Gå til innhold

Golf 4, AC kompressor slår ikke inn - tips?

Ranger emnet


lea002

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har kjøpt en Golf 4 hvor AC ikke funker. Trodde kanskje det var mangel på gass, og hadde bilen på AC sjekk hos Møller. De fylte på 0,15 liter, trykktestet, men fikk heller ikke start på kompressoren. De trodde kanskje det var en føler som ikke ga signal, men siden bilen ikke har AC diagnose, måtte de feilsøke manuelt til 1090,- kroner timen..

 

Dro til et annet verksted (som er flinke og har rimeligere timepriser). De målte diverse, og koplet strøm direkte på magnetclutch. Kompressor startet og virket. De byttet trykkføler, men fikk fortsatt ikke start. Alt av sikringer ble sjekket og funnet i orden. Verkstedet visste ikke hva de skulle gjøre videre.

 

 

Er det noen som har et tips på hva som kan være galt? Jeg bor i Vestfold, noen som kjenner til et firma som er flinke på denne problematikken?

 

Setter stor pris på innspill da jeg er rådvill.. God sommmer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det pleier å være en utetemperatursensor som skal forhindre innkobling av ac under 5c utetemp. Denne kan fuske.

Det skal heller ikke være mulig å kjøre ac uten at viftebryteren står på et sted mellom 1 og 4. Vrir du til 0 skal også ac slå seg av. Mulig det kan være noe fusk her også.

 

For jeg regner med at du ikke har climatronic, altså klimaanlegg med display og knapper?

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg tatt en titt på denne temperaturføleren kanskje. Vet desverre ikke hvor den sitter, eller hvordan den ser ut på disse bilene. Men et manuelt ac-anlegg er veldig enkelt bygd opp, elektronisk sett. Så det letteste er nok å lokalisere alle brytere/følere i anlegget, og koble forbi en og en til anlegget starter. Du har ihvertfall fylt opp gass, så da kan du utelukke det.

 

Og vifta(inni bilen) nevnte jeg fordi denne også er koblet inn i anlegget på et vis. AC vil ikke(og skal ikke) starte uten at vifta står på. Vifta di funker jo, men det kan være noe elektronikkforbindelse mellom vifte og ac som fusker litt :)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk den svarte plastsaken oppå batteriet. Der sitter det et par-tre sikringer. Det hender det blir irr eller at plasten smelter inni den, under sikringene. En av sikringene går til AC, har selv opplevd at dette skjedde, alt virket, vifte, lys i AC-knapp osv bortsett fra at den ikke kjølet. Det hender det er nok å røre litt på sikringen så starter AC-anlegget. Er det for mye irr eller dårlig kontakt må denne plastsaken skiftes. Er du heldig så er det bare dette som er feil:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

 

"Løp" nettopp ut i regnet, jekket opp dekselet til batteriet, løsnet det lille svarte lokket og sjekket de 3 sikringene. Ikke antydning til irr eller smeltet plast. Tok dem ut og satte dem inn igjen. Testet AC, men det er så kaldt her i Stavern at jeg ikke får sjekket om det funker ;-) Fikk i alle fall turtallsdropp når jeg trykket på AC knappen, så kanskje kompressoren slo inn?

 

Det er vel for godt til å være sant. Håper på varme, så jeg får testet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

hei..på min 01 tdi sitter ute tempføleren bakom dekslest i støtfangeren på førersiden bre neppe av dekslet så ser du en sort plastdings me noe dingser på som er skrudd i fangeren..fikk ivertfall beskjed om att det var tempføleren :) lykketil

-99 Subaru legacy stv

 

Forza Avhengi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

lea002, fikk du ordnet opp i problemet med AC feilen etter utetemperatursensor skiftet?

 

Har samme problem som deg. Forskjellen er at jeg får ikke turtallsdropp når jeg trykker på AC..! Lyset kommer på men ingen kaldluft kommer. Når jeg kjøpte golfen for snart ett år siden ble det fylt opp gass.

 

Det ble en jævlig varm bilferie i sommer på meg for å si d sånn :P

 

Regner med e er noe med kompressoren eller en kontaktfeil bak bryteren(?!). Er kompressoren "styrt" av utetemperatursensoren liksom? Noen hær som har byttet kompressor tidligere?

 

Har sjekket sikringene osv.

 

Takk for svar.

 

Mvh

Øystein

Golf IV 1.6SR 99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår