Gå til innhold

Regler for Lakkering!

Ranger emnet


Lilos

Anbefalte innlegg

1. Det står ingenting i kjøretøyforskriften om ulovlige farger.

2.Kontakt et lakkeringsfirma, bytte av farge trenger ikke ny godkjenning selv om fargen på bilen står i vognkortet.

 

1: Chrome er ikke lov.(hvorvidt det er en farge :D )

Ellers tror jeg du bør holde deg unna de nye gul/grønne fargene til ambulanse og brannbil, det kan nok være fornuftig.

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er visse farger som ikke er lov, men disse har statens vegvesen en stor oversikt over. Chrome, gull, sølv, fluoriserende farger f.eks ambulansegul. Du skal vell uansett ringe de og høre om info ved skifting av farge. Men har ikke vært noe problem før. Så på cops fra USA, der stoppa de en bil som hadde skifta farge. Der var det ingen prob, så hvorfor skal det være det i norge?

 

Bare en liten tanke å leke med, Har jeg hatt en bil verdi 100.000 ich, vognkortet står det hvit men bilen er hellakkert sort. Hadde vært greit for politiet/forsikringselskapet som skal "lete" etter bilen og registrere at den er sort. eller?

Lakkerer i alle farger og nyanser, men helst svart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ringe vegvesenet i morgen om jeg får tid, så jeg har noe å referere til. men dette er noe jeg har lest og sett.

 

 

 

 

Helt enig med moderator. Dette er tullprat! Og det værste er at det kommer fra folk som hevder seg å være billakkerere.. På tide å ta på maska før dere lakkerer gutter...

 

Grandissssjohn.. ro deg ned, jeg er lakkerer.. hva med deg?

Lakkerer i alle farger og nyanser, men helst svart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ringe vegvesenet i morgen om jeg får tid, så jeg har noe å referere til. men dette er noe jeg har lest og sett.

 

 

 

 

 

 

Grandissssjohn.. ro deg ned, jeg er lakkerer.. hva med deg?

 

eheheheee... oj,oj, jeg ler meg i hjel! "jeg er billakkerer.. hva med deg".

 

Ok, et eksempel: Jeg lakkerer bilen min i den skarpeste fargen jeg kan finne, eller nærmere rullemaler den med selvlysende gulgrønn bengalakk. Hvorfor skulle ikke dette være lov? Faktisk blir bilen bare mer trafikksikker av en slik farge, fordi den blir lett å få øye på. Er nettopp derfor blant annet ambulanser har fått slik grell farge.

 

Hva biler med "historisk bevaringsverdig kjøretøy" status angår, så er det heller ingen som legger seg borti et fargebytte. Men ved å bygge om en slik bil teknisk vil den selvsagt miste statusen som "bevaringsverdig".

 

Tror jeg har sagt det før.. men jeg har selv en fargebyttet bil. Den er plukket ned og omlakkert i alle kriker og kroker, fra å være originalt sølvgrå til Juice green pearl metallic. Godkjent ombygd på biltilsynet er den også, fordi den er mye ombygd. Men fargen "grå" står fortsatt i vognkort. Grunnen til det er fordi et hvilket som helt fargebytte er fullt lovlig, og er ingenting som skal meldes biltilsynet. Bilen ble forøvrig godkjent etter omlakkering og alt står i vognkort, bortsett fra fargen "grønn".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ringe vegvesenet i morgen om jeg får tid, så jeg har noe å referere til. men dette er noe jeg har lest og sett.

 

 

 

 

 

 

Grandissssjohn.. ro deg ned, jeg er lakkerer.. hva med deg?

 

eheheheee... oj,oj, jeg ler meg i hjel! "jeg er billakkerer.. hva med deg".

 

Ok, ikke ring vegvesenet og spør om dette. De vil le av deg. Hold i hvertfall kjeft om at du er billakkerer..

Endret av grandisjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ro ned folkens.

Det finnes faktisk noen få farger som ikke er "godkjent" for bruk på bil.

Dette er farger som kan skape fare i trafikken, som feks. chrome på flater som kan blende motgående kjøretøy.

Ambulansegul om vi kan kalle fargen det, er det ingen som kan si noe på, da den i seg selv ikke er så spesiell.

Det er en vanlig RAL farge.

Det er heller ikke lov å tilsette reflexpartikkler i lakk.

Hilsen lakkerer som bruker maske ;)

The Power of Six

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ro ned folkens.

Det finnes faktisk noen få farger som ikke er "godkjent" for bruk på bil.

Dette er farger som kan skape fare i trafikken, som feks. chrome på flater som kan blende motgående kjøretøy.

Ambulansegul om vi kan kalle fargen det, er det ingen som kan si noe på, da den i seg selv ikke er så spesiell.

Det er en vanlig RAL farge.

Det er heller ikke lov å tilsette reflexpartikkler i lakk.

Hilsen lakkerer som bruker maske ;)

 

hehe.. ja, har all respekt for billakkerere som veit hva de snakker om, så dette var litt mere betrygende å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Hva biler med "historisk bevaringsverdig kjøretøy" status angår, så er det heller ingen som legger seg borti et fargebytte. Men ved å bygge om en slik bil teknisk vil den selvsagt miste statusen som "bevaringsverdig"..

 

En bil som er importert og registrert som bevaringsverdigt kjøretøy, vil også miste statusen som bevaringsverdig om den blir omlakkert i en uoriginal farge, der har vært tilfeller der statens vegvesen har nektet registrering av slike biler før den har blitt lakkert i original farge.

Er desverre slik regelverket er for registrering av bevaringsvedigt kjøretøy

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke amcar fått klart opp i det sånn at man kan bytte farge på biler som er registrert som bevaringsverdi? (er det den som er paragraf 1-15, eller blander jeg nå?) Har allefall link til ett skriv som er sendt ut av Det Kongelige Samferdselsdepartement hvor det står at bytte av farge og dekk er lov på biler som er registrert på paragraf 1-15.

-Why Drive When You Can Drift..-

*Nissan SilEighty -92

*Mitsubishi Carisma -96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår