Gå til innhold

blafre lyd av turboen?

Ranger emnet


sveintoreh

Anbefalte innlegg

"lagre" trykket..? Yeah, right. Trykket bygges og slår tilbake, bygges og slår tilbake gang på gang det, rundt 20 ganger i sekundet, derfor det låter cha-cha-cha-cha-cha uten dumpen... det gjør det inntil man har brukt opp tilgjengelig energi til å spoole opp til overtrykk... 300 rpm raskere MELLOM girskift...? Da lagger den isåfall ikke bare litt... om den kom 300 rpm raskere ved første pådrag i et gir uten dump, da lakk dumpen din ganske realt..

 

Dump er ingen bakdel å ha, men før man har prøvd kjøre uten det på et kjøretøy under et halvt tonn som man merker den massive eksosbremsen man får, så skjønner man ikke bedre..

 

Resultatet kommer vel ganske så enkelt at det er mye mindre volum som må fylles med trykk. Hvis du ser på WRC motorene så er rørene ekstremt korte og tynne. Spurte en Italiener på ett WRC løp og det var enkelt å greit mindre volum som må fylles før trykket kommer opp. Dumpen på evo sitter på en ganske lang slange. Ved å eliminere bort den T-en så får man ett vesentlig mindre volum å trykksette.

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resultatet kommer vel ganske så enkelt at det er mye mindre volum som må fylles med trykk. Hvis du ser på WRC motorene så er rørene ekstremt korte og tynne. Spurte en Italiener på ett WRC løp og det var enkelt å greit mindre volum som må fylles før trykket kommer opp. Dumpen på evo sitter på en ganske lang slange. Ved å eliminere bort den T-en så får man ett vesentlig mindre volum å trykksette.

 

Mvh

 

WRC-gutta dumper selvsagt ikke ut luft i atmosfæren. Enhver som gjør det i en klasse med restriktorer ber om å tape. Og trykk i seg selv er ikke det som ønskes, det er økt massefløde. Med restriktor hindres masseflødet ved inngangen, og da trenger man ikke rør til mer enn rundt 300 hk, med andre ord er "pinglete" 2" rørgater mer enn nok da de holder fint til en luftmengde tilsvarende 350-400hk. Å bygge rør til en restriktorløs bil med 900 hk med WRC-mål er som å trygle om lag, for de små rørene da hindrer masseflødet over 400 hk og dermed effekten. Hjelper ikke med masse trykk hvis trykket faller tvert i plenum pga for lite volum og tilgang av trykksatt luft.. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår