TC4EE1 Skrevet Februar 24, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 24, 2010 Er det mulig å måle effekten på motor uten å måtte kjøre den på dyno? Siter : 94 Opel Omega 2.0i GL : Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dodge335 Skrevet Februar 24, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 24, 2010 Viss den er kjøyrbar kan jo du testa med g-måler. http://www.gtechpro.com/ eller lasta ned program som du får til ein del telefoner :P Siter 1998 Mercedes C230 Kompresssor 1985 Audi Coupe Quattro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TC4EE1 Skrevet Februar 24, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 24, 2010 Det må da finnes en måte å regne ut effekten på. Hvordan klarte de å finne ut effekt før dyno og slikt ble oppfunnet da? Siter : 94 Opel Omega 2.0i GL : Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
poliq Skrevet Februar 24, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 24, 2010 Inspirert av denne tråden lastet jeg ned Racechrono til min nokia N82 før jeg kjørte meg en tur.. artig prog det også, men ikke mulig å finne effekt sånn uten videre med.. Det må da finnes en måte å regne ut effekten på.Hvordan klarte de å finne ut effekt før dyno og slikt ble oppfunnet da? en måte kan jo være å bruke litt fysikk? :) her fra HiT: http://www.ansatte.hitos.no/bjoern/jobb/Fysikk/Notater/Termodynamikkens%20andre%20lov.pdf Siter 2002 Seat Leon Cupra 4 TDI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Februar 24, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 24, 2010 Litt ot, men finnes Racechrono til SE W995? :p Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
poliq Skrevet Februar 24, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 24, 2010 Litt ot, men finnes Racechrono til SE W995? :p nei, ikke i følge denne lista Siter 2002 Seat Leon Cupra 4 TDI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Februar 24, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 24, 2010 Finnes det noen slike programmer til nevnte telefon da..? :P Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Evje_ Skrevet Februar 25, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2010 Hvordan har du tenkt til å regne ut hvor mange hk det er i bilen? Det blir som å regne ut hvor mye du veier, lykke til med det :) Men du kan regne ut tap av hk fra motor til drivverk, eller omvendt. Siter Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mazdak Skrevet Februar 25, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2010 (endret) Er ikke Newtons andre lov riktig i denne sammenheng? F=m*a (F = kraft i nm, m = masse og a = akselrasjon) For å finne akselrasjonen kan vi vel bruke s=0,5(v0+v1)t hvor vi deretter bruker opplysningen om fart, tid og strekning til å beregne a i s=v0t+0,5at(t oppbøyd i 2). F er som sagt kraft i nanometer, men vi kan igjen regne om F til effekten P i formelen P=W/t hvor W er arbeid. Formelen for arbeid er igjen W=F*s*cos ø S = strekning, t = tid, v0 = start fart og v(1) = fart. Badabing badabong. Du har regnet ut effekten i watt. Nå mangler vi bare å regne om effekten til HK. Da har vi formelen hk = kW * 1,36. Ikke særlig vanskelig i teorien.. Noen som ser logikken? Metode 2 (denne fant jeg på et forum) kW * 9545 ------------- = Nm rpm Nm * rpm ------------- = kW 9545 hk = kW * 1,36 kW = hk * 0,7353 Endret Februar 25, 2010 av mazdak Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Februar 25, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2010 Hvordan har du tenkt til å regne ut hvor mange hk det er i bilen? Det blir som å regne ut hvor mye du veier, lykke til med det :) Ganske simpelt å regne ut sin egen vekt da... Legge seg i et badekar med vann var populært før i tida. Noe som kanskje frister emoer mer er å hoppe ut fra en høy bygning der noen tar tida fra du står på toppen til du ligger på bakken. Så, når du passerer inn i de dødes rekker er det bare å ringepå han Mr. Newton, så klarer nok han å finne ut hvor tung du er. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mazdak Skrevet Februar 25, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2010 (endret) Er ikke Newtons andre lov riktig i denne sammenheng? F=m*a (F = kraft i nm, m = masse og a = akselrasjon) For å finne akselrasjonen kan vi vel bruke s=0,5(v0+v1)t hvor vi deretter bruker opplysningen om fart, tid og strekning til å beregne a i s=v0t+0,5at(t oppbøyd i 2). F er som sagt kraft i nanometer, men vi kan igjen regne om F til effekten P i formelen P=W/t hvor W er arbeid. Formelen for arbeid er igjen W=F*s*cos ø S = strekning, t = tid, v0 = start fart og v(1) = fart. Badabing badabong. Du har regnet ut effekten i watt. Nå mangler vi bare å regne om effekten til HK. Da har vi formelen hk = kW * 1,36. Ikke særlig vanskelig i teorien.. Noen som ser logikken? For å illustrere et eksempel.. Vi har en bil som veier 900kg. Strekningen du skal kjøre er på 900m. Tiden du bruker er 20 sekunder. 900 = 0,5 (0 + X) 20 90m/s = x 900 = 0*20+0,5*a*20(2) a = 4,5 m/s2 F = 900 * 4,5 F = 4050nm W = 4050 * 900 (fjerner cosinus fordi veien er rett) W = 3645000J = 3645Kj P = 3645000/20 P = 182250W = 182,25Kw HK = 182,25 * 1,36 HK = 247,86 Det høres litt lite ut, men det skal ca stemme altså.. og husk at dette bare er i teorien.. i praksis vil det nok være noe annet. Akselrasjonen er tross alt ikke heeeelt konstant som jeg har skrivd opp her.. den vil vel synke etterhvert. Endret Februar 25, 2010 av mazdak Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Februar 25, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2010 For å illustrere et eksempel.. Vi har en bil som veier 900kg. Strekningen du skal kjøre er på 900m. Tiden du bruker er 20 sekunder. 900 = 0,5 (0 + X) 20 90m/s = x 900 = 0*20+0,5*a*20(2) a = 4,5 m/s2 F = 900 * 4,5 F = 4050nm W = 4050 * 900 (fjerner cosinus fordi veien er rett) W = 3645000J = 3645Kj P = 3645000/20 P = 182250W = 182,25Kw HK = 182,25 * 1,36 HK = 247,86 Det høres litt lite ut, men det skal ca stemme altså.. og husk at dette bare er i teorien.. i praksis vil det nok være noe annet. Akselrasjonen er tross alt ikke heeeelt konstant som jeg har skrivd opp her.. den vil vel synke etterhvert. Den bilen du har i eksemplet ditt, kan jo ha ei helvettes utveksling? 10.88 i sluttveksling ellernoe.. :P Trenger ikke ha 250hk av den grunn, bare fordi den klarer strekningen på 20sek.. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mazdak Skrevet Februar 25, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2010 Den bilen du har i eksemplet ditt, kan jo ha ei helvettes utveksling? 10.88 i sluttveksling ellernoe.. :P Trenger ikke ha 250hk av den grunn, bare fordi den klarer strekningen på 20sek.. mange feilkilder på denne modellen ja.. :) skal ikke si noe imot det... men man kan jo såklart bygge videre på modellen med flere formler for å fjerne feilkildene hvis du skjønner. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Februar 25, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2010 Det fungerer ikke slikt. HK regnes ut på det turtallet der effekten er størst. Du kan ikke regne ut dette ved å kjøre en strekning/aksellerere, uansett hvor mye du regner. Med mindre motoren da har en helt flat effektkurve, eller du har en CVT kasse... Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DRFT-R Skrevet Februar 25, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2010 jah, og hva om bilen egentlig veier 922kg og ikke 900... hva skjer om du akselrerer samme strekka med 13" hjul.. og etterpå prøver med 17, da kan du plutselig vareri 50hk + - hva om du egentlig ikke klarer å regne ut tiden på sekunden, litt til og fra i tid vilvariere hk! nei! du kan ikke det! du må ha bilen på dyno for å finne ut av hva du har nøyaktig av hk! er derfor det koster så mye å finne ut av slikt Siter Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.