Gå til innhold

Nybegynner - Polering

Ranger emnet


Wilhelm

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har en nesten helt ny rød Golf.

 

Trenger litt hjelp mtp generellt vedlikehold. Ettersom bilen er tilnærmet ny antar jeg at lakkrens ikke er nødvendig. Stemmer det?

 

Mtp polering, er dette en fornuftig oppskrift?:

Autoglym Super resin polish

Autoglym Extra gloss protection

NXT Tech wax 2.0

 

Eller kan man kutte ut Extra Gloss protection?

 

Kan man bruke vanlige microfiberkluter (fra matbutikk el) til polering/voks?

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ta deg en titt på Bilpleie for dummies, der står det mye bra :)

 

Å bruke lakkrens minimum en gang i året skader ikke det ;) Stikk på bilxtra og kjøp slike applicator pads de har der, og så kjøper du deg en skikkelig mikrofiber eller to, beregnet på bilbruk. Så slipper du riper i lakken ;) Ikke dropp EGP, den er veldig lett å bruke, ser bra ut og holder en god stund med en voks på toppen! Og et lite tips; kjøp deg en tohodet DA-maskin fra Biltema, og noen gode pads. Da er det plutselig en helt annen idrett;)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ta deg en titt på Bilpleie for dummies, der står det mye bra :)

 

Å bruke lakkrens minimum en gang i året skader ikke det ;) Stikk på bilxtra og kjøp slike applicator pads de har der, og så kjøper du deg en skikkelig mikrofiber eller to, beregnet på bilbruk. Så slipper du riper i lakken ;) Ikke dropp EGP, den er veldig lett å bruke, ser bra ut og holder en god stund med en voks på toppen! Og et lite tips; kjøp deg en tohodet DA-maskin fra Biltema, og noen gode pads. Da er det plutselig en helt annen idrett;)

 

 

Er det denne du tenker på? http://www.biltema.no/no/Verktoy/Elverktoy/Slipemaskin/Polermaskin-350-W/

 

Får du noen "gode pads" fra biltema, eller er ikke disse gode nok?

 

Subaru Forester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk anten Extra Gloss Protection eller Tech Waxen

Begge kan klassifiserast som lakkforseglere og å legg på begge 2 er berre bortkasta tid

 

Når jeg får tenkt meg om, er det faktisk ingen vits i å legge EGP før Tech Waxen, da sistnevnte er en kombinert polish/voks... Så den fjerner EGP'en :) Kjøp deg en ren voks isteden, og legg EGP under! Så får du litt mer holdbar beskyttelse!

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest mye på forumet og ellers på nettet og begynner å få oversikten over forskjellige produkter og metoder. Men kan noen fortelle meg hva som egentlig er forskjellen på Meguiar's NTX wax og Deep Crystal Step 3 Carnauba Wax?

 

Det jeg ønsker mest er å ha en blank og fin bil uten altfor mye arbeid, og en voks evt sealer som gir god beskyttelse og er lett å rengjøre.

 

Og hva gjør man når man med gammel voks/sealer når bilen skal poleres på nytt? Bruker man Deep Crystal Step 1 Cleaner e.l for også å fjerne gammel voks?

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg så veldig godt bevandret innenfor håndprodukter, men skal nok klare å gi et svar på det du spør om uansett.

Forskjellen mellom NXT wax og DC#3 finner du aller først i holdbarheten. NXT wax er et kombo produkt som inneholder syntetisk sealer, eller polymer om du vil. NXT'en er "nyere" teknologi og er stort sett det som anbefales i stedet for DC#3 i serien, da den rett og slett er mer holdbar og også gir et veldig pent utseende.. DC#3 er en ren carnauba flytende voks(meg bekjent) og vil kunne gi en noe "varmere" glød, sammenlikned med NXT som ser noe mer glassaktig ut..(har prøvd NXT'en).

 

Når du skal polere på nytt bruker du DC#1 som du sier ja.. Den vil fjerne det gamle laget med beskyttelse:-) Avfetting og en sterk såpevask vil også ta mye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyter inn litt ang microfiberkluter. Ikke bruk hva som helst her. De du finner på Meny, Rimi osv er IKKE beregnet til bilbruk. Dvs, du kan bruke de innvendig, til motorrommet osv. Men ikke på lakken. Skal du ha greie kluter, kjøp f.eks Meguiars sine gule, får de også i 3-pack.

Jo mykere og tykkere microfiberen er, jo bedre/mer skånsom er den mot lakken.

I verste fall riper du opp lakken din, med en billig klut...test på en CD_plate føst om det riper!

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår