Gå til innhold

dj-vega; Kia Sportage 1995` (Levert inn skilter...)

Ranger emnet


dj-vega

Anbefalte innlegg

  • Svar 712
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Har nå skrudd sammen igjen. Dysene fungerte vertfall...

Må bestille ny PCV Valve. da denne ble ødelagt under demontering...

Ellers går bilen bra. godt med drag. men da vi startet den opp første gang var det masse fuktighet i eksosen. Noe som kan skyldes at den har stått i lang tid...

 

EDIT; Kan legge til at Check Engine lyset, har lyst i kveld. Litt av og på...

Dysene fungerer vertfall.. Vurderer om jeg skal hive den inn på verksted...

 

2011-10-30%25252018.15.12.jpg

 

2011-10-30%25252018.54.47.jpg

 

2011-10-30%25252019.26.58.jpg

 

Det var dagens bilder. Selv om det ikke er bilder når alt er på plass igjen, så er det skrudd sammen og bilen startet på første forsøk.

Endret av dj-vega

Mvh dj-vega

Prosjekt; Kia Sportage 95` <---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har jeg fått bestillt ny veihusventilasjon. kia i norge skulle ha 600 for en.

6nye med frakt fra ebay. kostet rett over 200

 

Uten%252520navn.jpg

 

 

 

Skal prøve å få filmet når den skaper seg på turtallet...

sviver litt rart, synker ned på 200rpm når check engine lyset var på, så gikk den opp på 2500rpm og da forsvant check engine lyset.. Etterhvert gikk den på fint turtall og kjørte en grei tur uten problemer. sto på tomgang i 10min så mer kjøring. gikk helt fint da.

Mvh dj-vega

Prosjekt; Kia Sportage 95` <---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen..

 

Regner med at PCV Valve ankommer i løpet av uka.

Ser på litt ting som jeg har lyst på...

 

http://www.whitegauges.net/products/1998%252d2000-Kia-Sportage-METRIC-KPH-KMH-White-Face-Gauges.html

 

Kan jo få det i forskjellige farger;

 

http://www.whitegauges.net/face_colors.php

 

Klarer ikke å bestemme meg... Ønsker noe clean. (Men er glad i Blå, Hvit og Sort...)

 

Noen tips på akkuratt dette?

Mvh dj-vega

Prosjekt; Kia Sportage 95` <---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pcv valve ankom idag. Har allerede blitt montert og bilen har stått på tomgang en stund.

Fra oppstart var det endel hvit røyk... Sansynligvis bare kondens fra eksosen... Stått en stund.

Ikke noe Check Engine lys... Tok etterhvert en tur, gikk framover. Men ved full gass i oppoverbakke i et visst gir så kutta den ut.(Nesten som bilen gikk bensintom...gir gass men igjen reaksjon)

 

Men når jeg letta på gasspedalen så kom den...

Litt sånn nykkete ved kraftig akslerasjon på flat vei, når den kommer gjerne over 3k rpm

 

Tomgang er fra 1000-1500, alt etter formen....

 

Noen tips :yodude:

Mvh dj-vega

Prosjekt; Kia Sportage 95` <---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staar de to ekstra bensinfiltrene du har satt paa i riktig retning? Har du gjort noe med bensin trykkregulatoren? Du skriver: Men når jeg letta på gasspedalen så kom den... Virker som om akkurat det skyldes for lite bensin ved paadrag. Sjekk i alle fall de to ekstra filtrene dine. Jeg husker ikke hvilken retning de skal staa, men det er vel smaa piler paa dem...

 

Du har tidligere byttet bilens opprinnelige bensinfilter?

 

Dobbeltsjekk ogsaa kontaktene til dysene.

 

Fant du ut det med bensinpumpe releet?

Endret av Deltaone

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De filterene som jeg monterte tidligere, ble bare montert for testing. Er tatt bort nå. Alt er som før, utenom et par slangeklemmer som er oppgraderte. ( itilleg til PCV Valven ).

 

Den Bensintrykk regulatoren, eller (Fuel Pressure Regulator) Som vist under har ikke blitt rørt underveis... 2009-10-13_123304_kia.jpg?gl=NO

 

Bensinfilteret ble demontert før sommeren iår, og blåst gjennom i forbindelse med feiltenningen som var tidl. Ikke byttet i mitt eie, men gikk fint å blåse igjennom det.... (Da bør det vell vere ok?)

 

Når det gjelder det bensinreleët så husker jeg at jeg fant en jording som ikke var tilkoblet. Da denne ble tilkoblet fikk vi til bensinpumpa. Lager ikke noe ulyd av noe slag. Men har heller ikke målt bensintrykket. (Hadde pumpa vert dårlig så hadde vell bilen ikke startet i utgangspunktet?)

Mvh dj-vega

Prosjekt; Kia Sportage 95` <---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt bensinfilter. Det er ikke nok å blåse gjennom det.

 

Skulle tro at en for avkrefta at filteret er tett. Men er ikke dumt å bare bytte det... Ikke så dyrt... :)

 

Men er det mulig at det kan være årsaken, f. eks at bensintilførselen er begrenset pga delvis tett filter?

Mvh dj-vega

Prosjekt; Kia Sportage 95` <---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De filterene som jeg monterte tidligere, ble bare montert for testing. Er tatt bort nå. Alt er som før, utenom et par slangeklemmer som er oppgraderte. ( itilleg til PCV Valven ).

 

Den Bensintrykk regulatoren, eller (Fuel Pressure Regulator) Som vist under har ikke blitt rørt underveis..

 

Bensinfilteret ble demontert før sommeren iår, og blåst gjennom i forbindelse med feiltenningen som var tidl. Ikke byttet i mitt eie, men gikk fint å blåse igjennom det.... (Da bør det vell vere ok?)

 

Når det gjelder det bensinreleët så husker jeg at jeg fant en jording som ikke var tilkoblet. Da denne ble tilkoblet fikk vi til bensinpumpa. Lager ikke noe ulyd av noe slag. Men har heller ikke målt bensintrykket. (Hadde pumpa vert dårlig så hadde vell bilen ikke startet i utgangspunktet?)

 

Er ikke sikkert at du blir kvitt problemet, men bytt bensinfilteret i foerste omgang. Bensinpumpa kan ogsaa levere for lite, og trykk regulatoren kan svikte med alderen. Sjekk ogsaa alt av kontakter du har hatt av.

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en bil engang som kuttet i venstre sving i oppoverbakke. Det viste seg at bensinpickupen i tanken ikke klarte aa faa tak i bensin i denne hellingen paa bilen naar tanken naermet seg tom. Du skriver: Men ved full gass i oppoverbakke i et visst gir så kutta den ut.(Nesten som bilen gikk bensintom...gir gass men igjen reaksjon) / Du har vel ikke samme problem, og trenger litt mer bensin paa tanken? -Dette loeser ikke tomgangs problemet ditt... Jeg lurer paa om akslingen til gass spjellet ditt kan gaa tregt pga irring el no...?

Og du er sikker paa at dysene dine er ok? Dusjer disse ujevnt, saa vil bilen oppfoere seg rart..

 

Men bytt filteret foerst. Det er billig og enkelt. Deretter sjekker du alt av el kontakter du har hatt av...

(Sjekk ogsaa kontakten til lamdasonden, og kontakten til luftmengde maaleren).

Endret av Deltaone

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Til tross for at jeg ikke har en fungerende bensinmåler, så ifølge min km teller så ble tanken fult opp for 8-9 mil siden. Jeg skal bytte bensinfilteret ASAP.

Men bensinpumpa, er det ikke slik at de skal lage ulyder, eller begynne å bråke før når de begynner å bli dårlige? Skal sjekke alt av kontakter for sikkerhetsskyld. Den regulatoren, koster bare 42, dollar på ebay. Så neste steg, er vell evnt denne? Kan man ikke vacum teste disse? (Bare en tankegang, mener å ha lest noe om akkuratt dette...)

Når det gjelder gass spjellet (Throttle Body på engelsk, det som blir styrt av gaspedal wiren)

Så har dette blitt renset et par ganger med Brake Cleaner tidl. iår. Uten at dette har hatt noen betydning. Wire mekanismen, som vises på venstre side har i dag blitt smørt med wd-40 uten noe forskjell.205710728_tp.jpg?gl=NO Gikk rundt uten problemer fra før av og.

Dysene; Disse ble emontert, for å så rengjort på best muligmåte. Trykkluft på Bremserens på en fille. Var et sort belegg på to av dysene, i den enden som bensinen ble sprutet ut... når vi fikk startet bensinpumpa så vrei vi om nøkkelen og alle dysene sprutet en gang. Alle så like ut, nesten som en paraply... Da skrudde vi sammen alt igjen å startet bilen på første forsøk.... Manglet riktignok PCV ventilasjonen. (som nå er i orden). Men den startet og ble kjørt en tur med. (Hadde en eppisode med Check Engine lys, der den gikk ned på turtall Ned til 200rpm. Gikk automatisk opp på turtall 2500rpm på det høyeste for å stå der og så forsvant CE lyset og da den kom ned på turtallet igjen så kunne gjerne CE lyset komme på igjen. Slike holdte den på en liten stund, før den gikk ned på turtall og jeg tok en tur med den... Det gikk greit. Men den var heller ikke da helt optimal.

 

Har sjekka sikringen på o2 sensor (Lamda) og denne ble testet tidl iår.... (Gassflamme... og multimeter) Luftmenge måler (Mass Air Flow?) skal fungere. Har prøvd å dra ut kontakten. Da døde den rett ut. Vises under.

MAFS-RI8282-700-Map.jpg?gl=NO

Mvh dj-vega

Prosjekt; Kia Sportage 95` <---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår