Gå til innhold

Toppakning og strekkbolter. Hvorfor må disse erstattes?

Ranger emnet


btl

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg bare lurer på hvorfor toppakning og strekkbolter må byttes ut når man bytter topp.

 

Jeg skulle egentlig bare ha testet en motor uten å koste ca 2500kr for ny toppakning og strekkbolter.

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du av toppen så må du nok teste om den er litt skjev og karnsje slipe den rett på et verksted. Sliper alltid toppen hvis jeg må bytte topppakning, er som oftes en grunn til at di ryker. Ps ikke alle topper har så god klaring at di kan slipes sjekk med fagfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppakning er engangs, om man ser bort i fra kobberpakninger og slikt som kan glødes og gjenbrukes. Er mange som har hatt hell med å gjenbruke en så og si ny pakning, men det anbefales ikke,r ett og slett for det er kun flaksen som avgjør resultatet. en gammle brukt pakning, har sine svakheter, er ofte sprø og henger ikke alltid like godt sammen, den mangler også spennet i sylindertetninger og tetningstoff.

 

Strekkbolter behøver ikke alltid byttes, de har som oftest ett maksmål, som de må skiftes etter, noen skal alltid skiftes, det holder som regel fint uten skifte av disse også, men å bruke 2-300 kroner på dette er ikke så surt når man vet alternativene.

 

Hva slags bil er dette til, med de prisene, tror ikke jeg når 2500 for deler til toppakningsskifte med orginaldeler på min MB en gang.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en Ford Scorpio 2.5 VM diesel. Pris toppakningssett hos Meca var ca 800kr, men kunne ikke skaffes, så da må jeg vel kjøpe orginalt. Vet ikke om dette gjelder stekkboltene også, men tror de også er dyre?

Mitt anslag på 2500kr er nok sikkert feil, men jeg bare antar at toppakningssettet koster ca 1300kr på Ford og strekkboltene sikkert omtrent det samme.

 

Saken er:

Bilen var tom for vann, fordi det lakk inn mot radiatoren. Så ble den stjålet og det ble kjørt ca 30km uten vann. Den havarerte heftig og sensorer inn til kjølevannsfølerne smeltet. Boltene til vippearmene ble revet ut av gjengene og alle dysene løsnet og topplokksboltene løsnet.

Jeg plukket av toppen nå, og stemplene og veggene ser greie ut. Alle 4 toppene på motoren hadde sprekker mellom ventilene. Denne motoren har 4 seperate topper over hver sylinder og underliggende kam, istedenfor en topp som er vanlig.

Toppakningene ser ganske greie og hele ut. Motoren hadde bare gått 100 000km og stått i 10 år før jeg kjøpte den.

 

Jeg ønsker alikevel å teste motoren før jeg bruker noe penger på den. Bilen skal på EUkontroll i høst og er sikkert tvilsom teknisk. Har ikke lyst til å bruke noe penger på å fikse motoren uten at jeg vet hvordan eukontrollen vil gå, men så vil jeg også vite hvor bra det kan fungere å bruke opp en brukt toppakning og topplokksbolter før jeg kaster bort et par timers arbeid på det :-)

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det forresten er ca 20 topplokksbolter. M12 og M14 dobbeltorx/tolvkant (XZN?) Andre motorer jeg har vært borti har bare hatt 10 topplokksbolter

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pakning blir jo hardere og flatere når du strammer til den. Bare ta skyvelær og mål en ny og brukt pakning så ser du det. Har du først klemt en pakning så er sjangsen stor for at den ikke vil holde tett neste gang du klemmer den. Det som skjer med strekkboltene er at toppen blir dunket mot boltene, samtidig skal boltene holder igjen toppen. Altså motorgangen strekker og svekker boltene.

 

Jeg anbefaler deg å bytte toppakningen, og så ser du selv med strekkboltene.

Endret av _Evje_

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan man måle om toppen er skjev? Hva trenger man av utstyr? Her er det vel ikke så lett, da det er 4 seperate topper og det derfor er vanskelig å måle noen skjevhet?

 

Stempler beveger på seg og jeg kan ikke se noen synlige skader på sylindervegger eller stempler.

Hvordan bruker det å gå med bunndelen ved slike havarier? (tom for vann, toppboltene løsnet, dyser løsnet, bolter til vippearmer revet av gjengene) Vannkanalene er vel i toppen og det er vel toppen som rammes hardest. Hvor sannsynlig er det at det er noen andre skader på bunndelen? Jeg har ikke lyst til å plukke denne ut av bilen da det er mye jobb, og jeg har trang garage :-(

 

 

Samme motor som i Chrysler Voyager dette vel... kan kanskje finnes noen flere alternative kanaler for deler til denne. Lancia-sjappa ved Teisen har nok også vært borti denne motoren i sin tid.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_VM_Motori_engines

 

Dette er vel en 425 OHV? og jeg tror Ford Scorpio skulle stått på lista der. Denne motoren har registerdrev, mens Chrysler har kjede.

 

Jeg fant forresten kvittering på toppbytte fra tidligere eier på over 40 000kr. Stakkars jævel :p

Endret av btl

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel en 425 OHV? og jeg tror Ford Scorpio skulle stått på lista der.
Jepp, Lancia Thema kunne også vært nevnt. AutoItal i Fyrstikkbakken 2 var det jeg tenkte på forøvrig. Bør ha vært borti den motoren noen ganger, selv om dieselmotor ikke var det vanlige på 90-tallets italienere her hjemme.

 

Kunne ellers vært artig å hørt versjonen som sto i Alfa 33; 3-sylindret 1,8 TDic... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår