Gå til innhold

Oljeskift?Noen formeninger?

Ranger emnet


Ventostian

Anbefalte innlegg

Er det noen som har noen formeninger om hvordan man får best mulig oljeskift? Har hørt litt av hvert ang dette, det er jo 2 metoder for å tømmebilen, enten å suge det ut med en pumpe i peiler røret eller ta bunnpluggen. Noen biler blir det sagt at det er best å bruke pumpe noen pluggen. Har selv passat 3b 2000 mod

 

Noen som har noen formeninger om hva som er best?

VW Passat 1,9 TdI

VW Caddy 1,4 Arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nenvt over, så får du nok ut mest dritt via bunnpluggen. Men sett på en annen side, så burde vel all dritt ha satt seg i filteret for lengst slik at olja i bunnpannen er ren. Vil tro at suging er mest praktisk så lenge du slipper å jekke opp bilen for å bytte filteret, som er tilfelle på disse bilene.

 

En må vel ikke jekke opp bilen for å skifte oljefilteret. Det har jeg aldri trengt...

VW Passat 1,9 TdI

VW Caddy 1,4 Arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En må vel ikke jekke opp bilen for å skifte oljefilteret. Det har jeg aldri trengt...

 

Nei, det har aldri vært nødvendig på disse bilene. Faktisk så kan jeg ikke skjønne hvordan en kan klare å komme til fra undersiden da det er sykt trangt rundt filteret. Må løsne ekspansjonstanken og vippe den til siden for å komme til ovenfra. Et slikt spesialverktøy som passer i bunn på filteret og så på skralle er gull verdt for å få det løs + mange filler for å ta opp sølet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den oppfatningen at suging er for båtfolk. Dvs der du ikke sånn helt uten Wideröe kan krabbe under motoren. Jeg mekka et slikt verktøy av en bit flattstål og et firkantstål. Men det ble ikke så veldig bra heller. :D Tipper VAG versjonen ser ut som ei slags dobbeltklo som passer inn i braketten på oljefilteret. Men så avansert var ikke jeg på den tiden (jeg somlet rundt med sånne produkter.)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den oppfatningen at suging er for båtfolk. Dvs der du ikke sånn helt uten Wideröe kan krabbe under motoren. Jeg mekka et slikt verktøy av en bit flattstål og et firkantstål. Men det ble ikke så veldig bra heller. :D Tipper VAG versjonen ser ut som ei slags dobbeltklo som passer inn i braketten på oljefilteret. Men så avansert var ikke jeg på den tiden (jeg somlet rundt med sånne produkter.)

 

En slik en bør en ha for å få løsna filteret greit: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Olje-og-Fett/Oljefilterverktoy/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår