Gå til innhold

Fagprøve som elektriker slutten av denne mnd! hjelp?

Ranger emnet


tyrkia007

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Skal opp til fagprøve i slutten av denne mnd og sommerfuglene danser vilt. Vi får jo selvsagt en planleggingsdel, en praktisk del og en avsluttende dokumentasjon/presentasjons del. Jeg lurer derfor på om det er noen som har noen gode tips å dele med meg ? Hvordan bygde dere opp planleggingsdelen ? Hvordan dokumenterte dere ?

 

Har lest litt på foreskrifter men er usikker på hva jeg burde følge. Har aldri brukt NEK400 noe særlig. Jeg lurer også på hva som er normalt å huske av regler og forskrifter, samt hva som kreves at man husker.

 

 

Jeg er åpen for alt holdt jeg på å si, så all hjelp er satt stor pris på.

9x golf 3 1.8 gt/tdk

1x celica 98 mod 1.8

15 x corolla e9 1.3/1.6 xli

1x vw polo 2002 1.4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir kanskje en rar sammenligning, men vi prøver.

 

Tok nettopp fagbrev selv, men da som kokk, så det er ikke sikkert gjennomføring av prøven er den samme.

 

Hos oss var det viktig å sette opp en detaljert kjøreplan med hva vi skulle gjøre før og etter lunsjpausen, siden vi har obligatorisk lunsjpause midt på dagen.

 

Har ikke peiling på hvordan det fungerer hos dere, så det kan hende informasjonen min er unyttig.

:)

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet av flere som faktisk har snakket seg til fagbrev. De gjorde mye feil, men siden de visste akkurat hva de hadde gjort feil, og hvordan de skulle gjort det annerledes, så fikk de bestått.

 

Hvis du har tid, så er det lurt å notere ting som går dårlig/er gjort feil som du ikke får til å rette opp, så slipper du å glemme det til evalueringsdelen.

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pugg IkMin og andre kortslutningsberegninger/målinger, les litt om jording, ikke minst HUSK utjevningsforbindelser overalt.

Det kan også hende du må legge varmekabel, da må du vite hvordan du regner ut cc-avstand her, og beregner effektbehovet ut ifra rommet og bruken, og ikke minst må du pugge soner i våtrom.

 

Det er det jeg kan huske sånn på stående fot. Fikk meget godt bestått i januar 2006 da jeg tok den.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk i akkurat samme situasjon!

Skal ta fagbrevet iløpet av mai.

Fagprøven min består av og installere en leilighet på 60m2 med skjult anlegg, komplettering, og koble sikringskap + jeg skal koble opp en kombialarm Brann/innbrudd på en tavle.

 

Har dokumentert skjult anlegget med bilder, sensoren giddet ikke og komme før alt var ferdig. så jeg har faktisk gjort skjultanlegget og delvis komplettert før jeg skriver forberedelsdelen:)

 

Sliter også en del med planleggingsdelen, har skrevet litt, men får liksom ikke kommet igang skikkelig!

Hadde satt meeget stor pris på om du Sicarlse kunne sendt den til meg også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Hadde fagprøve som automatikkmekaniker for 1,5 måned. Vet ikke om du kan bruke så jævli mye av det jeg har å si men jeg prøver.

 

Jeg hadde 10 dager på meg til å bygge opp el-skapet, installere sikkerhetssensorer, programmere nytt pls program, lage dokumentasjon rundt alt + manual, til en simulerings enhet, som opprinnelig skulle beskrive/simulere valse-vask i en Mitsubishi trykkerimaskin. Måtte regne på tilførselskakabel og div ledninger inni skapet, skrive hms-risikovurdering-sikkerhetsanalyse-funksjoner-beskrivelse/forklaringer, referere til NEK400 Maskindirektivet FEL Montørhåndboka.

 

Sensorene mine gikk igjennom hele fagprøven min(dokumentasjon) + manualen. Etter det la de inn 9 feil på hele simuleringsenheten min og etter det kom spørsmålene. Tok sånn ca en hel dag.

 

Det sensorene var der for, var rett å slett og høre meg i dokumentasjonen min, ikke hele Automatikk boka jeg fikk på skolen. Dette sa de også selv. De skal teste deg i at du har forstått og gjort alt selv. Det de ville teste var at jeg hadde god forståelse og kan bruke det jeg har lært igjennom læra videre i livet og utvikle meg. Jeg var langt fra ferdig på utdannelsen min sa de, men, ingjenom fagprøven min så de/fikk de bekreftet at jeg har gjort alt selv og at jeg så absolut kan utvikle meg videre og bli en god automatikkmekaniker.

 

De mente at jeg kunne leke meg med anlegg/maskiner/automasjonslinjer/produksjonslinjer videre ut i livet og at jeg har god nok kunnskap ti å få bestått.

 

 

Skriv også en vurdering av det du driver med godkjent/ikke godkjent (EMC direktivet (elektromagnetisk kompatibilitet)), skriv også hvorfor du ikke har brukt riktige kabler/skruer/automatsikringer osv. Begrunn veldig mye av det du har gjort.

 

Og planlegg hver eneste ting i fremdriftsplanen din. Det sensorene mine ville bevise her at det ikke er mulig å skrive en helt korrekt fremdriftsplan ute i arbeidslivet. Jeg skrev masse f.eks: koble kabler i el-skap, programmere pls program, montere braketter til sikkerhetssensorer, montere sikkerhetssensorer, dokumentasjoen. Hadde selv satt opp 2 dager på koble kabler i el-skap, det endte på 3,5 dager pga forsinkelser og tull med bestilte deler. Slik som det gjerne skjer til vanlig.

 

NEK 400: bør du ha god kjennskap til.

Det er jo denne du bruker når du skal regne ut kabler og finne ut av hvilke regler og forskrifter som gjelder. Og f.eks farger på trykk-knapper og ledninger.

 

Men igjen så skal du bruke NEK400 til å FINNE fram til forskrifter/regler, ikke kunne den. Jeg satt meg ned og fant fram forskrifter som var viktige for mitt område med post-it lapper, og refererte til de senere i dokumentasjonen min.

 

Håper du får bruk for noe av dette.

Endret av EvolveS40

BMW E34 PROSJEKT http://legenda.weebly.com/

"Drink and drive safely home"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen tusen takk folkenz:D men som jeg hørte var at det var et par spørsmål. og når jeg blir stillt opp med spørsmål så suger jeg litt:Dblir litt stressa:D men må jeg vite all spørsmåla jeg for ifra sensoren?

9x golf 3 1.8 gt/tdk

1x celica 98 mod 1.8

15 x corolla e9 1.3/1.6 xli

1x vw polo 2002 1.4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke montør så kan ikke hjelpe deg så mye. Men vedrørende forskrifter så kan jeg nevne at FEL(forskift om elektriske lavspenningsanlegg) er forskriften man skal følge. Den finner du her:

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19981106-1060.html

 

Som du ser er det ikke så mye praktisk nytte i denne men det er absolutte krav.

NEK400 er en norm som oppfølger kravene i FEL, dvs at følger du NEK400 er kravene til FEL oppfylt. Du kan velge å avvike fra NEK400 men da må man dokumentere at anlegget er sikkert i henhold til FEL.

 

Du bør derfor sette deg ned å gjøre deg kjent med NEK400.

Kapittel NEK400-4-41 til NEK400-4-44 og NEK400-5-51 til NEK400-5-55 og NEK400-6 Verifikasjon er verdt å legge merke til. (alle andre kapittel er forøvrig også viktig)

Det kommer en revidert utgave av NEK i år, hvor det er innført nye føringer blant annet krav om overspenningsvern.

Når det kommer til dokumentasjon er det greit å forholde seg til de "5 sikre":

http://www.dsb.no/no/DLE/Elsikkerhet/5-sikre--for-standard-boligdokumentasjon-/

 

Det viktigste av alt er at anlegget er sikkert, både når det kommer til brannfare, berøringspenninger og fare for strømgjennomgang( utkoblingstid på vern).ref FEL

§ 16. Planlegging og vurdering av risiko

Elektriske anlegg skal planlegges og utføres slik at mennesker, husdyr og eiendom er beskyttet mot fare og skader ved normal bruk og slik at anlegget blir egnet til den forutsatte bruk.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

hei igjen folkens. idag har jeg fått vite hva jeg kom opp i. holder på med planleggingsdelen nå. har fått en oppgave som jeg ikke kjønner noe av. tegne el anlegg med moderne belysning?noen som kan tegne den elr har den?

9x golf 3 1.8 gt/tdk

1x celica 98 mod 1.8

15 x corolla e9 1.3/1.6 xli

1x vw polo 2002 1.4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en bolig eller "bås" du skal gjøre den praktiske delen på da?

 

Skal du tegne og beregne lys så bør det foreligge en spesifikasjon på romdimensjoner og bruksområde. Lyskultur har en tabell hvor anbefalte luxverdier er oppgitt for forskjellige bruksområder. Så er det å velge riktig antall og type armatur/lyskilder.

 

Enlinje skjema med lampepunkt, stikk, fordelinger og lysbrytere, dette bør du huske fra vgs. !

 

Kravene til jordelektrode/jordspyd står i NEK eller FEL 99 montørhåndboka.

 

OV skal velges ut i fra samtidighetsfaktoren og dimensjonerende strøm i inntakskabelen.

Pga. selektivitet bør den være minst to størrelser større enn største kursvern. Men igjen skal den beskytte inntakskabelen på lik linje med kursvern.

 

Og velge type vern og fabrikat er vel opp til deg, data og utkoblingskaraktieristikk for det aktuelle vernet finnes sikkert hos leverandør/grossist.

 

Har du tilgang til FebDok er det et glimrende verktøy til dette. Snakk med installatøren i bedriften din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

beregne overbelastningsvernet? har ikke oppgitt noe data her.ogsen skal jeg beregne?

 

du har prøva likt som en kompis av meg fra lier, han har drivi med skriftlige delen nå i helga og skal begynne på praktiske i morra, så du får hilse krister hvis dere har båser ved siden av hverandre:P

Lek forsiktig, voksne kjører

 

Bmw E46 320i - svart som natta ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår