Gå til innhold

Lei av Pssshh-dumplyd

Ranger emnet


KalleDybvik

Anbefalte innlegg

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

en kamerat med cosworth har en rfl dumpventil på bilen sin og åpent luftfilter.

 

Han fjernet hele fjøra i dumpventilen og får nå en sinnsykt kul kvittre lyd. kommer ingen lyd på tomgang, må ha litt motstand for at turboen skal lade nok.

 

men hvor kommer kvitre lyden fra? jeg sier luftfilteret han sier dumpventilen. kommer ikke noe vanlig pssshh lyd i det hele tatt, bare kvittre lyd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by nova turbo

 

Du får jo ikkje noge lyd av den slags ventil, den kjører jo bare lufta tilbake til filteret

 

JODDA. Bare å bytte til åpent luftfilter. Så kommer det litt lyd. Ikke like fet og kraftig som atmosfærisk dump, men hvis du i tillegg fjerner lydisolasjonen under panseret så får du litt morro i hvert fall.

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Originally posted by kris

Kommer ikke den flakkende lyden av turbo-brems?

 

Skulle tro det ja.. Turbobrems er jo ikke noe fett for turboen da... Men det er sinnsykt feit lyd.. Når jeg kjører 0.4 i trykk på bilen min så dumper den litt og så kommer bremsen... Det er rått! Men så er det jo ikke mye turbobrems på 1bar

:-) :rolleyes:

[86]Toyota supra turbo MK3

Subaru impreza Wrc rc bil :-)

[x]BMW E30

___________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Frank S.

en kamerat med cosworth har en rfl dumpventil på bilen sin og åpent luftfilter.

 

Han fjernet hele fjøra i dumpventilen og får nå en sinnsykt kul kvittre lyd. kommer ingen lyd på tomgang, må ha litt motstand for at turboen skal lade nok.

 

men hvor kommer kvitre lyden fra? jeg sier luftfilteret han sier dumpventilen. kommer ikke noe vanlig pssshh lyd i det hele tatt, bare kvittre lyd

 

Hvis han har fjærnet fjæreren så er det jo ikke rart den ikke dumper! Skulle jo da tro at alt turbotrykket bare går rett ut av dumpen, uten effekt.. Det er bortkastet! En kompis hadde dette da dumperen hans hang seg opp! :rolleyes:

[86]Toyota supra turbo MK3

Subaru impreza Wrc rc bil :-)

[x]BMW E30

___________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by nova turbo

Eg seller nogen dumpventiler som gir en fin lyd ikkje psjjjjjjjjsssuusssjjj, men pssjju:D

 

 

 

http://www.freewebs.com/corsaturbo/

 

Der kan du sjå bilde av dumpventilen.

 

Info Arve 91135696

 

Krunnen til annen lyd er fordi dette er en membran ventil, ikke en tostemplet.. Og en slik ventil lager en megakjedeli lyd! Værtfall hvis du liker lyden av turbobrems! :rolleyes:

[86]Toyota supra turbo MK3

Subaru impreza Wrc rc bil :-)

[x]BMW E30

___________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HaRKooN: Hei, tror ikke turbotrykket går rett ut, tror dette har noe med oppbygginga til RFL dumpventilen. Prøvde å fjerne fjøra i en turbo xs dumpventil og da fuska bare bilen noe jævlig. Men denne bilen som har rfl dumpventilen fusker absolut ingenting og turbotrykket er fint som bare d. Kan godt hende at forrige eier bare trodde fjøra var fjernet for det følger vel egentlig med 2 fjører til rfl dumpventilen. Selv om det ikke kommer noe særlig pssshh lyd så er han som har bilen nå så fornøyd med den kvitre lyden at han bare lar ting være som de er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm nå ble jeg litt forvirra. Jeg trodde den kvitre lyden kom fra en spesiell type dump som lager den lyden jeg. hmmz... vil det si at man bare får tak i dump'er som lager den helt vanlige pssj lyden da??

 

Har også hørt en del turbobil som har BÅDE psssj og kvitrelyden samtidig.. Det hører man ganske lett på den filmen med alexander paulsen sesong '03! Vil det da si at han egentlig har en vanlig pssj dump men også får turbobrems gjennom filteret?

 

I'm confused :(

 

Har hørt om to stempla dump'er, trodde det var de som lagde sånn "dobbel" lyd jeg.

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åpent luftfilter vil gi kvittre lyd. testet det nettopp på en audi a4 med STORT k&n filter og turbo xs dumpventil som var bare vanlig innstilt.

 

 

Har lest litt mere nå og tror at selve over trykket kommer ut gjennom dumpventilen og lager psssh lyd, mens resten av kvittre lyden kommer gjennom luftfilteret.

 

er ikke dette riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Frank S.

åpent luftfilter vil gi kvittre lyd. testet det nettopp på en audi a4 med STORT k&n filter og turbo xs dumpventil som var bare vanlig innstilt.

 

 

Har lest litt mere nå og tror at selve over trykket kommer ut gjennom dumpventilen og lager psssh lyd, mens resten av kvittre lyden kommer gjennom luftfilteret.

 

er ikke dette riktig?

 

Kvitrelyden er vel wastegaten.. kan ikke så mye turbo.. men det tror jeg har fått med meg..

-02 BMW e46 318i Cabriolet m-tech II Bilde

-94 Ford Mondeo stv 2.0i zetec [solgt] Bilde

-90 Ford Sierra DOHC Sparco Edition [vraket] Bilde

-84 VW Golf II [solgt] Bilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner faktisk til et eksempel der en person har gått lei plystre lyden i bilen sin.. En fyr jeg kjenner hadde en Sierra sedan Cosworth som var trimma. 3'', chip osv osv.. Han husker jeg banna og sværta noe jævelig når han dreiv å småkjørte med bilen. Er litt overdrevent når bilen høres verre ut en en Scania lastebil når man slipper gassen i 30 km/t.. Sist jeg så han kjørte han Audi A3. Må være en snodig skrue..

x 87 laurel 2.4

x 78 242 turbo

x 96 106 rallye

x 85 740 tic

66 ford falcon futura

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår