Gå til innhold

Passat 2005 modell som "tar inn" vann

Ranger emnet


_spiff_

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har en Passat 2005 modell som tar inn vann når det regner. Trodde først jeg hadde hatt døren på gløtt eller at vinduet ikke var skikkelig lukket. Men neida, neste gang det regnet (i dag) så kom det inn på nytt. Har ikke opplevd dette tidligere.

 

Det er kun bak på passasjersiden det er merkbart vått, det fylles opp. Fremme på passasjersiden merkes det ikke, hvertfall ikke ovenpå. Det virker som om alt av pakninger, synlige i hvertfall, er i orden. Kan ikke se at det kommer vann fra noen av de plassene i hvertfall, har sett det "live" nå..

 

Ser her på forumet at det kan være noen muligheter for at det er noen kanaler som kan være tette, ved batteriet, metall plate i døren eller at det er et lokk tilhørende pollenfiltret som kan være problemet.

 

Er ikke noe bilkyndig. Men å fjerne et batteri og ta bort litt skit fra noen kanaler skal jeg vel klare, eventuelt å lime på lukket til filterbeholderen. Er det noen som har noe forslag til hvordan jeg gjør dette? Eventuelt er det likså greit å sende bilen inn på service? Synd at reklamasjonen gikk ut nå for noen måneder siden...

 

Håper at det er noen kloke forslag dere kan komme med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer informasjon.

 

Var ute og tok en titt. Fjernet plastdekslet som dekker blant annet batteriet og pollenfiltret. Det var mye vann i dette området, så det blir ikke drenert bort ser det ut som. Så jeg kommer først til å fjerne batteriet og sjekke om det er tette dreneringshull der.

 

Skal det være noe deksel over selve pollenfiltret? det hvite på passasjersiden? Var ikke noe der i hvertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha søkt litt mer rundt på nettet fant jeg en del guider og bilder som viste hva man skulle gjøre.

 

Her er et par linker for de som har et lignende problem som meg:

 

http://s293.photobucket.com/albums/mm66/vejora/Change%20your%20Passat%20TDI%20battery/

http://www.passatworld.com/forums/archive/index.php/t-212738.html

 

Så får jeg håpe at det var på grunn av det tette dreneringshullet under batteriet samt dårlig pakning rundt pollenfilter som var grunnen. Filtret er tatt av og lagt på silikon på strategiske plasser!

 

Fant jo også en plugg under bak på bilen, kom enda litt mer vann ut da gitt! Noen som har en guide på å ta opp matter og slikt på bilen? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Driver med samme prosjekt her..

 

Hos meg så har jeg nå tatt ut hanskerommet (med påfølgende feil på airbag pga kontakten som går til "skru av airbag på siden"-funksjonen, men dette fikser jeg med vcds-lite'n min regner jeg med) og fått av et deksel på siden under hanskerommet som dekket over enden på listen som går forfra og bakover. Har ikke fått løst den helt bak ennå, da et eller annet klips sitter som et helsike lengst bak. (obs, det er en skru under setet også).

 

Skotørker funker utrolig godt for å tørke opp forresten, men det er litt teit at den har en totimers timer. Er så godt som tørt foran med meg nå, gjenstår bare bak. (samt å sjekke at det ikke er på førersiden også.. Finner jeg fukt der så blir jeg lei meg)

 

Parkerer heldigvis i garasje, så kommer ikke så mye vann inn.

 

Sliter litt med å finne ut hvor vannet kommer inn, det ser ikke ut til å være dørene, så nå kommer jobben med å få ut batteriet.

 

På den happy siden, så fikk jeg endelig til å montere stereoen skikkelig i helga, med strøm så lenge nøkkelen står i :)

2004 VW Passat Highline, 1,9TDi, 4Motion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært ute med batteriet, der var hullet og dreneringen fin. På førersiden hadde det stått vann så jeg, da det var spor etter ca. 3 cm med vann opp på plastikken til dataen. Det er det vanskelig å demontere, så der er løsningen trykkluft fra kompressor. Kom på å bruke slangen som er tilkoblet batteriet og dytte/blåse bort dritten under. Tror det funka greit.

Men der vannet har kommet inn er garantert under filteret.

Så tok ut filterholderen (etter å ha tatt bort dekslene over batteri/under frontruta (og vindusviskere)).

 

Under filterkassetten er det to forskjellige pakninger, av to forskjellige skumgummityper. Den som skal fungere mest som pakning hadde gått litt i forråtnelse. Jeg hadde ikke noe å bytte den med, så jeg tok den ut, tørket den så godt jeg kunne og la på en tykk stripe tec7 under pakningen og trykte den på plass. Så la jeg en tykk stripe oppå pakningen, og en tykk stripe der pakningen vil treffe. Alt dette etter å ha rengjort godt inni rommet bak filterkassetten. Fant ca. to never med jord, klar til å sette potet i.

 

Så satte jeg filterkassetten tilbake og skrudde fast. Da tøyt massen ut, så det ble nok :)

 

Så nå står bilen med skotørkerslangene inn under matta, fremme er det snart helt tørt. Under matta så er det en isoporkloss, den var fulltrukket med vann, så skal se om det går an å bytte ut den. Den tørker ikke kjapt på badgulvet og jeg må ha bilen montert igjen til helga..

 

Stor takk til dette forumet. Skal registrere meg på vacn-forumet også, men siden medlemskapet følger kalenderåret så betaler jeg ikke 400 spenn for to måneder :)

2004 VW Passat Highline, 1,9TDi, 4Motion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får prøve å demontere og sjekke pollenfilteret jeg også. Har hatt min passat 2004 modell bare i 4 uker, men vil sjekke om det kan være noen lekkasje.Kjente litt fuktighet på teppet på passasjersiden, etter jeg hadde tatt ut matta. Har sjekket bildene som det er lagt link til i denne tråden. De var nyttige.

 

Et dreneringshull er under batteriet, det er vel antakeligvis et på hver side av bilen også, i det rommet batteriet er?

 

Finner sikkert ut av det etterhvert når jeg begynner å demontere det, men det er ok å vite ting på forhånd også :)

Endret av 69mustang351w

2004 Volkswagen Passat highline/executive

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vindusviskerarmene fikk jeg ikke av, prøvde å få dem av med forskjellige verktøy, men det gikk ikke.Mutterne var selfølgelig skrudd av :).Fikk en liten sprekk i plastikkdekselet foran frontvinduet også, siden jeg tok litt for hardt i med en skiftnøkkel når jeg prøvde å presse den ene Vindusviskerarmen opp. Løsningen er kanskje å spraye 5-56 ned i gjengene og bruke en liten avtrekker med 2 armer for å få de demontert.

 

Men et av målene med denne bilen var å ikke mekke for mye på den selv, hadde en sierra før som jeg mekket på. I tillegg har jeg en 69 mustang som jeg må vedlikeholde i vinter. Den beste løsninga er å levere den inn til service på et Volkswagenverksted.

Endret av 69mustang351w

2004 Volkswagen Passat highline/executive

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne linken var interessang: http://mysite.verizon.net/b5crazy/id4.html

 

 

 

Går man lenger ned så finner man linken "Water on front passenger's floor"

 

Det er hvordan VW gjorde det vertfall i Storbritania

 

Det er nevnt at "plastic drain channel" over filteret må fjernes slik at man får tilgang til pollentilterbeholderen. Så jeg lurer på en ting da: skal pollenfilteret ligge åpent, eller skal det være noe lokk på selve pollenfilteret?

Endret av 69mustang351w

2004 Volkswagen Passat highline/executive

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår