Gå til innhold

Lei av Pssshh-dumplyd

Ranger emnet


KalleDybvik

Anbefalte innlegg

Kjører rundt med en kjedelig TurboXs dumpventil på Golf 1.8t min. Er drittlei av den vanlige psssjj lyden. Har lagt i noen kronestykker og får den til å åpne mindre. Da kommer det en litt fet flakkende lyd fra filteret. Er det skadelig for turboen å redusere åpningen på dumpventilen? Og er det noen andre dumpventiler som ikke lager psssjjj lyd? Hva kjører de på S1 f.eks?

Ei øl i hånda er bedre enn ti på taket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Sliter mer hvis trykket blir stengt mellom gasspjeld og turbo istede for å sleppe den ut eller resirkulere, ja. Men på lavt trykk er det vel grenser for hvor mye det går utover levetiden på turbon.

Hvis du er lei får du vel bytte til resirkulerende ellerno. En ventil du kan bruke som begge deler kanskje, feks en Greddy Type-S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh nei, er ikke lei plystringa, den er herlig. Men når jeg drar'n til 3500 så får jeg kun en flakkende dumpelyd, da åpner ikke dumpventilen i det hele tatt, lyden kommer fra filteret. Den er kul som bare det. Men når jeg drar til 4500 så kommer den standard psssj lyden som alle har. Resirk-ventil vil jeg ikke ha :)

Ei øl i hånda er bedre enn ti på taket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by KalleDybvik

Åh nei, er ikke lei plystringa, den er herlig. Men når jeg drar'n til 3500 så får jeg kun en flakkende dumpelyd, da åpner ikke dumpventilen i det hele tatt, lyden kommer fra filteret. Den er kul som bare det. Men når jeg drar til 4500 så kommer den standard psssj lyden som alle har. Resirk-ventil vil jeg ikke ha :)

Alle bilene til audisentrum kjører med noen alu ventiler, lager helt herlig lyd. hvis ikke du vil ha en slik er det ikke værre enn å ta kontakt med kollevold eller annen rally import og kjøpe dump der...

det blir ikke fæst uten skinnvæst, og du e, itj fin uten mokkasin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er og blir en lyd de fleste aldri blir lei. Men kanskje enkelte kan bli lei eller ikke like, men da kjører de vel en ramlikaner med tvangsmate v8...nesten lov da

2010 Peugeot 207 Feline (nr. 41/80) 1.6 HDI

 

x- 2003 BMW 316i Touring | x- BMW 318i Cab 92' | x- Ford Sierra Cosworth 4x4 90'| x- VW Golf GL 89' | x- Ford Sierra 2.0iS 86' | x- Ford Sierra 2.0CL 87'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når den åpner mindre vil turboen bremses. Tror kanskje du skal prøve med løsere fjær.

Hvordan går bilen din?

 

Og du vet at katalysatoren tar kvelden med åpen dump på VAGs 1.8T motorer!?

 

Og det kan bli slerk i turboen ved slik bruk, dessuten så må jo turboen begynne å spinne opp fra bunnen av igjen, og det tjener jo ingen på!

 

Kjøp en Forge 0007P resirk.ventil. Den er i aluminium med stempel ventil og den er tilpasset VAGs 1.8T og 2.7T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by PetterJacobsen

, dessuten så må jo turboen begynne å spinne opp fra bunnen av igjen, og det tjener jo ingen på!

 

Men rørene er allerede fylt i motsetning til med åpen dump.

Trur ikke så mange har testet at det gir noe bedre respons med dump.

Er sikkert en grunn til at WRC biler ikke har avlastningsventiler, tross at de satser så sinnsykt hardt på respons-systemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by KalleDybvik

Åh nei, er ikke lei plystringa, den er herlig. Men når jeg drar'n til 3500 så får jeg kun en flakkende dumpelyd, da åpner ikke dumpventilen i det hele tatt, lyden kommer fra filteret. Den er kul som bare det. Men når jeg drar til 4500 så kommer den standard psssj lyden som alle har. Resirk-ventil vil jeg ikke ha :)

så fjern dump ventilen, sett på den orginale og bruk filter lyd! tøffere den

:D

Driving Is Noting Without Control

-Audi A4 Turbo Quattro

xGolf IV gti turbo (taket og kondemnert)

xGolf 2 gti turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by boXer

 

Men rørene er allerede fylt i motsetning til med åpen dump.

Trur ikke så mange har testet at det gir noe bedre respons med dump.

Er sikkert en grunn til at WRC biler ikke har avlastningsventiler, tross at de satser så sinnsykt hardt på respons-systemer.

 

Men turboen får en skikkelig bråstopp når man slipper gassen og det er ikke bra. I rally bruker man sikkert ikke heller den samme turboen flere ganger. Dessuten så er jo kjørestilen til gutta i rally litt annerledes enn kjørestilen vår. De har jo høyt turtall hele tiden, og de girer litt kjappere, så da får de vel ikke så mye "mottrykk" fra turboen. Og da trenger de ikke dump/resikr.ventil.

 

 

Resir.ventil: Hvor mye lyd man får kommer an på trykket i motoren og plasseringa av resirk ventilen. Mere lyd jo nærmere luftfilteret resirk.ventilen sitter. Hadde konfilter og resir.ventil på 9-5 Aeron min og der er returen forholdvis nærme luftfilteret. Og den hadde tydelig "dump" lyd. Ikke like merkant som med åpen dumt, men ikke så langt fra.

Men med orginalt innsatsfilter hadde bilen ingen "dump" lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by boXer

 

Men rørene er allerede fylt i motsetning til med åpen dump.

Trur ikke så mange har testet at det gir noe bedre respons med dump.

Er sikkert en grunn til at WRC biler ikke har avlastningsventiler, tross at de satser så sinnsykt hardt på respons-systemer.

 

ALS´n til WRC bilene er så bra at de lager overtrykk hele tiden.

Det hadde de ikke greid med dump... ;)

 

Har faktisk prøvd litt frem og tilbake med og uten dump, og kan ikke si at jeg merker noe særlig på responsen. Men det skåner nok turboen. Dog jalla dumper som er montert på biler med masse/mengde-måler og som er shimset opp så stramt at de holder tett på tomgang er nok "all show, and no go" .

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår