Gå til innhold

Motortrøbbel (Volvo B20A) - ikke kraft, ikke start. Hjelp til feilsøking

Ranger emnet


ungua

Anbefalte innlegg

Hei, motoren min mistet kraft da jeg kjørte i 80km/t i sted, ingen reaksjon på gassen. I fri sluknet den, startet igjen når jeg lot clutsjen komme opp. Motoren starter ikke nå, jeg måtte taues hjem. Bensin kommer til forgasseren, og alle kontakter ser gode ut. Får ikke ut tennpluggene før jeg har skaffet meg det rette verktøyet i morgen, og jeg tror det er noe med tenningen som er gåen. Men er det noen her som har opplevd noe lignende? Tips til feilsøkingen? Det er nok av bensin, olje (motor + forgasser) og kjølevæske, ingen lekkasjer, motoren er ellers i god stand.

 

På forhånd takk!

ungua

 

Bil: 1971 Volvo 145 Deluxe, B20A med enkel Stromberg-forgasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret (og forresten kul bil du har, elsker fargen!)! Ser litt på utvalget på Biltema, de har plugger til B18A (140) og B19A/B21A (240), men jeg finner ikke B20A. Noen som vet om jeg kan bruke de som står under Volvo 140 til B18A? Litt forvirrende...

 

Membranet var ny i januar, fikk et hull i han den gangen. Da var det lite futt i maskinen, men den reagerte i hvert fall på gass... Men god ide, skal gå ut etterpå og skru opp forgasseren.

 

edit: Membranen var fin den, og, best av alt: Bilen startet! Kjørte den ned til huset nå fra snuplassen hvor jeg ble tauet hen. Hadde jo bagasjerommet fullt av tunge ting... Nå lurer jeg i hvert fall på om det kan ha vært noe temperaturrelatert? Temperaturviseren virker ikke, har alt byttet ut signalgiver og den brikken i dashbordet, så det må være kabelen. Kjemperart... Nye plugger skal jeg ha uansett, just in case.

Endret av ungua
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, får finne et annet sted da... Har ikke akkurat noe god idé hvor, noen her som har et tips for Åsane eller sentrum i Bergen? :)

 

Er det tennstiften du tenker på, reodor? Hvordan ser den ut og hvordan sjekker jeg dens tilstand?

 

Veldig takknemlig for all hjelpen deres! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, får finne et annet sted da... Har ikke akkurat noe god idé hvor, noen her som har et tips for Åsane eller sentrum i Bergen? :)

 

Er det tennstiften du tenker på, reodor? Hvordan ser den ut og hvordan sjekker jeg dens tilstand?

 

Veldig takknemlig for all hjelpen deres! :)

 

Stiften er denne bryteren som sitter under rotoren i fordeleren og som åpnes av kammer på fordelerakslen. Det hender at den løsner slik at den ikke lenger holder den foreskrevne stiftåpning. Den vil jo også slites etterhvert med påfølgende justeringsbehov. Husk også å bytte kondensator.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gir dette slike symptomer? om jeg bytter hele fordelerlokket, får jeg da med både stift og kondensator? det er denne bilen jeg skal lære meg bil med, og jeg er jammen ikke sikker om jeg får den i stand igjen til en 120 mil lang tur som er planlagt om to uker...

 

jeg skrudde ut tennpluggene, og de så ikke så gode ut.

 

4674969240

Tennpluggere B20A

 

dvs den første var flott, de andre og spesielt nr3 slet med det som haynes kaller for "carbon fouling". dette skal være en indikator til feil blanding av bensin og luft, luftfilteret er rent og tre måneder gammelt, så det er nok noe gærnt med forgasseren...!? da jeg ikke var mobil i går, var de eneste tennpluggene jeg fikk tak i fra biltema allikevel. de som stå i var eyquem 810ch, de jeg fikk tak i er eyquem 502ch. er det trygt å bruke de? jeg satt de inn fordi de gamle var noe brunflekkete bak, og haynes sier "... the plug will have to be renewed, as this shows that there is a faulty joint between the plug body and the insulator, and compression is being allowed to leak". jepp. :)

 

4674969176

tennplugger0610-brunt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår