Gå til innhold

Montere anlegg i bil for første gang?

Ranger emnet


Ermac

Anbefalte innlegg

Kjøpt meg en Vectra 1.8i 92mod som første bil. Tenkte at jeg skulle få litt mere futt i lyden enn det orginale som sto i.

 

Har vært med å montert anlegg for en god stund siden, har LITT peiling. Men jeg vet ikke hva slags forsterker, sub, fronthøytalere og hattehøytalere, ledninger jeg må ha. Jeg har ikke så mye peiling teoretisk sett og skjønner meg ikke helt på hvordan ledningene skal kobles. :/ Husker at jeg trakk en tjukk rød kabel til batteriet blant annet og grønne signalkabler på den andre siden til spilleren + gullfargede høytalerkabler. + en veldig tynn svart kabel. (vet ikke hva den var til)

 

Så, noen som har en komplett liste over hva jeg må ha for å få et komplett anlegg i vectraen?

Hvor får jeg kjøpt rimelige høyalere, spiller, sub, forsterker og ledninger? (Link til gode nettsteder?)

Vil gjerne holde meg under 10.000 kr. :p

Vil ha en GOD sub. Har sittet på folk som bare har èn 12" sub, men føler liksom det ikke strekker til.. Noe kraftigere å anbefale?

 

 

Ble mange spørsmål, og håper noen tar for seg de fleste spørsmåla og hjelper meg litt. :D Har ikke funnet en komplett manual på hvordan man faktisk monterer et helt anlegg, så denne tråden kan kanskje bidra til å hjelpe andre nybegynnere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPILLER

http://bilradiospes.no/m/shop/?produkt=6645&katid=2&mid=m436&id=&vn=736

 

 

ellers finner du det meste brukt på finn.no,eller her på forumet! mye bra faktisk... står 6,5" høytalere i dørene og hattehylla i disse bilene, tweetere originalt i dasjen...

 

bak clutchen finner du en gummipropp hvor du trekker plusskabelen, legg den under teppet og så under lista ved dørkarmen!! legg remotekabel til forsterkern på samme side! phono på pasassjersiden. husk sikingsholder max 20cm fra batteri!!!!

 

vist du vil ha en bra sub og forsterker, kan du godt gå for 50mm2 pluss og minus kabel!

 

på venstre side bak under setet, finner du en bolt som selelåsen er festet i. skru løs den, puss lakken vekk under, fest jordingskabelen med er kraftig kabelsko, og skru den fast der!

hvordan du vil ha alt baki trunken finner du ut av selv;);)

04 Opel combo 1.7di

Opel rekord c caravan 1700

Vespa bravo

vw golf 2.0i stv(skrotet)

vw vento 1.9tdi(skrotet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Hvorfor er det så viktig med tjukk strømkabel?

 

Fordi det går mykje strøm når du har ein forsterker.

Spenning x strøm = effekt

I ein bil er det berre 12v system og da må det gå mykje strøm for å få effekt

 

For tynne ledninger skaper ekstra motstand for strømmen.

Har du motstand og strøm, får du spenning.

Spenning over ein ledning er ikkje ønska.

Da vil det bli mindre spenning over forsterkeren

Får forsterkeren for lite spenning, vil den skru seg av eller gå i protect

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår