Gå til innhold

Var sensor for gammel eller er jeg dum? (Auto Start-Stop Funksjon)

Ranger emnet


coxcomb

Anbefalte innlegg

Ja det er det. Er ikke det 'vanlig' også i Norge og det en burde gjøre? I Storbritania blir en lært opp i å 'make it safe', dvs. sette den i fri, føttene av pedalene og håndbrekket på, særlig om en står først i ett lyskryss, men det er vel sett på som litt overkill i andre land med lavere trafikktetthet så det gjorde jeg ikk

Endret av coxcomb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du står med bilen i fri og clutchpedalen ute sparer du riktignok motorens aksiallager, men du får en håpløst lav beredskap dersom det skulle skje noe i trafikkbildet rundt deg og som medfører at du må sette deg i bevegelse i en drittfart.

 

Det er riktignok 24 år siden jeg tok lappen, men jeg er fast bestemt på at ovenstående var begrunnelsen for ikke å sette den i fri i påvente av grønt lys.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, helt enig i duct tape og wd-40 sitatet(!) :)

 

Når det gjelder å sitte med clutchen nede og i gir er virkelig noe en blir lært opp til i Norge? Jeg er enig i at om en kan se fotgjengere parallelt få grønt lys el. lign. kan det være forsvarlig å forberede bilen til å bevege seg fremover, m

Endret av coxcomb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville sendt en skriftlig klage på sensoren om du strøyk som følge av det, du kan ikke klage på avgjørelsen ettersom jeg har forstått, emn du kan klage på sensoren.

 

Ellers, prøv å finn en normal bil å kjøre opp med, så du slipper dette tullet.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja enig i at alle denne elektronikken er noe surr (liker det gamle Enzo Ferrari sitatet om at aerodynamikk er for folk som ikke kan lage skikkelige motorer) Min egen bil er en '93 modell Ford Explorer XLT (før de krympet dem i '95 og introduserte den større Expedition) med en fin liten V6er på 4 liter. Om den glugger ned under 2 liter på mila har den en veldig god dag :)

Endret av coxcomb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sensor tar nok mer hensyn til sikkerhet enn miljø i oppkjøringssammenheng. Det var jo ikke slik at vi i gamle dager før bensinkutt-devicenes tid ble premiert for å skru av tenninga i nedoverbakker selv om det sparte miljøet og reduserte forbruket. En slik praksis er jo forbundet med stor fare ved at alt av servovirkning blir borte. Dumt ved sving og brems.

 

Når det er sagt synes jeg det er pussig å stryke som en følge av en moderne og akseptert innretning som start/stopp-funksjon.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fantes da vitterligen verken servoer eller sikkerhet i gamle dager, gamle ørn?! :D Min første bil hadde ikke engang servoassisterte bremser. To skolekompiser som lånte bilen min kom tilbake og påsto det var noe feil med bremsene.

 

Hadde jeg vært sensor eller lærer hadde jeg (fortalt at og eller) latt det være opp til førern å vurdere hvor lenge bilen blir stående i de forskjellige lyskryss og situasjoner. Jeg formoder at motoren starter på et øyeblikk ved å se på akseleratorpedalen.

 

Noe jeg er opplært til å synes er mye verre er folk som rir utålmodig på clutchen i påvente av å slippe utpå, typisk med slak helling bakover.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fantes da vitterligen verken servoer eller sikkerhet i gamle dager, gamle ørn?! :D Min første bil hadde ikke engang servoassisterte bremser. To skolekompiser som lånte bilen min kom tilbake og påsto det var noe feil med bremsene.

Da hadde sannsynligvis kompisene dine helt rett, for en bil med tromler og korrekt justerte bremser uten servoassistanse bør ha rimelig god pedal, da tromlene drar bånda innpå når det er rett.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg skjønnt det riktig med at du setter bilen i fri vid hvert kryss/stopp?

Hvis det er tilfelde så kan det ha med sikkerheten å gjøre.

Hvis du blir kjørt på bakfra med bilen i fri så triller du ivei (sikkert ikke alle som bruker brekk ved stopp)

Har du den i gir triller den ikke like langt.

 

Det er grunn til at bilen skal stå i gir ved oppkjøring i sverige.

Octavia vRS

 

http://www.rsklubben.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå nevner ikke trådstarter om han strøk pga. motor-start-stopp problematikken eller andre forhold? Jeg vil tro førstnevnte ikke var utslagsgivende, eller?

 

Dersom du står med bilen i fri og clutchpedalen ute sparer du riktignok motorens aksiallager, men du får en håpløst lav beredskap dersom det skulle skje noe i trafikkbildet rundt deg og som medfører at du må sette deg i bevegelse i en drittfart.

 

Nå tror jeg ikke trådstarter kjørte opp i downtown Jar-i-Syah og behovet for rask utgruppering ikke var prioritert. Eller har Oslo blitt så ille siden sist jeg var der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Okey Einar og Reodor. Jeg skylder dere et svar. Fant igjen denne mailen nå da jeg ikke hadde tid til sånt på forsommern. :(

 

Min første bil var en '73 Corolla KE20 med ca 8" skiver foran og ca samme bak. Såvidt at et sett 12" felger går over caliperne. :D Dessverre lot rusta bestemme levetiden på denne så jeg kjøpte meg en '74 noen år senere. Samme der også. :D Dog fikk KE30 fra '74/75 servobremser.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår