Gå til innhold

Skal legge anlegg, og er helt lost

Ranger emnet


Noober

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal legge anlegg i bilen min. Og jeg har tenkt å lage basser bak. Lage en egen kasse med 2 600w bassere. Jeg har 2 kondensatorer og en forsterker. Og jeg har ikke snøring på hvordan jeg skal koble ledninger, sette sammen forsterker, kondensator og sånn. Jeg er helt på jordet, men jeg vil ha bra lyd.

Trenger jeg alt dette utstyret, hvordan skal det kobles? Takker for alle tips, jeg er som sagt helt blank

 

- Tar forbehold om at dette kanskje er en unødvendig post, evt gi meg en link til en annen tråd.

VW Passat 98'

Honda CBR 125 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av ledninger trenger du:

Powerkabel, fra batteriet til forsterker.

Jordkabel (bør være av samme kvalitet og tykkelse som powerkabel, hvis ikke kan forsterkeren gå "åt skauen").

Signalkbel, som sender lavnivåsignaler fra cdspiller til forsterker.

Remotekabel, som sender signal om at forsterker skal skru seg av og på (mellom spiller og forsterker)

Høyttalerkabel, mellom forsterker og høyttaler.

Du bør også ha en sikring på powerkabelen. Denne plasseres maksimalt 35cm fra batteriet.

 

Kondensator vet jeg ikke helt hvordan man kobler, så lar noen andre uttale seg her.

 

Det står merket hva og hvordan man kobler ledninger på forsterkeren.

 

Dette er spekulasjoner, ikke drep meg hvis det er noen som har mer peil:

 

Du kan enkelt lage en lukket eller en åpen kasse til subbene. Du kan bygge en åpen kasse, dersom du ikke har plass til å bygge en stor, lukket kasse. Den lukkede kassen må ha mer volum for å tilsvare bassgjengivelsen til en åpen. Store kasser gir dypere bassgjengivelse, mens de små kassene (liker å kalle disse for "punch-kasser") er bedre på å gi bass ved f.eks musikkstilen i technosanger. Du bør også ha en skillevegg i kassen, hvis du skal ha to elementer i samme kasse.

Endret av uno45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder dette, så er vi alle noobs en gang på dette.

Selv føler jeg meg rimelig trygg på kobling av anlegg, og får justert det dit hen jeg er fornøyd, bygge kasser har jeg minimalt med erfaring med, men ett par generelle småtips kan jeg komme med der og.

 

Kabler:

Strømkabler kan man fint handle på Biltema, de har greit utvalg i normale dimensjoner, og kablene er av god kvalitet, de har også greit utvalg i koblingsmateriell, og det meste her er av like ræva kvalitet som det man få andre steder, altså med det mener jeg at selve koblingene holder mål, men plasten det sitter i ikke er så bra(Det finnes sikkert bedre ting mye dyrere andre steder også).

 

Signalkabler fra biltema er etter det jeg har hørt ikke akkurat det beste, men jeg har dessverre ikke noen andre å til/fra-råde, da jeg aldri har hatt trøbbel med dette, annet enn dårlige phono-plugger(RCA). Kjøp minst dobbeltskjerma kabler, og legg opp nok med en gang.

 

Jeg vil anslå at du vil greie deg helt fint med 21 mm2 kabel, og du bør bruke minst det samme på jording/minusforbindelse, 6 meter som du får for 300,- i ovennevnte butikk holder som oftest helt fint, sikringsholder bør du montere så nærme batteri som mulig, 25-30 cm mener jeg er det maksimale i henhold til reglene, men sikringen bør være før evt. skumle gnissningspunkter som f.eks. torpedovegg.

Skal du ha flere forsterkere, kan det være en idè med en koblingsboks baki, kan uansett være en god idè da mange forsterkere har terminaler som ikke er egnet for store tverrsnitt, er nok mye lettere å tilkoble 2 x 8 mm2 enn 21 mm2 på forsterker, og det vil jo og være en praktisk plass å koble til en kondensator også.

Mange kobler kondensatoren til på vei til forsterker, og den kobles da til paralellt med forsterker.

Plusskabel bør legges varsomt, og beskyttet, pass på skarpe kanter

 

Signalkabler bør legges opp unna andre elektriske ting så sant det er mulig, jeg har pleid å legge de langs kardangtunell under teppe, gjerne sammen med remotekabel, og leg legger dem sammen, teiper for ca hver 30 cm, og gjerne teip dem fast i underlaget også, tenk på skarpe knekker og gnissing, legg og opp nok kabler med en gang, minst 2 par, gjerne 3 par, så har du enten ett sett i reserve, eller enda viktigere, nok til videre anlegg.

 

Husk Remotekabel, legg skikkelig med engang, så du slipper trøbbel, og minst like viktig, du slipper å irritere deg over løse kabler, bulende tepper osv. , ta deg god tid, og pass på å ha nok ende i begge ender.

 

Skru fast forsterkere en lett tilgjengelig plass, beskyttet, og gjerne litt skjult, tenk på kjøling.

Monter evt. kondensator en lett tilgjengelig plass den og, men vikigere at den ligger beskyttet, gjerne så du kan lese av evt. voltmeter. Bruk minst samme tverrsnitt som forsterker. til denne.

 

Jording: Finn gode, solide jordingspunkt, jeg likere ikke å borre hull i bilens chassis, emn heller det enn å feste i låskasser og slikt. Borr evt. hull i avstivninger mot bilens hattehylle/innerskjerm, gjerne flere sammenkoblete, gjør reint, bruk skiver som "graver" seg inn i metallet, sett inn med rustbeskyttelse evt. fett.

 

 

Når det gjelder kasser, søk på sidene til produsent av elementer, se om du finner noe passende deg, søk gjerne litt utenom på nettet, prøv å tilpass de planene som passer deg best til bilen din/deg, prøv å unngå rett bakvegg på kassa, og om det er elementer som ikke spiller likt skal de ha delt kasse.

 

Dette er mine tips og erfaringer, litt tungvinnt skrivd kanskje, og sikkert mange som er uenig, men du gjør ikke noe alvorlig galt om du følger dette.

 

Hilsen en som har montert mye anlegg, men ikke bygd noe særlig selv, og er bilmekaniker.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyttalerkabel, mellom forsterker og høyttaler.

 

Takker for tips. Men trenger man ikke signalkabler fra spiller, til forsteerk også til høyttalere? Bruker man samme sett signalkabler til subs og høyttalere? en kabel på input og 2 output?

 

OG hvordan setter man en sikring på en strømkabel?

VW Passat 98'

Honda CBR 125 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyttalerkabel, mellom forsterker og høyttaler.

 

Takker for tips. Men trenger man ikke signalkabler fra spiller, til forsteerk også til høyttalere? Bruker man samme sett signalkabler til subs og høyttalere? en kabel på input og 2 output?

 

OG hvordan setter man en sikring på en strømkabel?

 

 

Nei, bare fra spiller til forsterker.

 

Hvis du er smart kjøper du det som heter "slutt trinns sett" fra biltema til 249,- ellerno, med alt du trenger for å koble opp.

Strømkabel, jordingskabel, dobbelt sjerma signalkabel med remote, høytallerkabler og sikringsholder med 40amp sikring, jeg byttet ut å kjøpte 50amp sikringere istede, men bruker samme sikringsholder :)

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilstereo/Monteringsdeler/Installasjonspakke-for-montering-av-sluttrinn/

 

Bygging av kasse har jeg null erfaring med desverre, men montere annlegg har jeg litt kompetanse i, lykke til :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arghh, hater å ikke skjønne ting. Men har en følelse at dette er lettere og mer morsomt enn det virker til. Har så lyst til å klare det selv :cool:

 

Okei, tror jeg skjønte det med sikringen. Har fysikk på skolen, og skjønner ikke sammenhengen med resistans (ohm) og ampere her. Men okei, sikring ja.

 

Får litt frysninger av de små duppedittene nede til høyre på bildet. De er til å feste strøm på batteriet og jording de størte ikkesant? og de små ? irriterer meg at de ikke bare kunne vært ferdig montert liksom, men det er vel forskjellige innganger på spillere.

 

Jeg har jo et budsjett innenfor 4-5 tusen på det her. Har sett for meg å bruke origial spiller, men det spørs jo om det er ISO kontakt og utgang for RCA kabler ikkesant?

 

Så, hvis jeg har skjønt dette riktig: Vi begynner med spilleren. Ifra spilleren skal det legges signal-kabler og remote kabel på den ene sida av bilen. Og selvom man skal ha bare bass, eller bass og speakers, så trenger man bare et sett med signal fra spiller til forsterker, ikkesant? som man setter i input. Og da er det output på forsterker til høyttalere og bass vel. Hvordan legger man kabler fra forsterker til bass, bare RCA, signal?

VW Passat 98'

Honda CBR 125 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo et budsjett innenfor 4-5 tusen på det her. Har sett for meg å bruke origial spiller, men det spørs jo om det er ISO kontakt og utgang for RCA kabler ikkesant?

 

Du kan (hvis ikke jeg tar helt feil) få tak i forsterkere som kan virke med høynivå-in, altså det som gir lyd i høyttalere, så selvom du ikke har ISO og utgang for RCA kan du fortsatt bruke denne spilleren. Tenkte å gjøre dette i min bil, men fordi jeg bare har kasett i denne, bytter jeg hele skiten.

 

Så, hvis jeg har skjønt dette riktig: Vi begynner med spilleren. Ifra spilleren skal det legges signal-kabler og remote kabel på den ene sida av bilen. Og selvom man skal ha bare bass, eller bass og speakers, så trenger man bare et sett med signal fra spiller til forsterker, ikkesant? som man setter i input. Og da er det output på forsterker til høyttalere og bass vel. Hvordan legger man kabler fra forsterker til bass, bare RCA, signal?

Riktig! Men husk: Du kan få forsterkere med både 1,2,3,4,5,6 osvosv inputs... Så å velge spiller utifra hvor mange høyttalere du skal ha er en god ting, hvis ikke kan du bruke bananplugger :)

3990310126_8221_scanpart_large.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan (hvis ikke jeg tar helt feil) få tak i forsterkere som kan virke med høynivå-in, altså det som gir lyd i høyttalere, så selvom du ikke har ISO og utgang for RCA kan du fortsatt bruke denne spilleren. Tenkte å gjøre dette i min bil, men fordi jeg bare har kasett i denne, bytter jeg hele skiten.

 

 

Riktig! Men husk: Du kan få forsterkere med både 1,2,3,4,5,6 osvosv inputs... Så å velge spiller utifra hvor mange høyttalere du skal ha er en god ting, hvis ikke kan du bruke bananplugger :)

3990310126_8221_scanpart_large.jpg

 

Ikke for å være stygg, men hva pokker har bananplugger med bilstereo å gjøre?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er voldsomt kjekk jeg...

 

Eneste vettuge grunnen jeg kan se til å bruke bananplugger er til evt. hurtigkobling til basskasse, men det finnes jo bedre alternativer som man ikke risikerer å kortslutte sånn uten videre.

Bananplugger var noe Tandberg brukte på 50-tallet :-)

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er voldsomt kjekk jeg...

 

Eneste vettuge grunnen jeg kan se til å bruke bananplugger er til evt. hurtigkobling til basskasse, men det finnes jo bedre alternativer som man ikke risikerer å kortslutte sånn uten videre.

Bananplugger var noe Tandberg brukte på 50-tallet :-)

 

Var det jeg regna med ;)

 

Men jeg har satt noe lignende i spillern, slik at den "får" 4 utganger, for den hadde bare 2, slik at alle inngangene på forsterkeren blir brukt... Vet ikke om det kalles bananplugger eller ikke, men det ligner fælt. Du kan få lov til å opplyse meg om nye navn om du vil? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg med.

Det er nok Y-ledd, eller splittere som mange kaller dem.

Det funker fint det, men krever mye justeringer, og ikke elt blir akkurat som man vil ha det, men ett greit alternativ for de som ikke er så kresne, eller har veldig bra delfilter på forsterkere.

 

Jeg har alltid holdt på med slike, helt til jeg fikk en spiller 3x phono, med Rearm Front og Sub, justeringer er jo en lek i forhold, og man går ikke på akkord med lyden.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår