Gå til innhold

Justere opp turbo og diesel på 96 mod


B1dik2

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har funnet ut at jeg skal prøve å få EU-godkjent gamle mondeoen som jeg krasja i vinter. Har lyst til å prøve å få litt mere effekt ut av den, men er usikker på hvordan mulighetene er for det.

 

Det jeg tenkte var å få Justert turbo og diesel trykk/mengde? og muligens et billig "power"filter.

 

noen som har noen invendinger eller peil på om dette er mulig, og evt hvordan jeg gjør det?

89 Nissan Kingcab.

x: Subaru Justy, Ford Mondeo x2, Peugeot Partner, Bmw 328iA Touring M...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det ikke går er vel litt feil(På tynn is her men men), disse har vel ei elektronisk styrt dieselpumpe om jeg har forstått riktig, så da er det elektronisk trimming som gjelder, på enkelte biler funker det å modifisere litt koblinger også, men om det gjelder disse vet jeg ikke.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: monter turbotrykkmåler.

 

Dersom dette er en gammeldags mekanisk type dieselpumpe, så er det å finne justeringsskruen for mengde, og justere på litt og på turboen kan du justere det staget til wastegate for å få mer trykk.

 

Åpent luftfilter og eksos vil sikkert hjelpe litt.

 

Søk litt på nettet og du finner sikkert tegninger av pumpa, og noen anbefalinger om dieselmengde og turbotrykk.

 

Lykke til!

'04 Mondeo STV

'96 MB C220 Diesel til salgs

'85 MB 300Diesel solgt, '91 BMW E34 520i (solgt) '82 MB 300 Diesel (RIP) '80 Talbot Simca (RIP)'86 Opel kadett (RIP) '79 Volvo 244 (RIP) '76 Datsun 100A (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er ingenting umulig, men det er ikke bare å sette inn et chip, eller å skru wastegate og skrue pumpe.

En kompis fikk ut litt mer, men han jobba som mekaniker på et dieselverksted, og modifiserte pumpa i benk. Men i flg han selv ble det mye styr for lite

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er ingenting umulig, men det er ikke bare å sette inn et chip, eller å skru wastegate og skrue pumpe.

En kompis fikk ut litt mer, men han jobba som mekaniker på et dieselverksted, og modifiserte pumpa i benk. Men i flg han selv ble det mye styr for lite

 

Hvordan chipper man en bil uten elektronisk styring av motor?

 

Det er begrenset hvor mye ekstra man kan få med original pumpe og innmat i motor, men 10-15% burde vel gå an med litt rakere rør og konfilter.

'04 Mondeo STV

'96 MB C220 Diesel til salgs

'85 MB 300Diesel solgt, '91 BMW E34 520i (solgt) '82 MB 300 Diesel (RIP) '80 Talbot Simca (RIP)'86 Opel kadett (RIP) '79 Volvo 244 (RIP) '76 Datsun 100A (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, var det da:) førsteprioritet er å få skifta bremsene og bytta fangerne, og få den eu-godkjent. så får vi bare prøve oss litt frem.

 

er det foresten noen som vet om eksosen på diesel og bensin er lik bakover, med bøyer, kat og dempere på samme sted? tenker på fra torpedovegg og bakover?

89 Nissan Kingcab.

x: Subaru Justy, Ford Mondeo x2, Peugeot Partner, Bmw 328iA Touring M...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er i forbindelse med effektanlegg du tenker, vil jeg heller anbefale deg å bygge selv med slike deler du får kjøpt på torshov og biltema o.l.

Jeg gjorde det på en mercedes sugediesel jeg hadde. Bytta ut katalysatoren og fremre lyddemper på den med rakrør. Hadde den originale bakpotta, og lyden ble ikke mye høyere, men merket en del på responsen fra motoren.

 

Jeg vil også anbefale et k&n panelfilter (passer der hvor det originale står) fremfor diverse konfilter som bare står og suger varmluft. Du finner disse på ebay til ca 500 kroner inklusive frakt. :-)

'04 Mondeo STV

'96 MB C220 Diesel til salgs

'85 MB 300Diesel solgt, '91 BMW E34 520i (solgt) '82 MB 300 Diesel (RIP) '80 Talbot Simca (RIP)'86 Opel kadett (RIP) '79 Volvo 244 (RIP) '76 Datsun 100A (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan chipper man en bil uten elektronisk styring av motor?

 

Det er begrenset hvor mye ekstra man kan få med original pumpe og innmat i motor, men 10-15% burde vel gå an med litt rakere rør og konfilter.

Nei, nettopp. Det er ikke enkelt å trimme en slik. 10-15% dvs 9-13 HK med filter og eksos. Aldri i verden. Litt bedre respons kanskje, men maks 2 HK

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nettopp. Det er ikke enkelt å trimme en slik. 10-15% dvs 9-13 HK med filter og eksos. Aldri i verden. Litt bedre respons kanskje, men maks 2 HK

 

Jeg mente selvfølgelig i tillegg til at man justerer opp dieselmengde og turbotrykk, som er utgangspunktet for tråden...

 

Jeg er fullstendig enig i at det ikke alltid er mange hester å hente på filter og eksos, men på enkelte biler er det faktisk mulig å hente ut opptil 10 hester eller 7-8% på kun å fjerne katalysator, og jeg mener at hvis trådstarter ønsker mer effekt, bør han også droppe eventuell katalysator og kjøre med rakrør bortsett fra den bakerste lyddemperen. Det er en billig løsning som åpner opp ganske greit, uten å gi alt for mye bråk.

 

I følge K&N gir deres filter som regel 1-4 hester, og det stemmer nok. 1 hest for "vanlige" motorer, og et par til på motorer med allerede høy effekt eller spesielt astmatiske luftveier.

 

Totalt kan da filter og rør gi bortimot en 10-11 hester, i beste fall, men sannsynligvis en del mindre da dette er en relativt svak motor til å begynne med.

 

Den klart største effektøkningen vil man selvfølgelig få ved å justere turbotrykk og dieselmengde. Her er det som regel den originale pumpa som er begrensningen i hvor mye man kan trimme.

 

På gamle mercedes w123 turbodiesel er det noen fyrer i finland som tar ut bortimot 300 hester med, så vidt jeg vet, original innmat i motor, men maskinert pumpe og større turbo, intercooler osv.

 

Neppe samme skuddsikre kvalitet på en noenognittimodell fordmotor, men likevel relevant.

'04 Mondeo STV

'96 MB C220 Diesel til salgs

'85 MB 300Diesel solgt, '91 BMW E34 520i (solgt) '82 MB 300 Diesel (RIP) '80 Talbot Simca (RIP)'86 Opel kadett (RIP) '79 Volvo 244 (RIP) '76 Datsun 100A (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår