ErmaCk Skrevet Juni 28, 2010 Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2010 kan noen hjelpe meg? er det bare til å ta av alt og ta ut demperene og skru fast igjen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ErmaCk Skrevet Juni 28, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2010 Det er en ford mondeo 98 stv Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terjeth Skrevet Juni 28, 2010 Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2010 Du bør ha fjærklemmer hvis ikke demper og fjær sitter separat. En godt utstyrt verktøykasse er også greit:) Noen med bedre erfaring har sikkert bedre tips å komme med:) Siter 1997 VW Golf Joker 1.6 1983 VW Golf 1.5 C x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI x 1987 VW Golf CL 1.6 x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ErmaCk Skrevet Juni 28, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2010 takker, men går det utover forstillingen. Demperene ligger inni fjeringene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Futte Skrevet Juni 28, 2010 Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2010 (endret) Tror det er samme som på 95Mondeo, isåfall; Du må ha ; fjærklemmer, WD40 el.l, 2 bukker, fastnøkler og skrallesett med 13-21 er flott, stålbørste og sandpapir 100, ett motorspett eller STORT flathjern, latmann, hammer, treklosse, en 8mmtykk Lang bolt, eller kobber-dorr som er butt i enden, En 15mm fastnøkkel med vinkel som er åpen i toppen slik at du får en Umbrako-nøkkel i midten for demontering av demper i toppen, og helst ikke jobb alene.. Foran Løsner du hjulene og setter bilen på bukker. Ha WD40 på boltene nede på fjærbeinet på navet, "bak" bremsecalipter og på bolten til lenkearm/stabelisatorstag-arm i festet midt på demperen/fjærbeinet. La virke i 5minutter eller en kaffekopp. Deretter tar du hammeren og gir de noen slag på bolthodet før du prøver å skru de løs da det hender det hjelper. Løsne på boltene med skralle/latmann. Ikke skru boltene helt ut før du løsner demperen i toppen under mottorrommet. Deretter tar du ut boltene nede på fjærbeinet og på lenkearmen. Om boltene ikke løsner, kommer 8mm bolten/kopperdorren inn i bildet. Bruk den til å FORSIKTIG banke bolten løs. Prøv å ikke skade gjengene. Så kan du prøve motorspettet/skruhjernet å bende litt på festet til demperen nede. Demperen må opp av festet på navet. Dette sitter, så du må nokk frem med hammer... *OBS* VÆR FORSIKTIG MED DENNE!!! Når du får den opp og ut, løsne mutteren i toppen av demperen som holder fjærskåla, men ikke skru den av. På med fjærklemmer på hver side av demperen, og stram de så jevnt som mulig. Når du ser at fjæra ikke ligger i press mot toppen/bunnen av fjærskåla, kan du ta av fjærskål og fjær på den gamle demperen. Ta også av plast beskyttelsen som skal være utenpå demperen "inni" fjæra og sett den på den nye demperen. Sett fjæra på den nye demperen/fjærbeinet, børst av fjærskåla fra toppen av den gamle demperen og sett den på den nye. Det er spor i skålene som fjæra skal "ligge i". Deretter er det å stramme mutteren i toppen av skåla, og løsne fjærklemmene. *OBS* Puss så nede i hullet du skal tre demperne i på navet med stålbørste og sanpapir, og ha på WD40. Detter sjelden på plass også. Så er det bare å reversere avmontering. Det er spor som boltene nede på fjærbeinet skal igjennom på navet. Litt plunder å treffe. Bake er det "bare" å løsne boltene oppe og nede. Bukker, WD40, la virke, banke litt, latmann, løsne, puss, sett på nye. Når du stramer til så ikke bruk latmann og alle krefter, men dra godt til med skralle/lang fastnøkkel. TIPS Når du først har av hjulene, sjekk over skiver, klosser, bremseslanger og se om toppen av demperlageret foran er slitt. Du trenger ikke ut med ABS/antispinn følere, men de sitter i fester på fjærbeinet som kan løsnes og henger litt i veien mens du jobber med fjærbeinet.. Skal ikke ha innvirkning på forstilling, men det er ikke dumt å ta hjulstillings-kontroll med 2-3års mellomrom... Endret Juni 28, 2010 av Futte Siter _______________________ Med hilsen / Best Regards Anders T. Flat Out Racing "When in doubt, go flat out." Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ErmaCk Skrevet Juni 29, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 29, 2010 takker for god informasjon. skal skrive innpå hvordan det gikk når eg er ferdig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kje Skrevet Juni 26, 2018 Rapporter Share Skrevet Juni 26, 2018 På 6/29/2010 den 3:32 PM, ErmaCk skrev: takker for god informasjon. skal skrive innpå hvordan det gikk når eg er ferdig. Hvordan gikk det? ☺ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Juni 26, 2018 Rapporter Share Skrevet Juni 26, 2018 56 minutter siden, kje skrev: Hvordan gikk det? ☺ Hvis du ser på tidsstemplingen til innlegget så er dette 8 år siden. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kje Skrevet Juni 27, 2018 Rapporter Share Skrevet Juni 27, 2018 På 6/26/2018 den 6:58 PM, Jesper1201 skrev: Hvis du ser på tidsstemplingen til innlegget så er dette 8 år siden. Rekner derfor med at han er ferdig? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Juni 28, 2018 Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2018 Sist han var aktiv var i april 2013, får du svar blir jeg overrasket. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.