Gå til innhold

Trenger folk med skrivekløe og kunnskap

Ranger emnet


WhiteRaven101

Anbefalte innlegg

Hei folkens,

 

Siden jeg fikk min første bil, min kjære på fire hjul, har jeg blitt fullstendig hekta på bilpleie. Man kan si det om bilpleie slik melkereklamene sier om melken sin bare med en vri: "Må gjøre det, bare må gjøre det!". Jeg er nok ikke den eneste som har det slik.

 

Jeg leser alt jeg finner angående bilpleie og nyter jobben mange har lagt i ulike rapporter/guider og jobber de har gjort. Utrolig mye ulikt lesestoff og mange ulike meninger.

 

Men det er en ting jeg alltid har savnet, og det er en norsk nettside som kun omhandler bilpleie og som har 100% fokus på det å ha en oversiktlig side med all den informasjon forbrukere så vel som entusiaster kan trenge. Det er jo selvsagt forumet her og Detailersclub.no, men jeg kunne tenkt meg noe ut over det. En side som har det beste av det beste slik som her, men på en enda mer organisert og brukervennlig måte.

 

Derfor folkens har jeg opprettet et nytt norsk domene, designet en nettside og i det hele tatt lagt opp for en slik ønskelig nettside som jeg tror mange kan ha nytte av. Den skal være for bilpleiere, av bilpleiere.

 

Mitt eneste problem er at jeg sliter å få ned noe tekst/innhold svart på hvitt. Både fordi jeg får hjernteppe når jeg selv skal skrive, men også fordi det alltid er flere sider av samme sak. Dersom dere har lyst til å hjelpe vil dere selvfølgelig bli oppført som forfatter av teksten.

 

I første omgang (av mange) trenger jeg hjelp til to emner:

 

1. Hvorfor drive med bilpleie? - En lengre tekst som sier noe om hvorfor man i mer eller mindre grad bør vaske og pleie bilen sin, hva man får ut av det osv. osv.

 

2. Hva trenger man for å kunne drive med bilpleie? En handleliste for å si det sånn - En liten beskrivende tekst for hver av disse punktene: bilsåpe, avfetting, clay, lakkrens, polish, felgrens, lakkforsegling, voks, quick detailer, plastfornyer, dekkfornyer, glassrens, innvendig vask av vinyl og evt. seter, microfiber, tilbehør/maskiner.

 

Om dere hadde hatt lyst til å bidra så kanskje det hadde vært mulig å fullføre en slik nettside. Det er selvsagt ikke nødvenig å bidra på alle punktene, for alle bekker små...

 

Takker for tilbakemelding og evt. bidrag :D

 

EDIT:

Tenkte det kanksje kunne være interessant å nevne noe av det nettsiden jeg holder på å opprette vil inneholde:

 

- Nyheter

- Ukens tips

- Egen del for forbukere

- Info (Bla annet "Hvorfor bilpleie" og "Hva trenger du")

- Guider av ulike slag innen bilpleie

- Egen del for entusiater

- Guider (F.eks. bruk av maskin ved polering)(her trenger jeg def. hjelp til infomasjon)

- Egen del for selve bilpleieproduktene

- Info om gode produsenter og produkter

- Info om steder man kan kjøpe disse produktene

- Produkttester (her trenger jeg def. hjelp fra flere)

- En blogg om diverse ting innen dette temaet

- Dedikert forum (phpbb3)

Endret av WhiteRaven101
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallbra! Tanken streifet meg senest i dag mens jeg sto og bannet over støvet som lå som en melkehvit hinne over min nyvaskede og polerte svarte Mercedes.. Finnes det ikke noe skikkelige saker jeg kan ha på bilen så det forbanna støvet ikke fester seg så fort?!?

 

Jeg er ingen bilvaske guru, men jeg nyter å holde på med bilpleie og jeg ELSKER å ha en ren bil. Aller helst uansett værforhold, men det sier seg jo selv at det blir umulig.. Det er jo bare å titte bort på en grusvei i regnvær så ligger jo gjørma helt oppi vinduslistene før man rekker å blunke.. :deng

 

Jeg holder meg stortsett til en enkel vask med vaskehanske og to bøtter vann, ene med bilshampo og andre bøtta skyller jeg vaskehansken i.. Etterpå tørker jeg bilen med pusseskinn. ?? Er litt usikker på hvor smart det egentlig er? Men la gå, det er nå engang det jeg bruker i mangel på kunnskap om noe bedre..

 

Så kommer kosejobben. Når hele bilen er skikkelig tørr over det hele, så er det tid for polish. :polish: :D

Men her har jeg prøvd stortsett bare billigmerker, for jeg er ikke tilhenger av at det skal behøve å koste skjorta å ha en nogenlunde ren bil. Men det spørs om det er akkurat her jeg tillegger meg selv endel unødvendig ekstra jobbing?! Kanskje ville det vært verdt de ekstra kronene i skikkelig voks og full pakke istedenfor å stå å knote med Autoglym som gjør gummilister hvite og som ligger igjen som inntørka hvitmaling i dørsprekker og andre gjemmesteder.. :deng Eller for den del andre merker jeg har prøvd, Turtle som man må jobbe to skift pluss overtid ei hel helg for å få blank.. Eller noe nye greier jeg holder på å teste nå, husker ikke eksakt navnet.. Mener det var noe Sonax speed wax greier, er på sprutflaske.. Spray on, wax off.. I teorien!

Blir iallefall ganske mye wax off før man blir kvitt ringene.. :drunk:

Men det hadde jo vært greit nok det, hadde bare bilen vært ultralett å holde ren etterpå. Og støvet ifra lufta som legger seg over bilen mens den står parkert noen timer bare blåste like lett av når man begynte å kjøre.. Men det gjør det jo ikke!

 

Jeg savner kunnskap om dette emnet, så jeg kan lære meg hvordan jeg kan holde lakken så glatt og høyglanspolert at støvet som lander på bilen bare sklir av igjen uten å få feste.. :vampire:

 

Det må da finnes noe sånt i denne nanotech tiden vi lever i?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok dette bør luftes på DCN om du skal få noe ut av det! Mye av det du er ute etter å finne ut, står der. Ta kontakt med de som har skrevet de forskjellige Guidene der inne og spør om å få låne de.

 

Forøvrig vil jeg bare si at DCN inneholder stort sett alt du planlegger for din side :) Men lykke til :)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

- Nyheter

- Ukens tips

- Egen del for forbukere

- Info (Bla annet "Hvorfor bilpleie" og "Hva trenger du")

- Guider av ulike slag innen bilpleie

- Egen del for entusiater

- Guider (F.eks. bruk av maskin ved polering)(her trenger jeg def. hjelp til infomasjon)

- Egen del for selve bilpleieproduktene

- Info om gode produsenter og produkter

- Info om steder man kan kjøpe disse produktene

- Produkttester (her trenger jeg def. hjelp fra flere)

- En blogg om diverse ting innen dette temaet

- Dedikert forum (phpbb3)

 

 

Allt dette finner du på detailersclub.no så ser ikke helt vitsen ;)

Kom heller med forslag til endringer på DCN, blir så rotete å ha flere bilpleie forum å forholde seg til :(

Endret av Bilpleie Gærning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAkker for svarene deres. Håper dette kan bli en suksess, i hvert fall i den forstand at det til slutt blir et helhetlig og innholdsrikt tilbud på nett som mange kan ha glede av.

 

Inntil videre lanserer jeg ikke noe navn på domenet, for jeg vil gjerne ha litt innhold først :D Fikk faktisk skrevet en god del i stad, samt at jeg fikk noen idéer.

 

Så det store spørsmålet: Hvorfor drive med bilpleie på hobbybasis??? Hva er det som gjør at DU syns det er moro å gjøre det mange avskyr?

 

EDIT:

@Neltari:

 

Jeg skjønner hva du mener i at DCN.no har nesten alt til faget hører. Men personlig syns jeg ikke siden er så organisert som jeg kunne tenkt meg. Nå må jeg jo si at jeg kanskje er litt mer strukturfreak enn de fleste, men det kan vel noen ganger være en fordel. Jeg tror ikke norske bilpleiere hadde hatt vondt av enda et sted å tilegne seg kunnskap, eller et sted der man enkelt kan bidra med innhold.

Endret av WhiteRaven101
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir nok smør på flesk i.fht DCN men for all del, det er lov å prøve. Skjønner heller ikke hva det er du savner av struktur der inne. Hvor står egentlig du i.fht kunnskapsnivået der inne siden du mener at der inne får du svar på NESTEN? alt i.fht faget?

(veldig nysgjerrig på denne)

 

Tenker nok at du endrer litt mening etterhvert som kunnskapsnivået ditt øker innenfor faget, og det har jo vært flere bilpleieforum som har "lagt ned" pga. null aktivitet fordi medlemsmassen på DCN trives godt der inne. Mulig det kan gå rundt hvis du satser på litt mer bilpleie for mannen i gata varianten, men noe entusiast forum blir det nok aldri.

 

Måtte bare lufte litt tanker rundt dette:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg holder på å opprette (egentlig mest for hobbyens skyld) er en nettside hovedsaklig for hvermannsen i gata. Hvorfor? Jo...

 

- Mål: Å øke interessen for emnet/faget bilpleie. Å sørge for at informasjon for ola nordmann er lett tilgjengelig og lett "fordøyelig".

 

- Skal ikke være et forum, men en nettside med statisk innhold. Forumet er kun ment som et alternativ hvis man lurer på noe svært spesifikt. På DCN og her på Bilforumet.no ligger mye av den kunnskapen medlemmene innhar som poster i forumet. For Ola Nordmann tror jeg det er enklere å tilegne seg den informasjon dersom han/hun slipper å lese gjennom mange tråder i et forum. DCn har selvsagt noen utrolig fine guider utenom forumet, men jeg vil våge å si at 80% av kunnskapen finnes i lange forumtråder. Man kan jo selvsagt gjøre et søk, men hvor går grensen for hva Ola Nordmann skjønner i et så komplekst forum som DCN er, selv etter et søk?

 

Jeg må også bare få luftet tankene litt her, for det er mulig jeg har et kanskje snevert syn på noen ting. Men man lærer jo av sine feil. Og slike feil er jo aller best å rettte opp i starten av prosessen. MEN! Ny nettside blir det uansett, lesere eller ei :D

 

@TGH:

Som du skjønner er jeg mindre interessert i det som omhandler forum. Jeg er fullstendig klar over at dersom det ikke er mulig å få svar på noe i DCN-forumet angående bilpleie, ja da kan ingen i verden svare på det ;) Jeg er mer interessert i informasjonen som finnes utenom forumene, den statiske delene mao. - den som er lettest tilgjengelig for Ola Nordmann.

 

Kom gjerne med innspill dere andre også. Det er nå det trengs. Bare sørg for at det er noe konstruktivt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er om du legger ut det du har på domenet ditt... Lettere å få innspill da! Ellers så syns jeg at tanken din er god, så bidrar gjerne hvis jeg har noe å bidra med. Koster meg ikke noe, så mye fritid man har som student :P Og som nevnt tidligere; snakk med medlemmer på DCN, det er mer kunnskap å hente der enn her ;)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg holder på å opprette (egentlig mest for hobbyens skyld) er en nettside hovedsaklig for hvermannsen i gata. Hvorfor? Jo...

 

- Mål: Å øke interessen for emnet/faget bilpleie. Å sørge for at informasjon for ola nordmann er lett tilgjengelig og lett "fordøyelig".

 

- Skal ikke være et forum, men en nettside med statisk innhold. Forumet er kun ment som et alternativ hvis man lurer på noe svært spesifikt. På DCN og her på Bilforumet.no ligger mye av den kunnskapen medlemmene innhar som poster i forumet. For Ola Nordmann tror jeg det er enklere å tilegne seg den informasjon dersom han/hun slipper å lese gjennom mange tråder i et forum. DCn har selvsagt noen utrolig fine guider utenom forumet, men jeg vil våge å si at 80% av kunnskapen finnes i lange forumtråder. Man kan jo selvsagt gjøre et søk, men hvor går grensen for hva Ola Nordmann skjønner i et så komplekst forum som DCN er, selv etter et søk?

 

Jeg må også bare få luftet tankene litt her, for det er mulig jeg har et kanskje snevert syn på noen ting. Men man lærer jo av sine feil. Og slike feil er jo aller best å rettte opp i starten av prosessen. MEN! Ny nettside blir det uansett, lesere eller ei :D

 

@TGH:

Som du skjønner er jeg mindre interessert i det som omhandler forum. Jeg er fullstendig klar over at dersom det ikke er mulig å få svar på noe i DCN-forumet angående bilpleie, ja da kan ingen i verden svare på det ;) Jeg er mer interessert i informasjonen som finnes utenom forumene, den statiske delene mao. - den som er lettest tilgjengelig for Ola Nordmann.

 

Kom gjerne med innspill dere andre også. Det er nå det trengs. Bare sørg for at det er noe konstruktivt :D

 

Det med lettere tilgang for Ola Normann har jeg faktisk troen på, litt eldre (ikke så datakyndige) folk har ikke så mye peiling på hvordan ett forum brukes /hvordan man oppretter bruker / aktiverer bruker osv.

 

Ta faren min som ett eksempel, han er bil entusiast til innerste roten av sjela, men allt av kunnskap han har om bilpleie osv har han opparbeidet seg selv via egen erfaring. My pga at han først kjøpte datamaskin for 2-3 år siden men uansett. Det hele startet for ca 30 år siden da han jobbet som klargjører for volvo og etter dette har han holdt på med bilpleie og bil mekking til nå, og all den kunnskapen han har opparbeidet seg gjennom 30 år har jeg overgått på ca 1-2 måneder via lesing på DCN :)

 

Så for ikke så "datakyndige" tror jeg siden din kan bli helt knall! Slipper man både å lage seg forumbruker osv for å se på guider o.l tror jeg du kan nå langt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg synes ideen er super, det er ikke alltid like lett å navigere i store tunge forum. Om du i tillegg på domenet ditt har en link/fane hvor lesere kan stille spørsmål om bilpleie rett til ekspertene/kyndige, ville det straks bli enda litt mer brukervennlig og lett forståelig. Fanen kunne du kalt spør ekspertene, eller spør bilklargjøreren? Bare et forslag=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

På tide å blåse litt gang i denne tråden igjen, for nå har jeg endret en del på sidens utseende og funksjonalitet. Det finnes fortsatt litt eksempeltekst, men allikevel mer skikkelig innhold enn forrige gang dere så den.

 

Kan dere ikke si meg hva dere syns? Siden er som sagt; http://norshine.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår