Gå til innhold

et kjapt spørsmål

Ranger emnet


reza karimi

Anbefalte innlegg

hei

jeg har bytta frostvæske på bilen i går løsnet en plugg som var nederst på radiotoren tappet ut alt som var inni radiotoren, men det som er inni reservetanken står der igjen. skal ikke frostvæsken i reservetanken renne ut samtidig når man løsner pluggen på radiotoren? er slangen tett lurer på om hvorfor det ikke kommer ut gjennom radiatorgluggen?

 

takk

Endret av reza karimi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen gidder å svare siden vi ikke er synske.

skjønner ikke helt hva reservetanken skal ha å gjøre med radiatoren, håper ikke du har kjølevann der...

 

Men fra spøk til revolver, STOR REVOLVER:

Ekspansjonstanken, som mest sannsynlig er det du tenker på, kan ha slanger som ikke går helt i bunnen, eller har en bøy så den ikke tappes helt, har du løsnet lokket som du skal under tapping?

Løsne tanken og vipp på den så det renner ut, er det en overløpstank, så må den selvfølgelig tømmes for seg selv.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'''

Ingen gidder å svare siden vi ikke er synske.

skjønner ikke helt hva reservetanken skal ha å gjøre med

radiatoren'''

 

 

om reservetanken/ekspansjonstanken skal ikke ha noe med radiatoren å gjøre så hva er vitsen å ha det? slik jeg kjønner så skal det være en slange mello reservetaken og radiatoren, i tilfelle hvis det ikke er nok frostvæske i radiatoren så skal frostvæske i reservtanken renne inni radiatoren, hvis jeg ikke tar det helt feil.

 

det jeg spurte var at når man løsner pluggen på radiatoren og væsken renner ut da er radiatoren tøm for vann/væske, også frostvæsken i ekspansjonstanken skal komme inni radiatoren gjennøm slangen som er igjen mellom tanken og radiatoren for å så renne ut igjen ifra pluggen nederst på radiatoren som er løsnet. og det kjedde ikke i mitt tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Det heter ikke reservetank, det heter ekspansjonstank. Reservetank er til bensin, og sitter ikke i motorrommet, det er en del av bensintanken.

2. Trådtittelen din er elendig, rett og slett.

3. Du skriver ikke hva slags bil du har, noe som er viktig.

4. Det er ikke noen vits å bumpe en tråd etter en halvtime, du kan ikke regne med å få svar med en gang. Hadde det gått en dag eller to, så greit.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde blitt bra forum om alle skrev tittel "et kjapt spørsmål" eller "et ikke så kjapt spørsmål". Også bra å kunne søke opp for andre i ettertid, om de ikke har kjapt spørsmål, mener jeg...

verken jeg eller andre begynner tråden med en slik tittel hele tiden. som jeg har skrevet oppe tenkte at det var så et enkelt spørsmål at det ikke trengte en sånn tittel engang. ellers så ting og saker skjer av og til. forgive me

Endret av reza karimi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Det heter ikke reservetank, det heter ekspansjonstank. Reservetank er til bensin, og sitter ikke i motorrommet, det er en del av bensintanken.

2. Trådtittelen din er elendig, rett og slett.

3. Du skriver ikke hva slags bil du har, noe som er viktig.

4. Det er ikke noen vits å bumpe en tråd etter en halvtime, du kan ikke regne med å få svar med en gang. Hadde det gått en dag eller to, så greit.

viste ikke at reservetank og ekspansjonstank er to forskjellige ting. lærte noe nytt sånn er det å være utlending. at jeg ikke ga nok info. om bilen og slik tar jeg skylden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

verken jeg eller andre begynner tråden med en slik tittel hele tiden. som jeg har skrevet oppe tenkte at det var så et enkelt spørsmål at det ikke trengte en sånn tittel engang. ellers så ting og saker skjer av og til. forgive me

 

"Et kjapt spørsmål" er som tidligere nevt en elendig tittel, og skal du ha svar så bør du ta med hva problemet er, så folk som kan noe om det gidder å se på tråden i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken bil er det?

Hvilken motor har den, altså bensin eller diesel osv?

 

 

Vanligvis når jeg bytter kjølevæske på biler så løsner jeg på nederste slange på radiatoren, altså den nederste slangen på radiatoren som går til motor og tar av troppen til radiator eller ekspansjonstanken.

Hvis termostathuset er plassert på nedre del av motoren så kan en gjerne ta ut termostaten for å være sikker på at all væske slipper ut.

 

Så kjører jeg hageslangen på fullt trykk i radiator/ekspansjonstanken for å gi systemet en gjennomspyling.

Så monterer jeg nedre slange og eventuelt termostat, men skrur av øvre slange på radiator og fyller kjølevæske til det kommer ut av øvre slange, så monteres denne og fyller så på til Minimumsmerket på nivåmåler/ekspansjonstanken.

 

Hvis kjølesystemet har egen lufteskru kan motor startes og luftes via denne.

Hvis det ikke har det, så plasser bilen slik at fronten av bilen står høyere enn baken, dette for at eventuell luft lettere skal komme ut.

 

Med motor igang, lokket på radiator/ekspansjonstank av og varmeapparatet på er det bare å klemme og massere kjølevannslanger til en tror en har fått ut det mest av luft.

Sett på troppen, la motor jobbe seg varm og sjekk at nivået ikke er over Max, etterfyll ved behov.

Etter de første kjøreturene er det en fordel å ettersjekke nivået..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår