Gå til innhold

B230K igjen...

Ranger emnet

wunderbaum

Anbefalte innlegg

Kommet over en 240 87 mod med b230K motor... Bør jeg kjøpe den? Hørt litt forskjellig om den motoren, blandt annet at den har forbrennings kammer på stempla osv osv og at den ikke er så driftsikker og lett å ha med å gjøre som en annen B230

Bør jeg styre unna denne motoren eller bør jeg kjøpe? Hvis den er dårligere en de andre styrer jeg unna. Foresten så har bilen hatt en tidligere eier, gammel mann(død nå) som har fulgt alle servicene fram til dags dato og har gått 140 000km.

x 87 laurel 2.4

x 78 242 turbo

x 96 106 rallye

x 85 740 tic

66 ford falcon futura

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel... som du ser har jeg hatt noen problemer med min 230k.. men motoren har alti vært startvillig.. å den har jo trossalt gått 360 000.. hva skulle du iså fall betale for vogna? 140 000 er jo lite.. har hørt at k motoren ikke er så dum som mange vill ha den til.. og foresten stemmer det at forbrenningskamrene er i stemplene.. ulempe eller fordel.. ikke spør meg.. :P

Tommy aka Vagga

Volvo 240GLE(1987) b230k

Mercedes 190D(1988) 2.5D

Mitsubishi Grandis(2005) 2.0DiD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonsert til 20 000kr.. Jeg synes det er litt i meste laget. Bilen har servo men bare 4 gir.

Noen som vet hva som er ulempen med denne motoren? Hvor mange hk? Trimningspotensiale? Sikter jeg bare til bytte av kam, luftfilter og eksos...

x 87 laurel 2.4

x 78 242 turbo

x 96 106 rallye

x 85 740 tic

66 ford falcon futura

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt høgare komp enn i 230A, har lika mange hk og et par NM meir enn den. en bra justert sånn motor går billigare, i underkant av 0.8 på langkjøring.. kan setta en 32/36 eller en 36/36 weber rett på innsugsmanifoilen, hjelpe jo på.. ulempen e vel at du ikkje kan bruka toppa fra andre 230-motora.. :)

'80 Ascona B

'79 Mercury Capri

og en halv sønderskutt '74 Volvo 142 BilCrossbil!

----------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge boka som følger med volvo når du kjøper den står det 112hk i 230a og 116 i 230k og like mange nm.

Forskjellen på de er annen topp\forbrenningskammer i stemplene, no elektronisk tenningssystem opplegg i Kmotor, T kam i k motor og a kam i A motor(A kammen er litt kvassere), forskjellig gassere( den i K er dårligere) og pga av frbrenningskammer i stempler går motoren til helvete om regreima ryker fordi ventilene og stmplene vil krasje.

har en bil med 230K og har hatt en til, og en med b21A. i A motoren tok vannpumpa kvelden, registerreima røyk og vakuumpakning i gasser røyk (er ikke samme gasser som 230a). alt på ca 2 uker. K motoren jeg har nå er bytta kam og bytta til sportslyddempere og jeg merker god forskjell. den andre k motoren satt i jordebil og ble kjørt grisehardt og lå på taket 2 ganger men den funka som f alltid.

men om du skal trimme så kjøp turbomotor. skal du bare ha litt trim og lyd og sånn er det ganske samme faen om du har 230a eller k tenker jeg.

-Mazda 323 GTR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme motor i min...til forgassermotor å være er er K motoren slett ikke dum. Starter alltid bruker lite bensin og nesten ikke noe olje, null problemer so far. Hvis bilen bare har gått 140000km er det jo bare å kjøpe. Du får sikkert presset ned prisen til 16000 elns, det er vel mer vanlig pris for den årsmodellen. Bytt reg reim med en gang du får den så er du på den sikre siden!

68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE**

x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp.. jeg betalte jo 24 000 for min.. gått 330 000.. med k motor.. 87 mod.. å er fornøyd med den.. har vært litt plaga og sånt.. men nå står en ny motor i som er gått bare 21 000.. :) så fårhåpentlivis så får vi start i løpet av dagen :)

Tommy aka Vagga

Volvo 240GLE(1987) b230k

Mercedes 190D(1988) 2.5D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en B230K motor i min Volvo. Dog en 740 '86.

Syns den bruker ufattelig mye bensin.

Har regna ut til ca. 1.4l på mila. og da kjørte jeg ca. 90% motorvei.

Kanskje no feil et sted?

Ellers er jeg fornøyd med den. Starter alltid, noen ganger tar det 2-3 forsøk :P

'87 Volvo 740TIC

B230ET :D

-------------------------

'63 Volvo Amazon (121)

B18 :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

storbritannia å nederland hadde noen såkalte b230kh motorer.. vet ikke spesifikasjoner på disse.. men vil gå ut ifra at du har en sen 86.. altså en 87 modell.. det kan du finne ut på chassienr.. står det en h inni der så er det en 87..

Tommy aka Vagga

Volvo 240GLE(1987) b230k

Mercedes 190D(1988) 2.5D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by zvein

Har selv en B230K motor i min Volvo. Dog en 740 '86.

Syns den bruker ufattelig mye bensin.

Har regna ut til ca. 1.4l på mila. og da kjørte jeg ca. 90% motorvei.

Kanskje no feil et sted?

Ellers er jeg fornøyd med den. Starter alltid, noen ganger tar det 2-3 forsøk :P

1,4L er jo ikke noe :D en kompis hadde en 240 for en tid tilbake...vi la inn båttank pga. at bensintanken røk..denne regna vi ut brukte ca 4,6L på mila...da kommer man ikke langt med en 20L båt-tank :D

;)

* Volvo 242,355chevy v8,prosjekt,80mod++

* Volvo S60T5 ®,02mod, bruksbil

X Vovlo 240TIC, 83 mod, B230FT, 405topp++

Kadett V8 morro prosjekt. 350 smallblock. kamerat og jeg som hadde lite å finne på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by zvein

Tror det er Solex gasser som sitter på ja!

Hva slags bør jeg bytte til?

Prøver å få tak i en rimelig en som godt kan være brukt..

hør etter om det er noe galt med vakumet, da burde du høre en unormal suselyd når motoren går

detta får opp bensin forbruket en del

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første bilen min hadde en b230k. Hadde gått 475.000

Motoren gikk som en klokke! Brukte ca 0.8-0.9 på Hard kjøring. Dro lett fra pappa ( b230a ) Og var aldri noe tull. Brukte ikke Olje en gang. Er den Motoren jeg har hatt minst tull med...

You wash your VOLVO like it was your firstborn child,

you tend to its needs like it was your own body,

you protect it like it´s your family,

then you drive it like you stolet it

Lenke til kommentar
Del på andre sider