Gå til innhold

dj-vega; Kia Sportage 1995` (Levert inn skilter...)

Ranger emnet


dj-vega

Anbefalte innlegg

Bensinpumpa kan gjerne skurre litt naar den begynner aa troebble. Du kan trykkteste regulatoren ja. Ganske sjeldent at denne regulatoren tar kvelden egentlig.

 

Var bilen lik i oppfoerselen foer du skrudde opp innsuget, eller er den annerledes naa? Kan du ha klart aa sette en kontakt paa speilvendt?

 

Den hvite roeyken din har du nevnt noen ganger.. Kondensen i potta skal jo forsvinne kjappt. Kan det skyldes at det er kaldt, eller kan du ha tatt toppakningen slik at kjoelevaesken kommer inn i en eller flere av sylinderene? Egentlig litt rart om det har skjedd, siden turtallet gaar opp og ned paa den maaten. Sjekk hvordan tennpluggene ser ut.

 

I spjellhuset saa tenker jeg paa om selve akselen som gaar inn gjennom innsuget kan ha irret, men du kommer til med smoering?

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 712
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hei igjen.

Takk for svar.

Når det gjelder den hvite eksosen, så er det kun når bilen er kald.

Kan også til tider, (Vertfall når jeg var ute å kjørte og den begynte å fjuska) lukte surt.

Luktet litt surt i dag. Men usikker på om dette kommer fra bilen eller omgivelsene.

Skal også sjekke om det med spjeldet... Forsto nå va det mener med akselen.

Litt rart vis topppakkningen eller toppen skulle ryke allerede etter ca 20kkm.

Ble byttet romjulen 09. Kontaktene er "one way only". Med andre ord passer kun en vei. En mulighet er et par vakumslanger kan være blandet under sammenmonteringen. Men det kan jo prøves.

 

Ang bilens oppførsel før innsuget ble skrudd opp, så var den vertfall ikke i orden. Noe var galt uten tvil. Fant ut av Check Engine lyset manglet pære på baksiden av dashbordet. Lånte derfor denne fra Varmetrådene i Bakruta. (lyspærer med skru sokkel, ingen lodding)

Dette var dagen etter den begynte å tulle første gang. Kjørte fint en mil og slikt. Starta den senere stod å svev på tomgang, døde plutselig ut. Sjekka sikkringer og div. Startet etter en stund. Senere startet jeg bilen, da var CE lyset på fra bilen ble startet til den begynte å skape seg i en rundkjøring. (heldigvis 20m fra en bensinstasjon). Fikk tatt feilkode der...Der kom jeg fram til Injector (Dyse) 1. På vei inn til bensinstasjonen, rant inn mens jeg prøvde å starte den.... Traff en bekjent som sa det lukta ganske surt.

Fikk tatt feilkode å fikk starta den kjørte så hjem. Da merka jeg i oppoverbakken at den "holdt igjen" under akslerasjon... Merka det godt ved høyt turtall 3200->

Men jeg kan vell trykk teste sylinderene?, vet du som trengs og hva slags utstyr som kreves?

 

NB; Mener å huske at den sure lukta var kun når bilen ikke var skikkelig varm... Altså til tider under "oppvarmingen"...

Mvh dj-vega

Prosjekt; Kia Sportage 95` <---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk tennpluggene, se om det kan tyde paa noen forskjel paa de. Antar at du har sjekket fargen paa motoroljen og frostvaesken?

Jeg har en bil naa som jeg har tatt toppakningen paa. Den er rimelig grei naar den er kald, og med hvit roeyk. Naar den blir varm starter den aa fuske.

Du trenger sylinderlekkasje test. Du sjekker en og en sylinder med en spesielt apparat. -Har aldri gjort det selv, men det er ikke avansert. Tror det er to typer apparater paa markedet; ett som kan skrive ut et slags diagram, og et som viser en skala paa et haandholdt apparat. Kanskje det siste er saa enkelt at det selges paa Biltema..?

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tatt noen bilder og skrudde sammen bilen igjen... (bilen.... eller montert innsug og tennplugger)...

 

2011-11-13%25252017.31.56.jpg

 

2011-11-13%25252017.32.03.jpg

 

2011-11-13%25252017.32.17.jpg

 

2011-11-13%25252017.38.58.jpg

 

2011-11-13%25252017.39.05.jpg

 

2011-11-13%25252017.52.03.jpg

 

2011-11-13%25252017.52.14.jpg

 

De to siste er tennplugg nr 4. Nermest torpedovegg...

 

Skrudde den sammen, og den fungerte tidevis normal. Prøvde å gi litt gass ut i fra en rundkjøring. Da sluttet den å akslerere i et sekund så kom den...

 

Men nå er tennpluggene vertfall sjekka... Er det typisk tid for bensinfilter nå?

Mvh dj-vega

Prosjekt; Kia Sportage 95` <---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke vann/kondens paa tanken a?

Men uansett foer du gjoer noe annet naa: Bytt bensinfilteret.

 

At det ikke er olje i vannet, og vann i olja har du sjekket ut, ikke sannt?

 

Den sure lukten kan komme ifra Kat'en, og spiller evt ingen rolle.

 

Fuktigheten paa pluggene kan vaere uforbrennt bensin siden bilen gaar noe ujevnt. Eller om du har vann i olja saa vet du jo i saa tilfelle hvorfor pluggene er vaate. Husker ikke helt om du svarte paa det tidligere.

Endret av Deltaone

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var litt olje på tennplugg nr 4, på selve "hodet". Toppdekselpakningen har jeg liggende. Men er ikke blitt byttet enda...Vannet er fint å blått... Har ikke grøt verken på peilepinnen eller oljelokket...

 

De fleste pluggene var tørre. Kjent snev av fuktighet på tennplugg nr 3 og litt mer på nr 4.

Jeg tenker gjerne at dette bare fuktighet som kommer utenfra, mens den har stått i ro...

Hadde liksom reagert vis det dryppa vann fra pluggene liksom...

 

Men sur lukt fra katalysatoren? hva er det evnt tegn på. Husker det sjedde når den fjuska veldig før jeg begynte på dysene....

 

Hørte noe tikking idag... ikke ukjent fenomen, men denne gang kom det fra området rundt dysene, eller i samme området...

 

 

Ps. Tenkte å bestille nye NGK plugger fra ebay ASAP. Men tviler på at det er hoved årsaken til problemene..

Mvh dj-vega

Prosjekt; Kia Sportage 95` <---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renseprosessen i Kat'en kan gi lukt alla gammel fiskesuppe, raatne egg eller god gammel hore. Spesielt kan dette skje med eldre biler, dagens biler ogsaa, men sjeldnere tror jeg.

Vet ikke helt om olje leder stroem paa lik linje som vann. Mulig oljen evt kan ha foert til overledning ved max uflaks..?? Men det er lite sannsynlig. Hadde det gaatt spenninger igjennom oljen saa ville det vel ha startet aa brenne.. Men oljen kan ha foert til at pluggen har blitt varm, og evt oedelagt. Men uansett skal den ikke av den grunn begynne aa gaa hoeyere paa tomgang.

Jeg har hatt flere biler som har tikket i innsprutet. Vet ikke om det er slik paa din bil.

 

Bensinfilter..

Endret av Deltaone

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får bytte følgende når lønna kommer inn;

 

- Bensinfilter

- NGK tennplugger

- Tennkabler

- Topdekselpakkning

 

Noe annet? Bensintrykk regulatoren er ikke serlig dyr ifra statene...?

 

Andre ting som bør sjekkes opp?

 

Takk til begge dere to for tips.

 

Er det andre ting som kan gjør at det lukter tilsvarende surt? Regner bare med at det er katalysatoren som lager lukta vertfall.... Nesten helt ny den...

Mvh dj-vega

Prosjekt; Kia Sportage 95` <---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uforbrent bensin kan lukte, men ikke surt akkurat. Siden du ikke har oppdaget dette foer saa kan det jo vaere fordi at Kat'en er ny. Fullt vanlig at det kan lukte vondt i fra Kat'en.

Den tikkingen i fra omraadet rundt dysene, kan jo vaere overslag mot pluggene i fra oljelekkasjen da kanskje.

Tviler paa trykkregulatoren. Det er fullt mulig aa maale hva den gir evt..

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uforbrent bensin kan lukte, men ikke surt akkurat. Siden du ikke har oppdaget dette foer saa kan det jo vaere fordi at Kat'en er ny. Fullt vanlig at det kan lukte vondt i fra Kat'en.

Den tikkingen i fra omraadet rundt dysene, kan jo vaere overslag mot pluggene i fra oljelekkasjen da kanskje.

Tviler paa trykkregulatoren. Det er fullt mulig aa maale hva den gir evt..

 

Tenkte å bare legge til hvordan den har oppført seg de siste dagene...

Starter opp kald, går et halv minutt Check Engine lyset tennes. Denne går av og på litt sånn det føles fram til blir lunka/varm så forsvinner det. Har kjørt noen mil med varm bil uten at CE lyset begynner å lyse. Har ikke noe hvit røyk når bilen er varm... Vertfall ikke idag...

 

Kan dette gi en ledetråd?

 

ps: Bare to uker igjen til lønning. Da blir det nytt bensinfilter etc.

 

Kan det ha noe med vacum systemet? Alt av slanger er tette og hele.. Men...

Mvh dj-vega

Prosjekt; Kia Sportage 95` <---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt om dagen;

 

Kom hjem fra jobb ca halv 6, reiste ut igjen etter en halvtime. Opp å fylle litt bensin. Så ville ikke bilen starte. Starteren gikk rundt uten problemer. Fikk ikke til å kjøre diagnose.

Etter litt om å men startet den opp ved gasspedalen i bunn.

 

Virker ut som at den drar dårligere når pedalen er i bunn... Drar litt bedre når du letter på gassen.

 

Men en startmotor, den skal vell oppføre seg likt hver gang den starter? Slik som når den ikke ville startet gå gikk den veldig bra rundt, når jeg skulle hjem senere, så var det nesten som det begynte å bli lite strøm... Gikk et par runder i varierinde fart så startet den opp.

Lader på 14.3 ca... (Kan det være at starteren begynner å bli slitt?)

Mvh dj-vega

Prosjekt; Kia Sportage 95` <---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår