Gå til innhold

Hva har du gjort/ska gjøre med rx7èn din i vinter??

Ranger emnet


fc3s

Anbefalte innlegg

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Wicked

Her er det snakk om en del syke menn ser jeg.

 

Jeg prioriterer å få bilen til å fungere! :(

Den vil ikke gå som den skal, vannet koker og 1.turboen gløder etter 3min på tomgang. Noen som kan hjelpe meg eller?

Har hørt at jeg må levere den inn på overhaling, men...?

Innspill mottas med takk...Vet dette er off-topic,men dere som er inne her har vel ting klart, så jeg håper dette går bra.

 

:)

 

Motoren din er nokk meget mulig død. Min tålte ikke så veldig mye koking, samt at noe annet er galt.

 

Få tatt en kompresjons test, er egentlig veldig enkelt. Som regel er det den bakre rotoren som er død.

 

Og det at den ene turboen gløder på tomgang da er noe galt.

 

Men er vanskelig å diagnosere over internett, mye letter å se in real life.

-98 Suzuki Jimny 4x4

-92 Mazda RX7 1.3L Singel Turbo Garret T04E 60 trim

x85 Suzuki SJ413 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mazdarotary

Sorry høres ut som en stk rotor er dårlig.

Koker motoren er den død.

Tenningen kan være feil men har den kokt er den ferdig....

Frem med 10.12.14mm og få ut motoren.

 

Er litt vanskelig å få feil tenning, siden den justeres delvis automatisk av ECU'en, samt at den kan kun justeres via mazda sitt styrings program, så lenge det er orginal hjerne på den.

 

Wicked

 

Er det bilen din i avataren?

 

Og er den kjøpt av en fyr i trondheim?

 

Og er det RHD?

 

 

Jan-Tore

-98 Suzuki Jimny 4x4

-92 Mazda RX7 1.3L Singel Turbo Garret T04E 60 trim

x85 Suzuki SJ413 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by rotaryrocket

 

Ja, en av fordelene med Hurley er vel at de ikke ødelegger rotor/rotorhus når det smeller? Skal du mappe motoren selv, eller få noen andre til å gjøre det? Jeg spurte VS en dag jeg var innom, og han var villig til å gjøre det. Hadde aldri gjort det før, men så lenge det var autronic inne i bildet så mente han det skulle gå bra :)

 

Frode

 

Motoren min skal mappes av Trond Stensbøl på kongsvinger.

 

Det er velidg viktig at en wankel motor har et datasprut som er beregnet for wankel. Haltech som jeg skal ha har eget inlagt tennings program for wankel. For det er en spilt funksjon mellom de to tennpluggen pr rotor. De skal tenne med en hvis tids forsinkelse. Også er det viktig at man får riktig tenning, er ikke som en stempel motor. Og motoren er veldig sjør for tennings bank. Kan ikke kjøres magert.

-98 Suzuki Jimny 4x4

-92 Mazda RX7 1.3L Singel Turbo Garret T04E 60 trim

x85 Suzuki SJ413 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by jantore

 

Er litt vanskelig å få feil tenning, siden den justeres delvis automatisk av ECU'en, samt at den kan kun justeres via mazda sitt styrings program, så lenge det er orginal hjerne på den.

 

Wicked

 

Er det bilen din i avataren?

 

Og er den kjøpt av en fyr i trondheim?

 

Og er det RHD?

 

 

Jan-Tore

 

Det er bilen min på bildet ja, den har jeg fått tak i selv og ja, det er en RHD.

Den kom nettopp, så jeg har ikke fått sett så mye på den, bare byttet noen slanger osv pga vakumfeil..

"It's not WHAT you know, it's WHO you know!"

 

1988 bmw 525 turbo (watch out)

1994 Nissan Skyline GTS-T (overnight parts from japan)

1992 Mazda Rx7 Type R (apexi, greddy, blitz, öhlins,haltech,REamamiya(selges) nå c-west++ ) Snart f***ing fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er jo den da, at jeg snakka med de jeg kjøpte den av i Japan, og de sa at det ikke var noe feil med den når den ble sendt... Og jeg vet de ikke kødder med meg, for de er et seriøst firma. Derfor forstår jeg ikke det helt. Greit nok at den ikke har blitt kjørt på over 4mnd og at den var tom for bensin og kjølevæske når jeg fikk den, men den burde begynnt å gå seg til nå snart.

PS. hvordan får jeg ut termostaten?! Må jeg virkelig fjerne det ene røret til IC'n og ta bort den ene reima for å komme til, eller er jeg på bærtur som vanlig? :rolleyes:

"It's not WHAT you know, it's WHO you know!"

 

1988 bmw 525 turbo (watch out)

1994 Nissan Skyline GTS-T (overnight parts from japan)

1992 Mazda Rx7 Type R (apexi, greddy, blitz, öhlins,haltech,REamamiya(selges) nå c-west++ ) Snart f***ing fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Wicked

Her er det snakk om en del syke menn ser jeg.

 

Jeg prioriterer å få bilen til å fungere! :(

Den vil ikke gå som den skal, vannet koker og 1.turboen gløder etter 3min på tomgang. Noen som kan hjelpe meg eller?

Har hørt at jeg må levere den inn på overhaling, men...?

Innspill mottas med takk...Vet dette er off-topic,men dere som er inne her har vel ting klart, så jeg håper dette går bra.

 

:)

 

Sjekk om katalysatoren er tett.. Det hender når man tar vekk luftpumpa i japan og kjører med orginalcatalysator

Bilforumet.no

Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by jantore

 

Motoren min skal mappes av Trond Stensbøl på kongsvinger.

 

Det er velidg viktig at en wankel motor har et datasprut som er beregnet for wankel. Haltech som jeg skal ha har eget inlagt tennings program for wankel. For det er en spilt funksjon mellom de to tennpluggen pr rotor. De skal tenne med en hvis tids forsinkelse. Også er det viktig at man får riktig tenning, er ikke som en stempel motor. Og motoren er veldig sjør for tennings bank. Kan ikke kjøres magert.

 

Fullstendig klar over dette. Chip versjon 1.49(Rotary) til Autronic SM2 inneholder også denne funksjonen. Når det gjelder split'en så er det vel like mange meninger som det er tunere. Mazda's egen 787B med 26B tenner alle de 3 pluggene samtidig, og det er mange på andre siden av jordkloden som mener at 0 grader splitt er det som gjelder. Har fått med meg at dette ikke er ønskelig å kjøre med Haltec, da den visstnok ikke er nøyaktig nok og ved uhell kan fyre av trailing pluggene før leading (kaboom).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Wicked

Saken er jo den da, at jeg snakka med de jeg kjøpte den av i Japan, og de sa at det ikke var noe feil med den når den ble sendt... Og jeg vet de ikke kødder med meg, for de er et seriøst firma. Derfor forstår jeg ikke det helt. Greit nok at den ikke har blitt kjørt på over 4mnd og at den var tom for bensin og kjølevæske når jeg fikk den, men den burde begynnt å gå seg til nå snart.

PS. hvordan får jeg ut termostaten?! Må jeg virkelig fjerne det ene røret til IC'n og ta bort den ene reima for å komme til, eller er jeg på bærtur som vanlig? :rolleyes:

 

Motoren var tom for kjøleveske ja. Denne motoren er veldig vanskelig å lufte den skal ha 9 liter med kjøleveske, samt at det ikke er bra at den står uten kjøleveske.

 

Det kan skje masse korodering inni motoren når den står lagret i en kontainer. Jeg vill nokk si at du ikke har fått luftet motoren sjikkelig også har noe skjedd. Eller at en gummistrikk har ryki fordi at den har stått uten kjøleveske i kladt varmt vær.

 

Men mest sansynelighvis så har du ikke fått luftet motoren sjikkelig også har den kokt for deg.

 

Det beste er å få bilen til noen som har skrudd på FD før. Jeg kunne ha hjulpet deg, men bor rimelig langt unna. Lillestrøm/Fetsund

 

Jan-Tore

-98 Suzuki Jimny 4x4

-92 Mazda RX7 1.3L Singel Turbo Garret T04E 60 trim

x85 Suzuki SJ413 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by rotaryrocket

 

Fullstendig klar over dette. Chip versjon 1.49(Rotary) til Autronic SM2 inneholder også denne funksjonen. Når det gjelder split'en så er det vel like mange meninger som det er tunere. Mazda's egen 787B med 26B tenner alle de 3 pluggene samtidig, og det er mange på andre siden av jordkloden som mener at 0 grader splitt er det som gjelder. Har fått med meg at dette ikke er ønskelig å kjøre med Haltec, da den visstnok ikke er nøyaktig nok og ved uhell kan fyre av trailing pluggene før leading (kaboom).

 

ok. Det at 787B tenner likt har for seg i den grunn at motoren der overhales etter ett løp. For samtidig tenning vill slite mere på motoren, selv om det meget mulig er mere effektivt.

 

Hmm har ikke hørt noe negativt om haltech. Hvem sier at haltech ECU'ene er så dårlig at de bare "plutselig" kan gjøre en feil også er det natta motor?

 

Jan-Tore

-98 Suzuki Jimny 4x4

-92 Mazda RX7 1.3L Singel Turbo Garret T04E 60 trim

x85 Suzuki SJ413 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by jantore

 

ok. Det at 787B tenner likt har for seg i den grunn at motoren der overhales etter ett løp. For samtidig tenning vill slite mere på motoren, selv om det meget mulig er mere effektivt.

 

Hmm har ikke hørt noe negativt om haltech. Hvem sier at haltech ECU'ene er så dårlig at de bare "plutselig" kan gjøre en feil også er det natta motor?

 

Jan-Tore

 

Tror faktisk de fleste løps-motorene fra mazda fyrer av pluggene samtidig. Søk på "split timing" på rx7club.com så finner du endel info om dette. 0 grader splitt øker tempraturen i forbrenningskammeret, det skal være det eneste negative.

 

Blant annet en kar som kaller seg RICE RACING på rx7club.com.

NB: Kun hvis man kjører 0 grader splitt at det var fare for at det kunne skje, dessuten var det snakk om E6K, du skal vel ha den oppdaterte modellen. (Prøver ikke å si at Haltech bare er driten, det er tross alt mange wankel-monstre i andre deler av verden som bruker det :-)

 

--

frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår