Gå til innhold

Harrymannen

Bruker
  • Innholdsteller

    48
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    1

Harrymannen vant dagen sist Desember 31 2015

Harrymannen hadde mest likt innhold!

Om Harrymannen

  • Bursdag 06/23/1967

core_pfieldgroups_99

  • Modell (eks S4)
    Golf IV
  • Biltype (eks Audi)
    VW
  • Årsmodell (eks 1995)
    1999
  • Yrke eller sivil status
    Mekaniker

Contact Methods

  • Bosted
    Horten

Harrymannen's Achievements

  1. Jeg kjører med aeroviskere på min Golf 4, sammen med de originale viskerarmene. Husker ikke delenummeret men Møller har de på dataen, bare be om at de ser litt nøye etter på ETKAen sin. Tror de kostet 2-300kr for et sett med to stk. De har forresten holdt i 3 år!!!! Litt bedre enn de vanlige viskerbladene og samtidig støyfrie:-)
  2. Får du turtallsdropp slår kompressoren inn ja. Det er ikke alltid du kan se eventuelt brudd eller dårlig kontakt i denne boksen, alt er jo støpt inn i plasten.
  3. Sjekk den svarte plastsaken oppå batteriet. Der sitter det et par-tre sikringer. Det hender det blir irr eller at plasten smelter inni den, under sikringene. En av sikringene går til AC, har selv opplevd at dette skjedde, alt virket, vifte, lys i AC-knapp osv bortsett fra at den ikke kjølet. Det hender det er nok å røre litt på sikringen så starter AC-anlegget. Er det for mye irr eller dårlig kontakt må denne plastsaken skiftes. Er du heldig så er det bare dette som er feil:-)
  4. Hei Roy87! Dyser tikker, det er normalt, men ikke så høyt at det høres ut som en diesel, da har du nok heller skjørtebank ja. Glem dysene, jeg er ganske sikker på at de ikke lager så høy lyd eller gir høyere forbruk enn vanlig. Dysene blir åpnet og lukket elektronisk. Mekanisk er de så og si feilfrie. Gasspjeldet kan være noe ute av kurs, som vil gi høyere forbruk. Du nevner noe om rykking når du slipper gassen, det bruker å være gasspjeldet som er årsaken til dette. Tipper at du (uten å ha hørt/sett på bilen) at du har to problemer; 1. Skjørtebank, bør ikke gjøres noe med. 2. Noe slitt gasspjeld, bør ikke gjøres noe med (den er dyr) før forbruket blir for høyt eller den begynner å stoppe på tomgang. Høyt forbruk kan selvfølgelig komme av helt andre ting, regner med du har fått lest ut feillager slik at det ikke er noe feil på lambdasonde, coil, eksostilbakeføring, luftmassemåler, tempføler osv osv.......
  5. Hei, beklager sent svar på dette. På min Golf blir tikkingen borte når jeg slipper gassen i fart (motorbrems) hvis det er det du mener:-) Ellers høres den også på tomgang når bilen står i fri. Vedr bensinforbruk så er det jo kjent at små motorer må ha en aktiv bruk av gasspedal i forhold til en større motor og det fører til høyere forbruk. (Jeg kjører også en Lincoln med 7,5 liters motor, denne bruker ca 2,2 liter pr mil, jeg snakker ikke om så store motorer) Når det er sagt, det høyeste snittforbruket jeg har målt på min er ca 0,85 ved småkjøring på vinteren. Ved aktiv langkjøring (jeg kjører ikke pent) ligger den på ca 0,7-0,75. Jeg greier også å få den ned i ca 0,6 på langkjøring men det orker jeg ikke i lengden. Hvis din bil bruker 0,8 ved normal langkjøring er nok det i overkant. Fyll opp tanken, kjør 10 mil på landevei så pent du kan, fyll opp igjen. Hvis den da har brukt mer enn 0,65 liter pr mil bruker den nok mer enn den skal. Håper dette hjalp:-)
  6. Normalt sett er dette skjørtebank, en kjent sak på 1,4 literen. Med forbehold om at det ikke har skjedd noe annet med din motor er dette en ufarlig lyd, tut og kjør! Kjøpte selv en slik Golf med slik lyd, vel vitende om problemet. (Har vært VW-mekaniker) Den hadde da gått 140000km, bilen har nå gått 196000km og lyden er som den alltid har vært, verken bedre eller værre. Møller byttet en del motorer på garanti når denne motoren kom men sluttet med det etterhvert da det ikke har noe å si for driftssikkerheten. Igjen må jeg ta forbehold om at det er denne lyden du hører men mest sannsynlig holder det å lukke ørene og kjøre videre!
  7. Dra på Møller, gi dem skiltnummeret ditt, eventuelt chassinummeret, 2 minutter etterpå spankulerer du glad og fornøyd ut døra med rett reim under armen. Blir ikke enklere enn det!
  8. Spray inn startgass i innsuget og prøv og start. Starter den da er tenningen ok. Da er det bensintilførselen som feiler. Starter den ikke med startgass får den ikke strøm. Sjekk tannreimen også. Er den røket vil bilen ihvertfall ikke starte.
  9. Rattet må av! To små hull bak rattet hvor en skrutrekker skal inn (ca 8-10cm???) og presse på et par mothaker/klemmer for å løsne rattet. Kan være litt k...ent å treffe på hakene.
  10. En 60000-service består bl.a. av skifte av plugger, luftfilter, pollenfilter, olje og filter. Dørhengsler/låser skal smøres, kontroll av væskenivåer i motorrom, kontroll av alt under bilen (eksos, bremser, forstilling osv), Kontroll av lys m/innstilling av hovedlys, kontroll av feillager osv. Ganske omfattende synes nå jeg. Tannreimen har intervall på 120000km men kjører selv ikke mer enn 90000 eller 5-6 år imellom skift. Husk at strammehjul og vannpumpe må skiftes samtidig. Håper dette var til litt hjelp:-)
  11. Grunnen til motorbytte var stort sett pga skjørtebank. Det er den samme lyden du mest sannsynlig har, kan høres ut som ventiltikk. Dette var garantiarbeid som til dels var bortkastet og som Møller sluttet med når de fant ut at motorene ikke ble skadet av denne lyden. Denne skjørtebanken vil mest trolig ikke utgjøre noen fare. Kjøpte selv min Golf med denne lyden, vel vitende om problemet. Den hadde da gått 140000, nå har den gått 187000 og lyden er lik. Ingen forandringer her. Vedrørende oljeforbruk/dårlig trekkraft er det vanskelig å si. Du må i hvertfall sjekke om oljeutluftingen er bygd om. Du finner ut dette ved å se etter en el.kontakt på utluftingen i bakkant av motoren, mot torpedoveggen. Har den ikke fått tilkobling her, kan utluftingen være tett og skape overtrykk i motoren. Da må du handle inn ombygningssettet, rengjøre alt og håpe på det beste. (Normalt vil denne feilen spytte ut olja rundt der det er tett men ingen bil er lik) Dette er synsing uten å ha sett bilen, det kan selvfølgelig være andre årsaker til dine feil:-) Den lille tannreimen mellom kammene kan være ufyselig å få riktig, selv om det ser bra ut. Du har overhalt toppen så da er det fort gjort å gjøre dette feil ved sammenmontering. Litt avvik her så har du dårlig trekkraft. Sjekk opp dette også.
  12. Det er nødblinkknappen midt på dashbordet. Releet er innebygd. Bare å vippe ut og inn med ny, meget enkelt:-)
  13. Hvor gammel er vannpumpen? Hvis skovlene har løsnet fra akselen i vannpumpen (det har skjedd før) går den ikke rundt og da blir det null sirkulasjon av kjølevannet. Håper ikke toppen er sprukket da.....
  14. Det sitter noen sikringer i boksen oppå batteriet. Kontaktstykkene under sikringene har en tendens til å bli varme og ryke av etterhvert. De kan få kontakt når du rører på boksen men bare sporadisk. Du ser gjerne at plasten er noe smeltet rundt/under sikringene. Bestill ny boks hos Møller, den er ikke så dyr mener jeg å huske. Da er problemet ditt løst. Jeg hadde samme problemet som deg men da var det AC-pumpa som ikke virket. Den har også sikring i den samme boksen.
  15. Bytte av styrestag eller endeledd er fort gjort, det er forsåvidt en billig jobb, også hos Møller. Problemet er at jobben inkluderer forstillingskontroll, derfor blir jobben dyr. Møller har stort sett de beste apparatene, og ikke minst: folk som kan bruke de! Bytter du delene selv og jaller det sammen må du om kort tid kjøpe to nye fordekk pga skjev spissing, da blir det dyrt allikevel. Du kan selvfølgelig bruke bakgårdsjustering med målebånd e.l. men da kan rulleretningen bli forskjellig på for- og bakhjul med etterfølgende dårligere kjøreegenskaper og dekkslitasje. Uansett hva du velger, ta forstillingskontroll på verksted, om de heter Møller, Snapdrive osv, da blir du fornøyd!
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår