Gå til innhold

Høy brumming fra min W124 Mercedes 1986 200E Chassinummer WDB124 020 1A 197299


owkri

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg en Mercedes med en brumming som øker med hastigheten. I Haynes verkstedhåndboka som fulgte med står det at det er "Sliten diffrential" som er problemet. Jeg har egentlig lite greie på bil selv, men tror jeg har klart å identifisere eksakt delenummer på diffrentialen som skal byttes. Det er A 124 350 86 20 eller A 124 350 34 64. Dette er en diffrential med ABS uten ASD (diffrentialsperre) og 3.42 i utveksling. Dette fant jeg ut ved å kjøpe meg tilgang til Mercedes sitt delenummer system på internett.

 

Problemet mitt var at Mercedes skulle ha ca 74000 for delen. Norsk Kardang Mekanikk på fosser forsøker nå å skaffe del i Tyskland og de skal ha 10500 for den om jeg bytter den selv.

 

Jeg var i Svelvik hos en entusiast som hadde en del til 500 kr med et annet delenummer (Tror det var til en 230). Den så ut til å passe men etter 2 timers demontering passet den ikke på mellomakselen. Så det var bare å skru det sammen igjen. Etterpå fikk jeg høre at det går ann å bytte innfestingen fra diffrensialen mot mellomakselen om man skrur den av med en 12 kantet pipe av lang type. Noen som har gjort dette?

 

Jeg har et seriøst problem og det begynner å haste. Jeg har hatt bilen i 2 måneder og kjørt 6000 km med dette bråket. Jeg pendler nemlig mellom Fredrikstad og Oslo hver dag (95 km 1 vei). Det bråker værre enn før og snart så ryker det vel? Jeg er nødt til å kjøre med ørepropper for å ikke bli sinnsyk og få vondt i hodet. Er det noen som har forslag til løsning på mitt problem? Alle tips mottas med takk.

 

(Bilen er strøken å kjøre ellers)

 

Mvh Owe Kristiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil anbefale å kontrolere hjul-lager først, det "rummler" som regel ikke i diffen, den "summer" oftest. den forandrer ofte tone og hvor høyt det låter ettersom hvilken fart du har.

 

kan jo være opphengslageret på mellomakselen, det er et gummi-oppheng med lager i. hvis gummien er utslitt eller borte blir det mye bråk!

 

men hjul-lager ville jeg skjekke først! :)

Endret av PerMB

'91 W124 230TE

'94 W124 E220 Sportline

'76 W116 280S

('73 W116 280SE)

'87 4x4 D21 KingCab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil anbefale å kontrolere hjul-lager først, det "rummler" som regel ikke i diffen, den "summer" oftest. den forandrer ofte tone og hvor høyt det låter ettersom hvilken fart du har.

 

kan jo være opphengslageret på mellomakselen, det er et gummi-oppheng med lager i. hvis gummien er utslitt eller borte blir det mye bråk!

 

men hjul-lager ville jeg skjekke først! :)

Da er kanskje "summer" mere riktig navn på lyden, men det stod brummer i verkstedhåndboka som var på svensk. Men det begynner med en lav lyd i lav fart. I 50 er det utholdelig men i 80-110 er det forskrekkelig bråkete. Så roer det seg faktisk litt over dette igjen.

 

Owe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde akkurat samma problemet når jeg skulle bytte diff på merca mi,bytta

over innfestninga til mellomakselen fra den diffen sto i. Jeg brukte muttertrekker og en 12kant pipe, så brukte jeg en 3 arma avdrager for å få av innfestninga, så er det bare å bytte over. Husk å stram mutteren godt etterpå:P er en slags låseskive som skal bankes inn igjen når du har stramma den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du fått den på løftebukk eller lignende får å kontrolere undersiden?

 

du kan jo ta en stor garasjejekk å få begge bakhjula i været å sette den i drive. da er det lettere å lokalisere hvor lyden kommer fra!

 

beskrivelsene du passer bra med et gåent lager, men det er nok best å konstatere om det er diffen.

 

kan få katasrofale følger om den låser seg i 100kmt hehe

Endret av PerMB

'91 W124 230TE

'94 W124 E220 Sportline

'76 W116 280S

('73 W116 280SE)

'87 4x4 D21 KingCab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Per sier, sjekk lagra først, bakakselen durer gjerne på visse belastninger, altså at lyden endrer seg etter stilling på gassen, mens det du beskriver høres ut som hjullager.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde akkurat samma problemet når jeg skulle bytte diff på merca mi,bytta

over innfestninga til mellomakselen fra den diffen sto i. Jeg brukte muttertrekker og en 12kant pipe, så brukte jeg en 3 arma avdrager for å få av innfestninga, så er det bare å bytte over. Husk å stram mutteren godt etterpå:P er en slags låseskive som skal bankes inn igjen når du har stramma den.

 

Kjempeflott at det er mulig å gjøre dette. Da får jeg et større utvalg i differ å velge mellom. Kanskje det blir en løsning med diffen til 500 kroner.

 

Owe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du fått den på løftebukk eller lignende får å kontrolere undersiden?

 

du kan jo ta en stor garasjejekk å få begge bakhjula i været å sette den i drive. da er det lettere å lokalisere hvor lyden kommer fra!

 

beskrivelsene du passer bra med et gåent lager, men det er nok best å konstatere om det er diffen.

 

kan få katasrofale følger om den låser seg i 100kmt hehe

 

Kan diffen låse seg? Det viste jeg ikke. Betyr dette at jeg ikke bør kjøre den på E6 mellom Oslo og Fredrikstad hver dag før jeg får fiksa? Hva om lageret "låser" seg. Er det like ille?

 

Jeg skal gjøre som dere sier og få sjekket nøyaktig hvor lyden kommer fra. Skal sjekke gummien på mellomaksel også. Er det noe spesielt jeg skal høre etter? Nå har jeg automat. Kommer den til å gire opp til 4'de gir slik at jeg får den opp i 120? Og hva om den ramler av bukken? Da havner vel bilen i hekken til naboen? Eller trenger jeg ikke noe fart for å høre det når jeg er under bilen?

 

Owe

Endret av owkri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Per sier, sjekk lagra først, bakakselen durer gjerne på visse belastninger, altså at lyden endrer seg etter stilling på gassen, mens det du beskriver høres ut som hjullager.

 

Kan jo hende det er begge deler. Bilen har gåt 536000 (1 eier). Forrige eieren har kjørt i flere år med lyden lokalt i Fredrikstad.

 

Det er 2 forskjellige bilmekanikere som har sett på lyden. Forrige eier sa at diffen var gåen og det fortalte jeg til 1. mekaniker. Så sa han at han trodde det var hjullageret fordi lyden gir seg litt i høyresvinger. Men så sa en i skjeberg som hadde holdt på med dette i 40 år at han trodde det var diffen likevel. Dette fordi at diffen kan belastes litt forskjellig i svinger den også.

 

Vet ikke hva jeg skal tro. Men nå skal jeg høre på bilen selv og danne meg en egen oppfattning.

 

Går det foresten ann å få skrudd det sammen feil? Etter at vi demonterte og satte det sammen igjen har jeg fått en durelyd i 60 km/t som jeg lurer på om kommer fra mellomaksel. Kan den settes på skjevt? Hvordan sikrer man at den havner i midten... slik at man ikke får sleng på den?

 

Owe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan diffen låse seg? Det viste jeg ikke. Betyr dette at jeg ikke bør kjøre den på E6 mellom Oslo og Fredrikstad hver dag før jeg får fiksa? Hva om lageret "låser" seg. Er det like ille?

 

hvis et hjullager låser seg eller skjærerseg som det ofte blir klat, så vil ett hjul låse seg, hvis diffen låser står begge bakhjula. 180 på motorvei er ikke til å anbefale! men for all del beggge deler er ille!

dette er jo worst case senario da.

 

Nå har jeg automat. Kommer den til å gire opp til 4'de gir slik at jeg får den opp i 120?

 

det skal bare være å gi gass! men gjør det forsiktig så du hører når og hvor during/summing kommer eller år!

 

veit ikke om den holder seg i 4. når du slipper gasen men hjula vil jo snurre ei go stunn etterpå.

 

en annen ting du kan gjøre er å ta en side av gangen, få hjelp av noen til å holde fast ett og ett hjul hold bremsen og få en til å holde fast det ene bakhjuldet og sett den i "D" og slipp bremsen sakte. kan også gasse forsiktig for å å litt fart men pass på at hjelpern din ikke glipper taket :) og samme på andre siden!

 

viss det er så ille som du sier skal du ikke ha noe problem å lokalisere lyden bare på tomgang ;)

 

Og hva om den ramler av bukken? Da havner vel bilen i hekken til naboen?

 

vil vel forankre den på noe vis! hjulstoppere på begge sider av forhjula er et must! vil ikke anbefale å ligge under bilen viss du skal har bakhjula til å snurre i 120 akkurat, på tomgang går det vel bra men forhondsregler må tas!

 

vil heller anbefale en 2 søyle løftebukk framor jekk, men man tager hva man haver!

 

Går det foresten ann å få skrudd det sammen feil? Etter at vi demonterte og satte det sammen igjen har jeg fått en durelyd i 60 km/t som jeg lurer på om kommer fra mellomaksel. Kan den settes på skjevt? Hvordan sikrer man at den havner i midten... slik at man ikke får sleng på den?

 

er vel gansker rett fram det! men må passe på så det ikke kommer noe dritt i mellom som kan fungere som skims. også passe på så det ikke feks. kommer en stein inn i mellomakselen!

Endret av PerMB

'91 W124 230TE

'94 W124 E220 Sportline

'76 W116 280S

('73 W116 280SE)

'87 4x4 D21 KingCab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for all hjelp så langt.

 

Da har jeg jekket opp bilen og lyttet. Kona gasset og jeg lyttet. I drive uten å gasse går bare det venstre hjulet rundt. 30 km/t på spedometeret. Om jeg holder på det venstre begynner det høyre å snurre. Da kommer det en svak suselyd som om bremseklossene ligger litt inpå. Denne lyden hører jeg bare om jeg hører ganske nærme hjulet. Den er litt høyere i stor fart men ikke mye. Lyden er en jevn susing med tre tikk for hver runde. 2 små tikk og et tydligere tikk. Denne suselyden er ikke på det venstre hjulet uansett hastighet. Om kona gir på til 80 og så setter den i fri så snurrer det venstre hjulet mye lengre enn det høyre. Det høyre stanser ganske fort.

 

Når kona gir gass ble det mye bråk fra diffen i midten. Men den er på en måte på høyresiden av diffen men i midten allikevel. Og den er skrapete, regelmessig og varierer med rotasjonen på hjulet. Lyden er ganske anderledes enn den som jeg hører innefra når jeg kjører, men det som er likt er at det blir værre ved høyere hastighet. Det er en skrapelyd som kan beskrives som "chow-chow-chow-chow". Chow'inga går fortere ved høyere hastighet. Er som å slipe en kniv på en slipestein som ikke er rund eller noe slikt. Dette er når jeg ikke bremser samtidig.

 

Om jeg setter bilen i revers og holder på det venstre hjulet bytter lyden karakter. Når kona gasset på ble lyden mørk og brummende og ligner på den jeg hører innenifra bilen når jeg kjører. Denne lyden var mere jevn. Slipper jeg det venstre hjulet så er det dette som får størst hastighet ved gassing og som "triller" lengst bakover også.

 

Kona mener at diffen skraper mer ved lav hastighet og uler mer ved høy hasighet.

 

Når kona bremser og gasser samtidig (i drive) så blir lyden fra diffen mørkere og brummende. Men det høyre hjulet stopper da helt opp og det venstre "triller" avgårde.

 

Så hva tror dere?

 

Owe

Endret av owkri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror dere om å ta hele bakakselen fra denne bilen...?

 

http://bil.autodb.no/autodb/frame_search.wa2?AdItemId=1106567;Modified=1273433215;_cmd=similar

 

Selger kunne ikke svare sikkert på om den har diffsperre og ABS. Men spiller det noen rolle? Om den ikke har ABS men diffsperre og jeg har ABS men ikke diffsperre er det da mulig å bytte over?

 

Skal foresten sjekke den på EPC da jeg har fått chassinummeret som er WDB 124 020 1A 083533. Den er eldre enn min og kan dermed passe.

 

Owe

Endret av owkri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er nesten garantert at høyre hjullager har gått, men kan ikke svare sikkert uten at jeg har hørt og sett live hehe :)

 

den skrapinga kan være bremseklossene som ligger litt på, kan forklare hvorfor høyre hjul ikke "triller" som det andre!

 

det er mulig at innere drivknute har gått også, antakelig den tikkinga du snakker om, ettersom du ikke hører noe da du holder fast høyre hjul.

 

er det fortsatt uling fra diffen da du holder fast det høyre hjulet?

 

tror jeg ville brukt et sån stettoskop sak får å være sikker!

 

den bilen på autodb funker som delebil, men er diffsperre på den, vis det står riktig i annonsen. de har kortere drivaksler, og en del elekronikk som ev. må trekkes utenpå det eksisterende el nettet plus en del hydaulikk slanger og tilhørende.

 

en del jobb, men ikke umulig :) noen deler i instrumentet må også byttes!

 

men vil tro du fortsatt kan tjene litt på den ved å selge den i deler!

Endret av PerMB

'91 W124 230TE

'94 W124 E220 Sportline

'76 W116 280S

('73 W116 280SE)

'87 4x4 D21 KingCab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår