Gå til innhold

Forslag til Poleringsmaskin

Ranger emnet


Fenwick

Anbefalte innlegg

Våren er kommet og planen er å bli litt bedre på vasking og polering enn jeg har hvert tidligere.

Har kjøpt inn Meguiars sine produkter. Paint cleaner step 1, Polish step 2 og til slutt NXT voks

Nå skulle jeg hatt en god maskin.(maskinen er viktigere enn prisen). Men er det slik at man må ha en 1 maskin til å påføre Paint cleaner å polish og en annen maskin med høyere turtal til å påføre voks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt her, der står det litt generelt om maskinpolering!

 

Her og her finner du enda litt mer informasjon om fremgangsmåter :)

 

Dessuten er det også en liste over noen av maskinene som er tilgjengelig :)

 

Er man nybegynner på maskinpolering, er det kanskje ikke så dumt å begynne med en DA, er ikke så lett å drite seg ut med en sånn som med en roterende :)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandmo har sikkert linka til nokre bra sider. (som eg ikkje har kikka på no)

 

Fenwick: Du har valgt produkter som er beregna for håndpolering.

Skal du ha maskin er det andre produkter som er mykje bedre.

Men håndproduktene du har valgt, kan brukes med DA maskin. (ikkje roterende for den skaper masse varme som håndproduktene ikkje er beregna for)

 

Voks tas på for hånd. (med pad)

Dette er ein kosejobb! :)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tilbakemeldinger her og gode linker. Har lest igjennom det meste og skjønner at de fleste bruker roterende maskin men jeg skjønner også at DA maskin er det jeg må ha.

Flex er den som kommer best ut når jeg oppsummerer det jeg har lest men den er rundt 5 store lapper, ja kvaliteten er viktigere enn prisen men om man kan få nesten like god maskin for noen lapper under så er kansje det mest fornuftig.

Men er disse DA Maskiner?

1.Metabo

2.Makita

3.Hitachi

Og hvilken av disse burde man da gå for? Meguiars sin G220 har jeg skjønt er en DA maskin og den er kasnje et godt alterativ til disse over?

Og hvem selger hvert av disse merkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker roterende til rubbing og DA til polering. Mest fordi roterende maskiner ofte legger igjen kjøregater, og med DA+polish gjør at du fjerner kjøregatene. En DA-maskin fungerer ofte dårlig til rubbing siden den egentlig bare simulerer håndbevegelser, og du får ikke jobbet rubbingen ordentlig inn i lakken.

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tilbakemeldinger her og gode linker. Har lest igjennom det meste og skjønner at de fleste bruker roterende maskin men jeg skjønner også at DA maskin er det jeg må ha.

Flex er den som kommer best ut når jeg oppsummerer det jeg har lest men den er rundt 5 store lapper, ja kvaliteten er viktigere enn prisen men om man kan få nesten like god maskin for noen lapper under så er kansje det mest fornuftig.

Men er disse DA Maskiner?

1.Metabo

2.Makita

3.Hitachi

Og hvilken av disse burde man da gå for? Meguiars sin G220 har jeg skjønt er en DA maskin og den er kasnje et godt alterativ til disse over?

Og hvem selger hvert av disse merkene?

 

Hvis du melder deg inn på DCN, og venter på at det dukker opp et nytt gruppekjøp hos scandicshine, får du Flex til 3750 ;) Jeg slo til på et slikt kjøp, og er kjempefornøyd med min Flex, en herlig maskin som holder turtallet bra selv ved bra press ;) Veldig behagelig å jobbe med :)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har i alle fall listet opp mange gode maskiner der, og alle dem er ganske så bra, men på hver sin måte.

Selv har jeg Flex roterende og også DA, men den jeg ender med å bruke gang etter gang er Makita 9227. Fordelen med Makitaen er at den tåler mye juling og varer år etter år med hard bruk. Den blir ikke varm og har en veldig bra balanse. Flex har en litt lei tendens til å bli ganske så varm under bruk, og i noen tilfeller så hender det at man man må ta en pause for at maskinen får kjølt seg litt ned. Fordelen med Flex er den er veldig lett og på samme tiden veldig sterk. Lydmessig av de maskinene du har listet så bråker Makitaen desidert minst, Hitachien er noe lik Makita i lydnivå men litt spissere og irriterende lyd, Flex'en bråker fælt synest jeg og bruker alltid hørselvern om jeg nytter den.

 

Flex DA er rå, og kan fint brukes til korrigering(dog ikke det samme som roterende) med bakgrunn i at den har noe som kalles for "forced rotation," som gjør at den på nivå 6(maks) i tillegg til høy OPM også har en roterende effekt på opp til 600rpm. Denne slår andre DA maskiner i støvlende og jeg har også testet/har PorterCable, Ultimate Detailing Machine, Megs G220.

 

Som Sandmo nevner over så får du Flex roterende/DA maskin til en hyggeligere pris om du går inn via DCN.

 

Makita er billigste alternativ å handle fra f.eks Toolstop.uk. Jeg har handlet mye verktøy derfra. Svært kjapp levering(som regel en uke etter bestilling), billig frakt, levert av Bring på døren.

Nå ser jeg at de har "35%" rabatt på Makita, noe som gjør at den havner på ca 1500 kr(ex vat) med dagens kronekurs, frakt og fortolling ender du på ca 2200,-

http://www.toolstop.co.uk/makita-9227cb-7/180mm-sander/polisher-240v-p4048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makita'n er skrekkelig tung i forhold til Metabo/Flex, men ellers en bra maskin. Flex er smooth å jobbe med, men blir fort varm, og bråker som nevnt over her mye. Metabo'n er min favoritt, derfor jeg valgte å ta de inn i butikken.

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er prisen på Metabo? Den er også en DA maskin?

 

Pris varierer veldig, jeg pleier å ta 3390,- hvis det ikke er kampanje fra Metabo.

 

Den er roterende, samme med Makita / Hitachi nevnt over her. Flex har begge deler.

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår