Gå til innhold

Kjøpt dekk på Esso, hva er mine rettigheter?

Ranger emnet


mysterio90

Anbefalte innlegg

Hei.

Det hastet med å bytte dekk og jeg kunne ikke lenger vente at Mekonomen skulle få inn dekk som passet meg. Så jeg tok turen til lokal bensinstasjon Esso og spurte om han hadde 205/40/17 84y. Ja, og de kostet kun 960kr per stk sa han. Jeg spurte om han er sikker fordi 84y koster mer enn det sa jeg. Men han sa ja igjen.

 

Igår gikk jeg for å hente dekk og det var selvfølgelig 84W og ikke Y, merke på dekk var Delfin. Følte at jeg ikke hadde noe valg og satt dem på bilen. Satt de 2 nye foran(forhjulstrekk) og de 2 jeg hadde(gode, bra mønsterdybde) bak. Det er lavprofil dekk, så jeg forventet at rattet skulle være litt tung og det var den.

Men det som overrasket meg var at når jeg kjørte i 20-50 så begynte rattet å svinge av seg selv til både venstre og høyre. Jeg testet det flere ganger og det var ingen tvil om det. Blant annet skjer det også hvis jeg slipper rattet og girer fra 2e til 3e. Også hvis jeg slipper rattet etter en fartsdump.

Skal det være sånn? Er Delfin dekk gode nok? Hva er mine rettigheter her? Kan jeg levere dem tilbake?

I mekonomen kostet det kunn 150kr ekstra per stk siden jeg får rabatt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

w og y er hastigheitindeksen på dekket.

v går opp til 240km/t

zr w og y er over den hastigheiten.

Eg tviler på at bilen din går so fort.

 

At dekk sporer er ikkje akkurat uvanligt.

Har du rett lufttrykk?

Har du sjekket understellet på bilen?

Har du tatt hjulstillingskontroll?

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

w og y er hastigheitindeksen på dekket.

v går opp til 240km/t

zr w og y er over den hastigheiten.

Eg tviler på at bilen din går so fort.

 

At dekk sporer er ikkje akkurat uvanligt.

Har du rett lufttrykk?

Har du sjekket understellet på bilen?

Har du tatt hjulstillingskontroll?

 

Spore av er en ting, men dette var for mye. Det er jo vanlig å slippe rattet etter sving slik at den stiller seg tilbake til utgansposisjonen, men gjør jeg det så risikerer jeg å svinge brått til en av sidene.

 

Nei, bilen min går ikke så fort, jeg kjører heller ikke så fort :D

Det skal være rett lufttrykk foran, men litt usikker bak. Jeg kjører en Toyota Carina og i manualen står det at lufttrykket skal være 2,1 og 2,2. Mange jeg kjenner har sagt at jeg bør heller ha 2,5. Noen tips der?

Understellet på bilen er fin og ikke noe galt med.

 

hjulstillingskontroll har jeg ikke hatt, men hvis det var noe galt der skulle ikke det samme skje når jeg hadde på vinterdekk uten pigger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På lavprofilsdekk burde man ha tilnærmet 40pund (2,8-3,0 bar) trykk i dekkene. Prøv å fyll så mye å se om det blir bedre. Ellers er det sånn at noen dekktyper sporer mer enn andre.

Det skal jeg gjøre idag. Men hvis ikke er tegn til forbedring da?

Det er ikke slik at når jeg slipper rattet i rett strekning at bilen begynner å svinge litt til side. Men den gjør veldig brått og uforventet. Hvis jeg ikke holder rattet og ser hva det fører til så svinger den både til venstre og høyre.

 

Men hvordan lyder lovene og hvilke rettigheter har jeg som kjøper hvis jeg ikke er fornøyd med dekkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40PUNd?????????????????

 

Kødderu eller? Er du intressert i et fnugg av grep bør du ikke kjøre på mere enn MAX! 2.5bar!

 

jeg kjører et trykk på alt fra 1.6 til 2.2bar på mine. både til gate og banebruk!

da snakker jeg både 35 og 40 profiler i 18"

 

 

at bilen din styrer kan godt komme av at du har forskjellig lufttrykk i venstre kontra høyre forran. ellers ville bilen vært veldig vinglete til begge sider avhengig av spor i veien om du har veldig breie dekk. da er også spissinga feil om bilen er senka

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har 52 pund i strekkdekka jeg;) funker brillefint, hadde 40 og da begynte de faktisk å legge seg GODT nedpå på kantene, så 50+ er det jeg har

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40PUNd?????????????????

 

Kødderu eller? Er du intressert i et fnugg av grep bør du ikke kjøre på mere enn MAX! 2.5bar!

 

jeg kjører et trykk på alt fra 1.6 til 2.2bar på mine. både til gate og banebruk!

da snakker jeg både 35 og 40 profiler i 18"

 

 

at bilen din styrer kan godt komme av at du har forskjellig lufttrykk i venstre kontra høyre forran. ellers ville bilen vært veldig vinglete til begge sider avhengig av spor i veien om du har veldig breie dekk. da er også spissinga feil om bilen er senka

 

Ja? Ved lavprofilsdekk burde man ha høyere trykk pga bredden på dekket. Når de fleste bilprodusenter har 30-35pund som anbefalt trykk på ballongdekkene sine så er ikke 40 pund så mye. 1,6bar er lite luft. Har aldri i mine dager som bilklargjører vært borti dekk som burde ha så lite som 1,6 (litt over 20 pund) trykk i dekkene. Hvis du laster nok i bilen vil det se ut som man har flatt dekk jo.

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til banebruk kjører jeg faktisk fra 1.6-2.0bar max! Varierende av varme på bana.

dette er for å få grep!

men 40pund er igjen for mye. for di dekke vil strekke seg rundt kantene og så vil da kun midten av dekke ha kontakt. jo mere luft desto mer eggforma

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til banebruk kjører jeg faktisk fra 1.6-2.0bar max! Varierende av varme på bana.

dette er for å få grep!

men 40pund er igjen for mye. for di dekke vil strekke seg rundt kantene og så vil da kun midten av dekke ha kontakt. jo mere luft desto mer eggforma

 

det syns jeg ikke var rare lufta mtp på de påkjenningene som drifting innebærer, men detta har du vel testa så...

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har forska på å få kjappest mulig frem varme og holde varmen i dekket UTEN overoppheting innen de er brukt opp.har prøvd med stivere dekk, og da syns jeg bare at jeg mister grepet!

Uansett kjører jeg med 0- i camber bak ogspiser hele bredden på dekket! fra felgkant til felgkant.

 

selv til gatebruk går jeg aldri over særlig mere enn 2,2-2.5bar.

 

Kun på offroad hjula på forden som kjøres på 50pund, for å minske rullemostand fra 35" dekka

 

Kjører jeg offroad er jeg nede på 5-10PSI

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han fyren som byttet dekk og felger for meg sa 40 pounds til meg.

Jeg har 2,8 - 2,9 nå. Men det ser ikke ut som det hjelper å ha riktig lufttrykk.

 

Kan noen kort forklare meg mine kjøpsrettigheter? Jeg ønsker å levere tilbake dekk og betale 200kr ekstra(blir billigere pga rabatt jeg får) og kjøpe kvalitets dekk på Mekonomen.

Jeg har etter kjøp kjørt ca 120km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Jo, du kan fint ha feil hjulvinkler uten å merke det særlig godt når du kjører på vinterdekk, ettersom de har mye mykere gummiblanding og ergo ikke lar seg påvirke SÅ mye av gale hjulvinkler. Hvis du har montert senkesett eller byttet styrestag, opphengskule eller ett eller annet foran, så må du ta en forstillingskontroll.

- De felgene du har foran nå, satt de foran før også? Enkelte kjøper felger med forskjellig bredde og innpress foran og bak.

- Hvis du har slitt ut dekkene foran mye fortere enn dekkene bak, så kan dette også tyde på litt underlige hjulvinkler.

 

Joda, jeg kan være enig i at enkelte dekk er mere plaget av sporing enn andre, men hvis det er så jævlig som du sier, så bør du nok sjekke hjulvinklene dine!

Om du har rettigheter til å heve dette kjøpet? Heller tvilsomt. Du har jo fått den varen som er påstått levert, og det er vel ikke noe GALT med dekkene i den forstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt å bytte dekk foran og bak. Da burde bilen bli som før igjen.

 

Jeg tviler også på at du får returnert dekkene mot penger etter 120km og noen dager. Men har du vært og klaget på dekkene da? Jeg kjøpte noen piggfrie dekk som støyet i meste laget. Da fikk jeg kjøpt meg opp til et sett dyrere dekk. De ville at jeg skulle være fornøyd. :)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår