sveintoreh Skrevet Februar 10, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 10, 2010 har ein saab turbo med vanlig dumpventil, av den IKKJE resirkulerbare typen med Ptssssj lyden.. litt lei av Ptsssj Ptssssj nå etter kvart å lure på om det går fint å ta an av eller om det er skadelig for turboen? vill ha den blafre lyden så nåken turbo biler lager! :) har lest litt rundt om kring men får ikkje skikkelig svar på ka så er rett! takker for svar:D Siter Saab 900C 88 Saab 900 SE turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
greddyspeed Skrevet Februar 10, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 10, 2010 (endret) Minuset med det er at du senker farten på på turboen dramatisk og får lengere spool-up, men men det kan man leve med. Skadelig og skadelig... kjenner folk som har kjørt 1,1 bars trykk over lengere tid (og 1,8 bar over kortere tid) uten dump og ikke fått noe nevnbar skade på turbo. Endret Februar 10, 2010 av greddyspeed Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
remi-a Skrevet Februar 13, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2010 Tenker du å ta vekk all form for avlastning, både atmosfærisk og resirkulerende avlastningsventil for å få denne blafrelyden? Om dette er tilfelle vil turboen få en bråstopp hver gang du slipper gassen og dette vil da føre til utrolig stor slitasje på turboen. Siter Autobua.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dodge335 Skrevet Februar 13, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2010 Det er vel ingen som har dokumentert dette der. Og man høyrer om fleire og fleire som kjører langt uten dump. men litt sånn logisk så høyres det ikkje bra ut for turboen. Siter 1998 Mercedes C230 Kompresssor 1985 Audi Coupe Quattro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveintoreh Skrevet Februar 16, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 16, 2010 viss du tar et filter der dump ventilen står koss går det då? nåken så vett det:P Siter Saab 900C 88 Saab 900 SE turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
havard87 Skrevet Februar 18, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2010 sette du inn filter blir det jo berre ein opning der, får ikkje trykk då;) Bruk dump, turboen tar skader av å bli køyrt uten over lengre tid, alle med litt teknisk innsikt forstår de;) Siter 93 Ford Escort RS Cosworth 98 Opel Vectra Sport Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FirstPrice Skrevet Februar 18, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2010 (endret) Om du ikke vet det sikkert, er det best å la den stå på troor jeg = ) Endret Februar 18, 2010 av FirstPrice Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DRFT-R Skrevet Februar 18, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2010 Fjern dumpventilen din, blend hullet, sett på åpent filter og få opp ladetrykk! kos deg Siter Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DRFT-R Skrevet Februar 18, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2010 sette du inn filter blir det jo berre ein opning der, får ikkje trykk då;) Bruk dump, turboen tar skader av å bli køyrt uten over lengre tid, alle med litt teknisk innsikt forstår de;) over lenger tid ja... la oss si 100.000km da har turboen tatt skade! ingen av bilene mine har hatt dump noen gang, og enda ikke tatt livet av en eneste! selv på forden der jeg lader 2.6bar vel å merke diesel. får jeg mye surge ved giring.. hakke drept den enda Siter Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
realace Skrevet Februar 19, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2010 Det er ikke noe problemer med å ta bort dumpventilen. Du får faktisk mindre lag. Ihvertfall fikk jeg det på evo'en. I stede for at man slipper ut trykket så lagrer man det for raskere spoolup. Til meg kom den 300 rpm raskere. Minuset er at du muligens må sette på en ekstra fjær på gass spjeldet hvis du ønsker at motoren ikke holder gassen lengre Mvh Siter 02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII 10 Mitsubishi ASX instyle+ http://www.lancerregister.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
havard87 Skrevet Februar 20, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2010 over lenger tid ja... la oss si 100.000km da har turboen tatt skade! ingen av bilene mine har hatt dump noen gang, og enda ikke tatt livet av en eneste! selv på forden der jeg lader 2.6bar vel å merke diesel. får jeg mye surge ved giring.. hakke drept den enda er selfølgelig ikkje snakk om at den blir ødelagt over natta. Kjem jo ann på bruken, og kulelager tåler jo også meir enn glidelager. Kor langt du har kjørt uten dump? 30.000 eller 70.000? Ein anna ting som ikkje alle med turbobil er flinke til er jo å la den roe seg ned litt etter køyringa, hjelper jo masse på levetida;) En turbo som stalla e jo under store påkjenninger, so eg vil tru at du merkar stor forskjel på en turbo som har gått 30.000 med dump og en som har gått 30.000 uten dump. Siter 93 Ford Escort RS Cosworth 98 Opel Vectra Sport Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DRFT-R Skrevet Februar 20, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2010 er selfølgelig ikkje snakk om at den blir ødelagt over natta. Kjem jo ann på bruken, og kulelager tåler jo også meir enn glidelager. Kor langt du har kjørt uten dump? 30.000 eller 70.000? Ein anna ting som ikkje alle med turbobil er flinke til er jo å la den roe seg ned litt etter køyringa, hjelper jo masse på levetida;) En turbo som stalla e jo under store påkjenninger, so eg vil tru at du merkar stor forskjel på en turbo som har gått 30.000 med dump og en som har gått 30.000 uten dump. hittil har jeg kjørt ca 45.000km siden i fjor på turboen. jeg lader som sagt 2.6kg diesel har annerledes gange enn bensin JA; men jeg har fortsatt 350hk og 1100nm og den bilen blir brukt for alt den er verdt. ved gass avgang har jeg faktisk motstand så jeg hører surginga slår tilbake no helt jævlig. Dumpventil er fint for demsom skal kjøre 200.000km;) Siter Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Mars 12, 2010 Rapporter Share Skrevet Mars 12, 2010 (endret) Det er ikke noe problemer med å ta bort dumpventilen. Du får faktisk mindre lag. Ihvertfall fikk jeg det på evo'en. I stede for at man slipper ut trykket så lagrer man det for raskere spoolup. Til meg kom den 300 rpm raskere. Minuset er at du muligens må sette på en ekstra fjær på gass spjeldet hvis du ønsker at motoren ikke holder gassen lengre Mvh "lagre" trykket..? Yeah, right. Trykket bygges og slår tilbake, bygges og slår tilbake gang på gang det, rundt 20 ganger i sekundet, derfor det låter cha-cha-cha-cha-cha uten dumpen... det gjør det inntil man har brukt opp tilgjengelig energi til å spoole opp til overtrykk... 300 rpm raskere MELLOM girskift...? Da lagger den isåfall ikke bare litt... om den kom 300 rpm raskere ved første pådrag i et gir uten dump, da lakk dumpen din ganske realt.. Dump er ingen bakdel å ha, men før man har prøvd kjøre uten det på et kjøretøy under et halvt tonn som man merker den massive eksosbremsen man får, så skjønner man ikke bedre.. Endret Mars 12, 2010 av Turboed1 Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
user_name Skrevet Mars 13, 2010 Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2010 (endret) Tenker du å ta vekk all form for avlastning, både atmosfærisk og resirkulerende avlastningsventil for å få denne blafrelyden?Om dette er tilfelle vil turboen få en bråstopp hver gang du slipper gassen og dette vil da føre til utrolig stor slitasje på turboen. Dette arugmentet kommer hver gang noen nevner at de ikke skal ha dump på turbo. Men INGEN som kan dokumentere at turbo blir ødelagt av det, bare litt mer slitt. Derimot er det flere som kan dokumentere at de har kjørt 100 000km uten dump, og at turbo fortsatt fungerer som den skal! Er vel ikke mye tvil om at dump tar mer slitasje uten dump, men det er over lang tid(må vel måles i km men men) og ikke for hver gang du slipper opp gassen etter å ha sveiset den i gulvet ut fra et lyskryss. Hadde selv kjørt uten dump. hittil har jeg kjørt ca 45.000km siden i fjor på turboen. jeg lader som sagt 2.6kg diesel har annerledes gange enn bensin JA; men jeg har fortsatt 350hk og 1100nm og den bilen blir brukt for alt den er verdt. ved gass avgang har jeg faktisk motstand så jeg hører surginga slår tilbake no helt jævlig. Dumpventil er fint for demsom skal kjøre 200.000km;) Er litt nysgjerrig, hva slags bil kjører du?^^ Endret Mars 14, 2010 av user_name Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SHN-Motorsport Skrevet Juni 8, 2010 Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2010 Dette arugmentet kommer hver gang noen nevner at de ikke skal ha dump på turbo. Men INGEN som kan dokumentere at turbo blir ødelagt av det, bare litt mer slitt. Derimot er det flere som kan dokumentere at de har kjørt 100 000km uten dump, og at turbo fortsatt fungerer som den skal! Er vel ikke mye tvil om at dump tar mer slitasje uten dump, men det er over lang tid(må vel måles i km men men) og ikke for hver gang du slipper opp gassen etter å ha sveiset den i gulvet ut fra et lyskryss. Hadde selv kjørt uten dump. Er litt nysgjerrig, hva slags bil kjører du?^^ Så vidt jeg husker kjører dorifto-RRrrRRRRrr en excursion ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.