Gå til innhold

Hva er forskjellen mellom 80 og 90 coupe ?

Ranger emnet


acoupe

Anbefalte innlegg

Originally posted by Jonte

 

Akkurat. Audi 80 fikk nytt panser med grill i, i årsskiftet 91/92. Samme med Audi Coupe..

 

Så Coupe'r fra før 91/92 har dette panseret..

 

363246-bilde1-coupe4.jpg

 

Og Audi Coupe'r fra etter 91/92 har dette panseret.

 

362677-bilde1-photo8001.jpg

 

 

Samme bilen, bare Facelift i årsskiftet 91/92. Faceliften var altså nytt panser med innebygd grill (som på S2) og ny fanger.

 

Poenget mitt er at det er fortsatt samme bil.. Bare med litt endring på utseende. Begge er Audi Coupe. Ikke Audi Coupe 80 eller Audi Coupe 90! Forstår du?

 

Nei, jeg forstår ikke. For den svarte er -89 modell.

-93 Audi 80 2.0E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis den svarte er en 89-modell MÅ det være fordi Audi lagde noen modeller av Coupé som bare du vet om og hadde det panseret som vi andre trodde Audi begynte med da V8 kom!

 

Det kan jo UMULIG være at 89-modellen har fått ettermontert et nytt panser! DET GÅR RETT OG SLETT IKKE AN!!!

 

Forøvrig er det mye riktigere å kalle den 80 Coupé enn 90 Coupé, i og med at Coupé'ene kom med firermotor, noe 90 aldri gjorde.

 

Men den heter selvsagt bare Coupé.

what

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se forskjell på fronten. Som jeg sa, så har 80'en en "billigfront" i mine øyne, prikk lik Audi 80 B3 fronten. Mens 90'en har en front som ligner Audi 80 B4 og Audi 90 sedan

[/b]

 

Audi 90 type 89(B3) sedan ble aldri levert med B4 front. Den er det kun 80 B4 og coupe som har;)

 

EDIT: Og selfølgelig S2 og sånn da:)

- '01 SEAT Leon 4 20VT

X '96 VW Polo Colour Concept

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by benredik

 

Så du mener at dem skriver feil årsmodell i annonsene sine?

 

Hvor langt kommer dem med det?

 

lursmartnei

 

Å bytte til b4 panser/front er utrolig lett på de bilene....

Akkurat som golf 2 eiere setter på "90" fangere på eldre biler som er orginalt levert med små fangere

 

så back to topic:

på sedaner er 90`er (typ 89) levert med mer utstyr enn 80`er

så en coupe med 5`er har som oftest mer utstyr enn en med 4`er

Har for mange biler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by 31337

Ja, hvis den svarte er en 89-modell MÅ det være fordi Audi lagde noen modeller av Coupé som bare du vet om og hadde det panseret som vi andre trodde Audi begynte med da V8 kom!

 

Det kan jo UMULIG være at 89-modellen har fått ettermontert et nytt panser! DET GÅR RETT OG SLETT IKKE AN!!!

 

Forøvrig er det mye riktigere å kalle den 80 Coupé enn 90 Coupé, i og med at Coupé'ene kom med firermotor, noe 90 aldri gjorde.

 

Men den heter selvsagt bare Coupé.

 

 

Hadde ikke lest alle innleggene før jeg skrev dette, så det ble litt repetisjon. Og beklager at jeg ikke tok ironien 31337, om det var noen ironi, men en kar som benredik tror jeg ikke man skal bruke for mye ironi til...

 

Og benredik, det som står her, det er mitt ord og din lov :)

 

 

Den sorte er en coupe fra 88, 89, 90 eller 91. Det ser du på fangeren, da den ikke har tre luftinntak helt nederst på kappa (under de vanlige luftinntakene). Panseret er byttet fra B3 til B4. Det passer rett over, må fjerne grill selvfølgelig og sette inn nytt t-stykke bak grillen for at sikkerhetslåsen skal fungere. Min er akkurat identisk med den sorte, er en 89-modell, så det å hevde at "dette ikke går an" kommer av total mangel på viten ang. disse bilene. Sett deg ned å les før du uttaler deg, takk!

 

Har ikke bilde av en "original" 92-modell, men søk på t-rex.no så finner du en lik den jeg beskriver. 92 coupe og S2 er forøvrig utseendemessig helt like (med unntak av bolter på hjul).

 

Forresten: Audi 90 kom med 4, 5 og 6 sylindere, men ikke alle ble produsert i mange eksemplarer og i Norge er det hovedsakelig 5'ere som er brukt. Coupe kom med 4, 5 og 6 syl. Audi 80 kom også med 4, 5 og 6 syl.

 

Og hverken 80 eller 90 coupe er mer rett enn det andre, for bilen heter bare coupe.

 

Audi V8 kom forresten i 1988, og ble produsert til 1994 da den ble avløst av A8. V8 var den første modellen med grill og panser i ett. Fra 91/92 kom alle audi med denne typen panser.

 

Audi 80 og 90 B3 og Coupe typ89 har alle ulike fronter. 90 og 80 har i utgangspunktet like fangere, men 90's er lakkerte og har blink og tåkelys i fangeren, slik som coupe. 90 har også samme hovedlykter som coupe. 80 har kun tåkelys i fangeren, av en mer firkantet type enn 80 og 90. Fangeren på 80 er ikke lakkert. Audi 80 og 90 har like forskjermer, Audi Coupe har like forskjermer som Audi S2 og Audi 80 B4 (modellår 92->). Ergo passer alt FRA fordørene, altså ikke fordørene, og ruta (ei heller ruta) fra 80 B4, S2 og RS2 rett over på coupe typ89 (som alle coupe fra 10.88->96 kalles).

 

Håper noen her inne ble litt klokere nå. Og som noen sa: biltekniske spørsmål lærer man ikke i bilannonsene, volvo 240 ble såvidt meg bekjent heller aldri levert med BigBlock V8....

 

mvh

The Boss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som i sedan utgave er det også forskjell på coupe utgave...

 

i 80 coupe (før 92) er det både firer og femmer..

i 90 er det kun femmer .

 

audi mente ved dette at 90 skulle være en sportsligere utgave av 80..

 

enkelt og greit...

 

90 coupe ble det slutt på når b4 (facelift) intraff...

 

da igjen kom 80 coupe tilogmed med sekser.....

 

90 sedan er i tillegg mulig å få som diesel...

 

 

 

 

infoen har jeg fått av "alt om audi" (tysk bok)

 

hvor man kan lese om hva som egentlig skjedde med, auto union, dkw, nsu, horch.... osv osv.....

 

 

der står det også en artig historie om hvorfor forgjengern til lupo aldri kom......

 

blir jo egentlig jævli dumt å snakke i mot en bok som vag sjøl har kommet med...

 

edit:

 

90 er en penere bil utseende messig.... mer lakkert, anneledes plast.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by eivindwindspoll

Hadde ikke lest alle innleggene før jeg skrev dette, så det ble litt repetisjon. Og beklager at jeg ikke tok ironien 31337, om det var noen ironi, men en kar som benredik tror jeg ikke man skal bruke for mye ironi til...

 

Hehe, det var et forsøk på å være sarkastisk ja, men jeg burde snart lære at det alltid er noen som ikke skjønner det ;)

 

Forresten: Audi 90 kom med 4, 5 og 6 sylindere, men ikke alle ble produsert i mange eksemplarer og i Norge er det hovedsakelig 5'ere som er brukt.

Coupe kom med 4, 5 og 6 syl.

 

Hvilke 4-sylindrede motorer kom 90 med da? Det må isåfall være ekstremt få. Eventuelt dieselmotorer, men de teller jo ikke :)

 

Motoren de kalte 2.0E var 4-sylindret i Coupé og 5-sylindret i 90 (og 100).

 

Og hverken 80 eller 90 coupe er mer rett enn det andre, for bilen heter bare coupe.

 

IMO er 80 mer rett enn 90. Jeg _vet_ den bare heter Coupé, var det ikke akkurat det jeg sa der oppe et sted da? (Om det var meg du siktet til...)

 

Audi V8 kom forresten i 1988, og ble produsert til 1994 da den ble avløst av A8. V8 var den første modellen med grill og panser i ett. Fra 91/92 kom alle audi med denne typen panser.

 

Ja, den kom i 1988, men det var som 1989-modell da.

 

Audi 80 og 90 B3 og Coupe typ89 har alle ulike fronter. 90 og 80 har i utgangspunktet like fangere, men 90's er lakkerte og har blink og tåkelys i fangeren, slik som coupe.

 

Fangerne på min '88 90 er ikke lakkerte, så det kan umulig stemme for _alle_ Typ89-90er.

 

Men ellers en flott gjennomgang, forfriskende med litt fakta!

what

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

På en audi 80sedan finner du ikke blinkelysene nede i fangeren lamme tåkelysde sitter i hovedlysets side,på en audi 90 sedan er blinkerlys vedsiden av tåkelys nede i fangeren.Audi coupe er coupe.. ingen ting som heter audi 90 å 80..

Subaru Impreza GT Turbo \ VW Caddy 97"

(x)Ford Sierra 2.0 16v 4x4 91"

(x)Audi A4 1.8TQ Avant 97"

(x)Audi 80 B4 94"

(x)Audi S2 Coupe 91"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår