kan skaffes fra f.eks Hellanor, romnes NBS og flere

 

Differnsialen kan muligens overhales for en billigere penge, litt avhengig av hva som er galt, men gratis blir det neppe.

 

 

Det er en lov som heter forbrukerkjøpslov, men den tror jeg neppe hjelper deg så mye nå, hadde bilen vært ny i norge, så kunne du kanskje kommet noen vei ang. diffen.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...
Kan du ikke lese. Det gjelder kun når det er solgt nyttt i Norge

 

Tydeligvis bedre enn deg.

Kjøpsloven gjelder også ved bruktsalg,og man har 5 års reklamasjonsrett også på bruktbiler kjøpt av en Norsk bruktbil butikk.

At bilen har sitt opphav fra Tyskland har ingen betydning for sluttbruker.

De fleste biler på norske veier kommer fra Tyskland...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeligvis bedre enn deg.

Kjøpsloven gjelder også ved bruktsalg,og man har 5 års reklamasjonsrett også på bruktbiler kjøpt av en Norsk bruktbil butikk.

At bilen har sitt opphav fra Tyskland har ingen betydning for sluttbruker.

De fleste biler på norske veier kommer fra Tyskland...

 

Så det du mener er at om man kjøper en brukt volvo 240 fra en Norsk bruktbil butikk så har man 5års reklamasjonsrett?

 

Regelen gjelder fra da varen var ny i Norge.

[V]2012 Skoda Octavia RS+, Race Blue Metalic

[x]2008 Toyota Auris 2,0 D4D TTE Edition, Night Sky Black

[x]1998 Nissan Skyline R34 GT-T, Sølv perle

[x]1993 Honda Civic HB Vti, Milano Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det du mener er at om man kjøper en brukt volvo 240 fra en Norsk bruktbil butikk så har man 5års reklamasjonsrett?

 

Regelen gjelder fra da varen var ny i Norge.

 

Er ikke min mening, det er lovverket.

 

Regelen gjelder IKKE fra når varen var NY i Norge.

 

Foreslår at du setter deg inn i regelverket før du prøver å imponere.

 

Her er noen linker til et lynkurs:

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=150622

http://avdeling.nocc.no/files_nyhet/4003/Bruktbiler.pdf

http://forbrukerportalen.no/Artikler/forbrukerrapporten/2003/1067534897.95

 

I eksempelet ditt med en 240, så ja, hvis du kjøper den av en forhandler har du reklamasjonsrett. Pga bilens alder/stand og verdi har man kun 2 års reklamasjonsrett, da det ikke kan forventes at bilen skal vare i mer enn 2 år. På nyere biler har man 5 års reklamasjonsrett fra den dagen man kjøpte bilen brukt, om den så har gått 500.000km. Men! det kan ikke forventes at en bil som har gått 500.000km er feilfri og det er naturlig nok ikke alt som blir dekket av reklamasjon, som i tilfeller hvor bilen kun hadde gått 50.000km.

 

Det samme gjelder mellom kjøp av private, men da gis det 2 år iht. kjøpsloven og ikke forbrukerkjøpsloven.

Da er det også undersøkelsesplikt for både selger og kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår